Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 17. februar 2018

Eirin liker IKKE OL. 10 kjappe

Tittelen sier seg selv .Dog, for å ikke fremstå som et totalt heimføding så starter jeg med å ramse opp hva jeg har fått med meg er bra med OL også, selv om det ikke holder vann for min del.

Altså : OL er en måte å få vist hvem som er best av de beste i en sport. Og for de som liker sport, så er jo det greit å vite. Jeg har Crufts, så jeg forstår det.
Det er samlende og moro når Norge vinner. Ja, det kan jeg relatere til.  Jeg driver jo selv med hundesport. Men jeg lar meg bare ikke rive med!

Noe mer å ta med på den positive siden? Næh...

Så, da er jeg i gang
1 Innafor og utafor
Det er ikke sant at OL er særlig samlende . For den som ikke er interessert i OL så er det umulig å slippe unna. For å synes at sport som ikke inkluderer hund er uinteressant, det er ikke fair game altså..
( nevner det for å understreke at jeg også kjenner til mekanismer med lag, konkurranse og å vinne) Du blir  bombardert på  facebook, insta, snap, nettaviser, you name it Fete overskrifter som overdriver noe vanvittig noe som bare handler om en øvelse i snø, med noe metall til de tre beste. Du kan jo knapt omgås folk, for det man vil snakke om er gulljentene og sølvgutten.. Om en ikke synes noe om OL, så er man veldig veldig ekskludert..Just sayin' *spiser min lunsj i ensomhet*

2 Best i verden i en sport som ikke betyr noe
Som om vi ikke  er høye nok på oss sjøl, så skal vi ha gull for alt som har med smurte spisse plank å gjøre. Fordi vi er best... i en idrett som faktisk ikke er særlig  høyt ansett i sportsammenheng. Ikke at jeg forsvarer fotball her, men jeg annerkjenner at  "vi er på en eller annen måte i flokk har  kommet fram til at det er nå sånn det er at lærkula er den mest opphøyde aktivitet som finnes blant homo sapiens". Jeg liker ikke fotball heller, men vi er i allefall ikke så gode at vi ikke er til å snakke til. Ingen så full av seg sjøl som den som mangler selvtillitt. Hyling i flokk, blindt i rus har aldri appellert til meg. Nei, jeg var ikke happy i 94 heller...

3 pengesluk i idretten
Mens de små lokale klubbene pisker mødre til vaffelsteking , og fedre til kjøring att og fram, så er det sånn at jo høyere du kommer i systemet jo mer drypper det av både det ene og det andre. Det blir også stadig mer kostbart å være med på en idrett for den som er liten og håpefull. En smører de store og ressurssterke. Jeg er slett ikke sikker på at de beste går videre oppover i konkurransene heller. Kanskje de beste ikke har råd til å delta. ( og så har vi topping av lag, men det er en annen debatt. )

4 pengesluk i IOC
Er det noen hensikt å legge ut i det vide og det brede her? Dette er jo allmenn kjent...Råttent som et gammelt egg!
Men jeg vil nå bare nevne hvor mye som brukes på søknad om å holde dette arrangementet av kronasjer og gryn.  Altså før en har fått ja, og skal bygge opp alt som bygges skal for knappe to uker av en fest. De penga kunne vært spart om en hadde to steder å arrangere OL. FAST! Ett til vinter og ett til sommer.  Jeg mener... vi har vel annet å bruke penga på en tant og fjas og bestikkelser noen og enhver? Enten man er land eller husstand?

5 Doping
Fusk og fanteri, men ikke i vår leir, å nei da!! Tror jeg hva jeg vil om. 

6 å sminke brura
Et hvert land har sine svin på skogen og elementer man ikke snakker om.. Og kommer det storfolk til gards, så må det stygge dekkes over. Slum skal rives, løshunder skal skytes, de som  vil bruke OL til å fremme sin humanitære sak må sendes ut i ødemarka på camping, og vi må skyffle gjestene inn i hinderløypa så de ikke ser det de ikke skal se... For nå er det folkefest må vite.. At det må et OL til for å avdekke grufullheten omkring hund på menyen, fra kjæledyr til ribbesteik er meg en gåte. Alle har vel en hundevenn på facebook som ber deg pent om å signere en kampanje mot den slags.. Men tenk, det visste ikke de norske utøverne... ( snuffiing av skismurning er skadelig) Så nå skal det selvsagt slås opp, med grafiske bilder hvordan dette foregår. Media lukter en sak, men det  blir stille når utøverne drar hjem. Forskjellen er at akkurat nå skjer det i bakgatene, ikke i fullt innsyn, For oss vestlige sin skyld. Når OL er over er det ikke så nøye hvordan brura ser ut. Og anleggene står igjen ..... og blir aldri mer brukt.
Hadde vært kjekt om dyrevernsorgansiasjoner hadde opplevd en økning av støtte etter dette arrangementet. Eg har framleis von. Men hadde det ikke vært fint om det kom noen krav før OL ble tildelt? Før parfymen blir dynka på. om det som er uakseptabelt .

7 Menneskerettigheter 0, glam og marakkels 100
Dette argumentet henger sammen med punktet over. Som sagt slum skal rives, uønskede elementer skal bort. Vi snakker ikke om hvordan den lokale tyrann ikke er noen grei kar. Gjestearbeidere på luselønn? Partypoopers ass! Her det summer og ære og slafsing av ræv helt ukritisk... Sjokkreportasjene er klikkbaits. Underlige sengefeller glemmer stanken, for det er folkefest og forbrødring. Og Norge sier ikke en sjait. For vi skal ha gull. En får bruke andre kanaler en annen gang, Når det ikke står kapital og ære på spill..OL er ikke og kan ikke være fritt for politikk. Selv om det skal handle om sport.

8 Hele samfunnet blir ineffektivt
For fjernsynsapparatene står jo på. En må jo få med seg stafetten! Selv om en er på jobb. OL? Ikke i mitt klasserom .Når folk har blikket på skjermene istedet for kunder, klienter og oppgaver, så er det noe riv ruskende galt. Nettet på arbeidsplassen går tregere fordi folk strømmer? Enda godt at sendingene går på natta, slik at ikke alt er direkte... skjønt... en må jo ta med i betraktning at de mest ihuga sviver rundt i ørska, fordi de har sitti oppe i natt...


9 fremmer ikke folkehelsa det spøtt
OL fremmer ikke noen folkehelse. En er jo ikke utendørs og nyter , en sitter i sofaen og syter....Og  bryter høl på pottispåsan

10 .... og så er det over
Og bortsett fra noen få øyeblikk og to tonn med stuffa  maskotdukker på vei til fyllinga, og bygg og anlegg som skal gjenbrukes på fåglarna vet hvilken måte så er det over.  Om fire år betyr resultatene fra 2018 ikke noe. Hunder havner fremdeles i gryta under pinsel, fattigfolk får fremdeles husene sine revet for at de fine skal ha fest, Amnesty snakker for døve ører. Kan vi ta opp det som er vondt og vanskelig og umenneskelig nå? Nei, for nå er oppmerksomheten over. Sjansen er forbi.
Hva sitter landet igjen med? Flere turister? Eller en kjemperegning? Og et overmett rap ut i intet?

Skal vi ta en helg med bob, på Lillehammer, peepz? Og parti laik its nainteennaintifår?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar