Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 13. mars 2020

Koronadagbok 12 og 13 mars

Bilderesultater for plague doctor


Er det med k eller c?

Nuvel, jeg tror ikke det er noe problem å skjønne hva jeg mener...
I skrivende stund er det fredag ettermiddag... og en stille sådan.

Norge er stengt.

I går så  bildet  annerledes ut på jobb. Det var ikke gitt hva som kom til å skje. Selv om det var en endring i lufta. Det var liksom ikke sånn at avisene overdrev og lagde fantasivisjoner og la ut katastofefilmmanus og utga det for nær faktisk framtid.. Nå var det plutselig nærmere..
Det begynte smått i starten av uka.. Utprøving på vgs for gjengen min, avlyst. Kurs i Oslo. avlyst. (Men i....&%%%¤¤###/&&&!!) Scooteren min uten overhaling på grunn av... karantene.. Det var bare for komisk.. Absurd.


 Et skifte i meldinger fra hjemmene denne morgenen. Noen holdt ungene hjemme, noen ungdommer gikk hjem i løpet av dagen, og måtte ringe hjem og melde sykdom på egen mobil foran læreren , fordi kontortelefonen kunne bære smitte... akkurat det var litt... creepy..

Men ellers var det som det har vært de siste ukene. Teite vitser, elever som herjer og kroppstakler hverandre, sånn at vi kan si i fra, og så skråler de KÅÅÅÅRÅÅÅNAAA, og fortsetter.. Ljuvliga ungdom, ja...

Dog, vitsene var slitte... Flere hadde hørt at noen var i karantene... kom det hit på skolen? Fem smittet i kommunen så langt? Stemte det?
Dette måtte vi ta opp i klassen.
Jeg snakket om  hva viruset var, hvordan det smittet, at det ikke er farlig for de aller aller fleste, at det ikke var kinesernes feil, ingen hadde gjort dette med vilje, og at folk legger ut alt mulig på nettet, og at de fikk være seg identiteten som den digitale generasjon verdig og utøve  kildekritikk. Vi må skille på fakta og teorier. Ikke minst  bør vi legge oss midt på linja der den ene siden er at dette er en mediabløff, og den andre at menn med fuglemaske  snart henter ut lik til store telt..
fra facebook ( the secret nerd base)

Likevel...
Får vi fri?
Nei, dere får alternativ undervisning
Når skjer det? Skjer det? Hva synes  du om det, Eirin? Vil du i karantene??
Hadde jeg fått ei krone for hvert spørsmål av denne typen hadde jeg fått dekka opp en regning eller to...

En kan klage på at elever ikke leser aviser, men hver gang jeg passerte et nettbrett var det kart, statisikk, og oppdateringer. Før de fant tilbake til det de skulle jobbe med ( liker jeg å innbille meg)
Midt i arbeidet med rimmønster og stavelser  i lyrikk ropte en av gutta : Nå stenger dem i Danmark!! Får vi fri nå?
En annen jubla over avlyst trening. Dette begynte å rulle typ snøball
 Mobilen var med i tilfelle det tikka inn en transpondermelding fra de  på toppen men ingen melding kom.
Elevene fikk oppfordring om å fylle sekken med bøker før de gikk hjem.

Klokka tre skulle det være pressekonferanse. Vi trakk ned til lærerværelset rett etter at elevene ble sendt hjem . Der virra vi rundt som villeda høns, i håp om at ledelsen visste noe.  Klokka tre.. notert..

Jeg ble plukket opp av mann, vi skulle handle litt, klokka var som sagt rundt halv tre.
Det var da underlig så mange folk på kiwi??
 Jo takk du... det var tydelig at folk fylte opp. Det blir mye Toro i de norske hjem framover.  Så ikke tilløp til galskap, men en skjønte jo hvor dette bar. Vi var midt i flaksen. Vi handla ikke mye,men kanskje litt mer enn tenkt? Ekstra pakke pasta, noen vakuumpakka rundstykker. Melk... der tok jeg helt klart av med en ekstra kartong i vogna.. Husbond og jeg så på hverandre og var enig om at her måtte realiteten styre.. vi har tross alt ikke all verdens fryseplass.

Flere hadde fått for seg at toalettpapir kom til å få gullkantet verdi  om en dag eller to, og investerte.
Blondina i grønn uniform var helt oppgitt, og fylte på i hyller og fryser, mens folk gikk rundt med bul på handlevogna, og smilte litt småflaue til hverandre. Men flokkmentalitet frikjenner individet, og her skulle en sikre seg.

