Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 12. januar 2014

min beste hundefrakk ... evah!!

Basert på eksprimentering kan jeg ikke skryte av at jeg husker oppskriften, men jeg husker prinsippet..

Garn : superwash
Pinner ; 3,5, både par og 5 pinner
heklekrok : phantom 6
Knapper : tre knapper i siden, av cernitt, hjemmemekka, to til kragen og to til understykket, plast fra panduro.

Tardis klar for tur
sett fra motsatt side, svart blomst som varemerke, halehempa synes ikke

Kragen.med kneppe i siden. Hekla kant for å forlenge den. Hekla knapphull

Undersiden. Legg merke til dobbel underside.

"leppen" som  festes under magen tatt av.
Slik jeg synes jeg husker at jeg gjorde det..

Modellen var alltid i nærheten, og hadde lite valg og ytringsrett..

Ryggen
 Blått garn :
Strikka rettstrikk , tror jeg brukte 42 masker, strikka ned til hofta.
Felte av.

Hekla oldemorruter, med 9 omganger x 2. La til 4 omganger med staver for å få samme størrelse som strikkestykket.

Sys sammen etter at beina er montert . Hekle svart blomst,( som er varemerket mitt), og sy på denne


Undersiden
Svart garn :
Plukka opp masker etter å ha målt av til halsen. ( øyemål)
La ut masker på andre og siste maske på hver pinne. Målte ofte på lengden
Skjøta på med hekling i dobbelt garn.  Utfodrdingen med hannhund er jo at det ikke må sitte for løst, elle bli for langt ned

Bein
Blått garn
 Målte med sikkerhetsnåler for å få nok plass. Kinesere har lange tynne bein, så det skal være litt stramt, ellers slippes det inn kulde.
Strikka med enkel tråd.
 Plukka opp masker, strikkes på fire pinner. 16 eller 18 masker per pinne. Vrangbord. Strikka  et par omganger før jeg begynte å felle av de to siste på hver pinne, til jeg satt igjen med 6 masker på hver pinne. Til ønsket lengde. Felte  av, og heklet kant for å få det stramt og rett

Festemekanisme
Svart garn, dobbelt. Målte ønsket bredde, for å overlappe undersiden, fram til " vanningstedet". Målte hele veien , plasserte knappene et stykke opp på ryggen.

Justeringer :
Måtte flytte knappene på ryggen et par ganger, valgte flate knapper av hensyn til selen som skal uten på.
Måtte dessuten legge til knapper til understykket for at dette ikke skal skli, under hopp og happy sprett.
Er ikke noe begeistret for halehempe, men det var det som måtte til. Ellers så fløt dressen som et flak oppe på hunden, og isolerte like mye som solkrem!
Hadde ikke tenkt å ha hekla kant på kragen, men så at halsen ble barere enn jeg hadde tenkt, så da ble det sånn. Kul detalj med åpning i siden


Hvordan jeg vet at  den funker?
Tardis er varm under magen og brystet når jeg tar den av. Flott! Da er det minimalt med varme tap, og jeg har laget en perfekt hundefrakk!! Jeg! Kløna!

Takk, Lotte.. Det nytta å eksprimentere....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar