Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 4. mars 2017

EFIT 4 mars Laurdag..

Lørdags EFIT er sååååå kjedelig for meg... Men det er jo ikke sikkert andre EFIT'ere er enig.
00.17 : jeg har funnet ny bakgrunn til bloggen. Ville ha den litt nøytral. Mer nøytralt enn stein kan vel ikke få? Natti natt

09.35 : vi våkner, men står ikke opp. Kinesen er snart under dyna igjen

10-02 : ikea rotta titter på meg fra bokhylla

11.09 : dette er noe av det særeste jeg har lest....

12.36 : Ute med gutta. Typisk marsføre. krampesnø og egentlig vil også naturen gå over i noe nytt... Den snøen som ikke har kommet nå, den kan drøye til neste vinter..

13.20 : der drikkes melk, der surfes og der leses nettaviser.

14.50 : jeg har innlevering av oppgave til høyskolen i morgen, så da er det fram med ordlista. Jeg har to eksamener i vente i april, og en skal skrives på nynorsk. Da trenger jeg trening. Går greit, men  de tullefeilene jeg etterlot meg i forrige innlevering skal ikke gjenta seg. Og jeg fortrekker papir når det gjelder ordlista mi.. deilig taktilt med papir...



15.03 : Tardis, kinesen trenger ikke bekymre seg for å være sjenert.....
16.10 Yess!! Oppgava sendt inn... 

17.58 : på vei for å handle så tok vi en ekstra liten kjøretur. Her passerer vi den lokale fruktbarhetssteinen her i området. Har ikke våga å prøve....

18.02 : Gardemoen flyplass, sett fra en enden som er lengst bort

19.07 : leser lørdagsavisene

20.03 : blir dårlig med taco uten salat... handetur nummer to..

21.04 : før middag luftes gutta. Her poseres det på trappa til det gamle Herredshuset på Jessheim.
22.30 . Vil ikke mannen fotograferes, så skal han det lell!

23 .08 : Avslutter kvelden med å legge kort for morgendagen. Dette ser ikke helt optimalt ut. Dagen mi morgen blir  preget av refleksjon og planlegging. på det mentale plan.. To svredkort, da er det det mentale som styrer. Denne min fagre søndag påvirkes av tempo og stress, i 8 staver. Dette ligner lite på de planene jeg har for morgendagen. Måten  å håndtere dette på blir ved vaktsomhet og skepsis? Holde hodet kaldt, tydeligvis.. Hm.. vi får se da..

Ses i slutten av måneden!!

10 kommentarer:

  1. Hej kikar in på din EFIT dag
    Vad är skillnaden mellan nynorsk och gammelnorsk. Älskar också snapchat :-)

    /Annika
    https://auroraaurum.wordpress.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for besøket!

      Glad du spurte!!

      gammelnorsk er språket vi hadde i norrøn tid i Norge. Det er vel å anse som utdødd, men bevart.
      Dette er nynorsk:
      Nynorsk er eit skriftspråk som byggjer på gamalnorsk og målføre frå områder i landet som ble sett på som lite påverka av dansk.Det vil seie vestlandet og dei indre bygdene. Dei mer bynære måla vart sett på som for danske, og difor ikkje med . Nynorsken blei til på 1800 talet og alle elevar og studentar må meistre begge målformer.Fleire kommunar i Noreg har nynorsk som offisiell målform. Nynorsk er ikkje så veldig ulikt bokmål, og det er derfor lett å forstå, men også lett å blande dei to målføra..

      På bokmål blir det så her.. ( den norsken som er mest utbredt:)
      Nynorsk er et skriftspråk som bygger på gammelnorsk og dialekter fra områder i landet som ble sett på som lite påvirket av dansk.Det vil si vestlandet og bygdene i innlandet. De mer bynære dialektene ble sett på som for danske, og ble derfor ikke tatt med . Nynorsken ble til på 1800 talet og alle elever og studenter må beherske begge målformer.Flere kommunar i Norge har nynorsk som offisiell målform. Nynorsk er ikke så veldig ulikt bokmål, og det er derfor lett å forstå, men også lett å blande dei to målformene.

      Som du ser, ganske likt...

      Slett
  2. Tittar förbi din dag :)

    https://pylonofthepit.wordpress.com/2017/03/04/efit-170304/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for besøket, jeg kommer en tur innom deg også..

      Slett
  3. Det där med de olika varianterna på norska språket, det är knepigt tycker jag. Behöver ni fortfarande kunna båda och i så fall varför? Kan man inte bestämma vilket som ska gälla? Bokmål verkar onekligen vara vanligast.
    I Sverige säger vi bara att ni pratar norska, men det är ju fel.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, knepigt er ganske dekkende.

      Vi må kunne begge målformer i utdanningsløpet fordi det kreves til eksamen, først og fremst. Hvilken målform en bruker baseres på hvor i landet en bor. Jeg bor i bokmålsområdet, og min dialekt er ikke så lik nynorsk.
      Når det gjelder å bare ha ett av dem så er det en debatt som stadig raser. Ja, bokmål er vanligst, men mange som har en dialekt nærmest nynorsk kan jo da føle at bokmål ikke er deres språk. Dialekter har høy status i Norge, så her er tempen høy når en diskuterer dette. Det er litt by vs distrikt over det. Bønder vs snobber, når det virkelig koker.
      i 1875 ble det vedtatt at de to målformene er likeverdige, og sånn er det. Norske elever får tre karakterer i norsk, en muntlig og to skriftlig. Det vurderes å slå sammen til en skriftlig karakter, og det er ikke alle enig i. Får du i jobbsammenheng et brev på nynorsk, så plikter du å svare på nynorsk også. De har blitt mer like med årene de to målformene. Så kanskje de smelter sammen en dag? Det blir nok ikke i min levetid...
      Mange ord blir finere på nynorsk, og mange mener at nynorsk er ganske lik svensk.. av en eller annen grunn..

      Slett
    2. Jeg har faktisk slitt med at jeg slenger svenske ord inn når jeg skriver nynorsk 😉

      Slett
    3. tror det er en sånn østlandsgreie

      Slett
  4. Oj vad snö det var hos dig. Här är det tack och lov barmark nu.
    Önskar dig en bra dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. ha en fin dag du også.. her har det ikke vært så lite snø på mange år... men stort sett brøytekanter..

      Slett