Så dro vi hjem.. og ventet... Ringte trinnleder, hun satt i møte på rådhuset... det skulle avgjøres i 18 tiden. Frenetisk teksting med kollegaer. Noen som vet noe??
Avisene skrek i fistel :  Alle skoler og barnehager stenges. Men et klikk avslørte at dette gjaldt de store byene .Ikke uventet. Venting... venting. By etter by falt innunder stenging

Nok en gang så jeg for meg  Norgeskartet, fylt av spisse  røde piler krypende  nordover , vestover og østover , ete seg innover mot dalstroka innafor. Hvor kjapt gikk det i 1349? Det tok måneder.  til fots og per gamp.
Tre år fra det oppstod i Østen til skip brakte rotter med lus til landet vårt.  Det var ikke så heldig å bo i hovedstadområdet da heller.. Og nå har vi Gardermoen....
De tabloide avisoppslagene i januar var faktisk bare tre måneder siden...  Da vi lurte på hva offisielle tall på døde betydde i et land som Kina.Men det angikk jo ikke oss... Sist med det meste , vi var jo ikke engang med i 1. verdenskrig. Oljefiltermodus Ola Dunk iverksatt. ....Oooog chill.

Nye rykter verserte. Noen kommuner  skulle stenge mandag, andre i morgen, fredag. Videregående skoler hadde allerede samkjørt og sa fredag, dagen etter.
Kunne de ikke bestemme seg? Hvorfor skulle dette avgjøres lokalt? Var det ikke nok med kuriositeten at ei bygd avlyste en happening, mens naboen inviterte flere.  En måtte jo lure hvor mye en skulle ta både nyheten, koronaen og myndighetene alvorlig. Dessuten,  det står arbeidsplasser på spill også, Norge må jo holdes i live, etter at viruset er historie... Det måtte komme et klimaks. Dette var ikke noen spøk lenger. Kom igjen da....
Bilderesultater for pesta theodor kittelsen
Så kom beskjeden.
Fram til 26 mars. Stenging. Oi...
Så falt alt på plass. Det var avgjort. Men så lang tid? Det føltes alvorlig...

Transponderemeldingene  fra ledelsen tikket inn. Oppmøte på skolen halv 9 dagen etter . Vi skal legge slagplan
Det er vi lærere ganske gode på... faktisk. Særlig når vi er i vårt eget habitat, og i flokk.

Merkelig , men når avgjørelsen tatt og det norske folket informert av Erna og co , så føles ikke overskriftene så truende lenger heller for meg. Nå  ble det lettere å skille teorier fra fakta.
Stadig dukket det opp beleste medisinsk utdannede menn med spådommer om hvordan dette kom til å forløpe. Noen mente at dette var overdrevet, og tiltakene var litt i heftigste laget. Andre gned seg litt i skjegget og fremmet at det med sannsynligvis kom til  å komme en topp i mai, og at hele suppedasen kan estimeres å holde på til rundt høstferien og løvfall  .Ja det blir nasjonaldagen sin , det tenker jeg... Folketom Karl Johan 17 mai... Ikke skjedd siden nittennonnåførr....

Takk og lov har man sluttet å påstå at viruset var plantet, eller at det allerede har mutert, og vi bør sette opp teltleir, med egen morsavdeling i alle kommuner. Call Dr Rae!

Noen prediker fremdeles naturens hevn. ( en god teori , i og for seg. ) Big pharma som har oss i lomma er også nevnt. De har kjøpt opp myndighetene og tjener godt på dette...Jaha? De holder igjen en vaksine de lagde i forfjor også da eller??
Det minnes om vikigheten av norsk matproduksjon.  Næringslivet advarer mot konkurser. Spenningen vil ikke gi seg.

Utover kvelden stengte alt av organisasjonsliv. Årsmøtet om tre uker forsvant fra kalenderen. Det ble styresak når vi skulle flytte Kreativ Lydighetsstevne vi skulle hatt om et par uker... Frisører stenger, kjøpesenteret med redusert åpningstid.. Jeg var naiv nok til å tro at jeg faktisk skulle til tannlegen klokka 12 den 13 mars 2020. Det var feil...  Det ble kveld og man gikk til ro

Så ringte klokka, og hun steg opp til en grå marsmorgen. Fredag 13, pussig nok... Hadde bilen, så jeg behøvde ikke stresse,
Stille.. veldig stille i gatene... Ingen ute, og i allefall ingen unger med sekker og slengende gymbager, ingen vinglete syklister  med pusurhjem og liten impulskontroll for å skjære ut i veibanen. Ingen voksne heller..

Det kjennes som... en søndag.  I påska.
Mot meg kom tre Ruterbusser. På rekke. Det er litt uvanlig. Jeg kjente jeg plutselig ble litt småkvalm. Som en scene fra en film hvor Kristoffer  Joner gjør en hel masse sprinting og banning på stavangersk...
Den første skulle til Gardemoen .  Geit nok, den var i rute den . Et par mennesker å skimte bak rekka av vindusruter.
Den  neste skulle til  Jessheim vgs. Tom.. helt tom.. Den neste het bare skolebuss.. tom..Jeg fikk assossiasjoner til ghostdrivers  med kranieglis, på vei til Helheim.. Grøss...

Dette var bare feil. Ikke som det skal være. Fylte diesel ved barneskolen. Helt stille. Ingen latter, hyl, løping, motorrusing  ved dropsonen.
Knapt et menneske å se på Kløfta stasjon.Kvart over åtte om morran??
Kjørte inn i skolegården,som en kun gjør ved spesielle anledninger uten elever. Leende kollegaer ved lærerværelset. Husk  å ta med mat hjem fra kjøleskapet daaa......

Som jeg sa, vi lærere er gromgode på å snu på hælen og gjøre det beste ut av en ny situasjon. Latteren satt løst. Humoren var en god del svartere enn i går. Især lo vi av russejenta i bekjentskapskretsen som fikk solgt unna dorulllageret på en kveld. En vet aldri når det er en åpning i markedet!
Vi satt med god avstand i klasserommet . Elever kom innom etter bøker. Den ville begeistingen virket noe dempet  siden i går. Særlig hvis mamma  er hjemme for å passe på at noen skal gjøre skolearbeid...?

Smått om sen dro vi hver til vårt. Når begynner den vanlige hverdagen igjen nå?
Hva skjer? Hva skjer om dette blir langvarig? Og hvor lenge? Nå¨er det bare å håpe at det digitale systemet ikke kneler.. Læringstrykket skal nu flyttes til de tusen hjem

Vi vet jo ikke. Ingenting vet vi om hva som skjer nå
Jeg har aldri hatt hjemmekontor. Jeg har aldri undervist elever utenfor klasserommet annet enn på ekskursjoner .
 Jeg gikk i 7 klasse da det var skolestreik på 80 tallet. Det var mange fine dager med fri, men jeg husker mamma og pappa var litt stressa.. Vi drev rundt og levde livet.. mens de som var to år eldre frykta for eksamen. De fikk standpunkten på vitnemålet, husker jeg. Jeg hadde en ganske bekymringsløs tilnærming til akkurat de dagene der. Lite å sammenligne med i grunn..

Utover det... ukjent  jungel, ikke noe kart og en veldig uhåndterlig machete å kutte gjennom vegetasjonen med.
Kanskje  vil dette dra ut hele våren? Eller bare fram til påske? Vi vet ikke.


Jeg tror vi kommer til å klare oss. Om jeg skal spå litt utifra  magekjensla. Om vi nå klarer å holde påbudene, og være hjemme fra hytta, avstå fra reising og vask, vask,vasker de henda.Og dropper harryturen. Ikke minst følger opp de små som krever at vi voksne er der
Jeg håper også  at en ikke kommer i etterkant og klager på overreaksjon. fra myndighetene Vi var kanskje for sent ute allerede? Men vi tok grep, og det hjalp. Om det ikke er så mange som blir syke, så er det kanskje bevis på å lykkes, ikke at det ikke var noen fare?

Det vil helst gå godt
En ting er sikkert. Elevene mine husker ikke 911 og har vage minner om 22 juli. Men dette kommer de til å huske.
Ute lukter det jord og fukt. Våren har kommet. Det kan en jo også glede seg over

Helga skal jeg bruke til ro og fred, trene litt hund og komme til krefter etter uka. Mandag er jeg nettlærer  for den som måtte trenge det. Naboungene er jo hjemme.....??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar