Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 14. oktober 2021

Valpetanker - på filosofiplanet, og kun det

 "Når skal du få deg valp da, Eirin?"


 

Det tok ikke så lang tid før folk velmenende begynte å spørre. Det overrasker meg lite. I brukshundmiljøet mitt så har en alltid et valpe/oppdrett/ generelt hundeprosjekt.Flere hunder i stua som alle har håp om å gjøre det bra i ringen

Og når Mack kryssa over denne seinvinteren så begynte de å lure. Greit nok. Men at så mange synes det var helt naturlig/antok at jeg kom til å gjøre sommeren 21 til valpesommer, det forundra meg bittelitt. For meg var det alt for tidlig. Jeg hadde  ingenting klart i så måte. Og sommeren 21 ble jo mer å forberede drømmehjemmet for drømmevalpen en gang i fremtiden.Så sånn falt det seg.

For drømmevalpen , den kommer. Jeg har bare noen undringer å så måte. Å få hund, det bør planlegges. Linjer, rase, oppdretter.. Og her møter jeg på noen underlige hindringer.

Alt jeg vet er kjønn. Og navn. ( Den lista har jeg hatt klar lenge og jeg trenger ikke å lure på sånt på en fire fem hunders tid)

Vi kan begynne med rase. Jeg aner ikke.. Virkelig ikke... ja, jeg har en liste, men å se for meg hva som skal tisse på stuegulvet mitt, det er som et filter på snap , hvor bildene flimrer, til du trykker, og bildet fryser. Finn din kjendis eller  hvilken Disneyfigur du er.. ( Pumba) Det vil ikke stoppe.Og det skifter hele tiden

Så jeg aner ikke, og jeg klarer ikke å stole å på meg selv og hva JEG vil. Jeg vil ha en hund som jeg kan lykkes med på banen ,jeg. Jeg vil ha en trenbar rase med avknapp. Ikke for stor. Som ikke må grisejobbe hver dag. Og som liker leketøy i treninga. Punktum

Og helst ikke en dommerkollega som oppdretter sånn at det blir mudder med integriteten. ( En dommer kan  selvsagt ikke dømme hund fra eget oppdrett)

Men det er litt rart at jeg ikke ser noen framtidig hund for mitt indre øye, for jeg har alltid kunnet hoppe i det etter at en avgjørelse er tatt. Og så blir det bra. Min husbond sier at dette er opp til meg..Han er en hjelpsom sjel

Kanksje jeg ikke vil se? Og skylder på timingen? Da ser en jo ikke.

- Jeg kan ikke ha valp uten å ha fri til det. Så drømmevalpen er leveringsklar rundt midtsommer... Lykke til! Rima fikk sin Alan og vi fikk drømmehuset, men hvor mye flaks kan man be om? En kan jo få en 5-6 måneder valp, slik som Mack, men det er jo ikke helt optimalt alltid..

- Tardis har godt av å være enehund. Vi får jobba nydelig kontakt, og kan bare fokusere på hverandre. Han trives med å være bare seg selv i huset.  Så den kvalitetstiden må jo da deles på to. Vi er i en god tankeprosess  hva angår program også.

- Mack var verdens beste og tålmodige storebror. Ja han dro  i bånd, men det var det. Tardis er kanskje ikke det besteste forbildet med sine ideer, men det blir han kanskje aldri. Han er en annen personlighet , ettersom han ikke er cavalier..

- Vil jeg vente til Tardis er ute av bildet? Nei, jeg vil jo ikke det heller... Han er fantastisk med valper..Og han har mange gode år igjen.  Skrekken er å stå uten hund.. og ingen mulighet til å ta inn en valp på lang tid. Ikke er det rett tidspunkt  å finne en valp i sorgtilstand heller... Dessuten - meg for lenge uten hund... da kommer alle tankene vøtt.. om alt som kan gå galt.. Og jeg vil ha Tardis med på laget. Noen må lære den vesle å være hund. Det kan ikke jeg... 

-Og så vet jeg også at kommer anledningen og tankene begynner å feste seg at dette er kanskje ikke så dumt, kanskje kanskje også meant to be..... og da finner man ut av det..  Som med mine tre andre hunder.  Vi fant ut av det

Så ,tilbake til valg av valp. Jeg vet også at når jeg har sjalta ut alle som er totalt uaktuelle ( blanding, hunder med mye instinkt innen jakt/vakt,  og generelt mynder og terriere)  så er det noen raser som føles mer aktuelle enn andre. Ny cavalier er også uaktuelt per nå, da jeg vil ha en konkurranse hund.( Ja, jeg kan får en Henrik , uten smertene, men hva er oddsen? ) Jeg skal ha cavalier igjen, men da har jeg lagt opp hele KL.

Jeg vet også at bak linjer, og rase så ligger individ. Du kan få en real snåling som er atypisk annet enn av utseende? Og en hund er  mye hva du gjør den til også.  Så.. jeg kan stoppe eiere på gata og slå av en prat, og jeg kan kontakte mine hundefølk som har rasen, og jeg må lukke ute at en kan få unntakene. For det kan en ikke ta hensyn til. Jeg får et individ, med en gitt sett drifter og egenskaper som kommer til å gi meg helt andre utfordringer enn de andre. Hadde ikke vært moro ellers?

Så jeg har en liste... Den er ikke fast. De ulike rasene bytter og hopper og skifter, som den berømte snap greia. Jeg har også en masse argumenter i mot. Fordelen er at om jeg tror jeg har bestemt meg, så har jeg folk med peiling som jeg kan snakke  mer med. Ulempa er at jeg får betenkeligheter

Sånn ser lista ut nå. Og nei, ingen rangering....  Og selvsagt kan det komme flere til..og noen bli borte

Kineser

Pluss :   Kjenner rasen. Kan strikke klær. Lett å finne oppdretter. (Bekvemt nærmest) Herlig aktiv energi ute, sofadyr hjemme. Tardis kommer til å elske en av sine egne 

Minus:Kjenner rasen. Mye rart på linjene, med nerver og reserverhet. Trenger jo ikke å være et arbeidsjern??( individavhengig)

Puddel ( mellom)

Pluss: Virker som en gøyal hund med mange muligheter. De jeg snakker med er i alle fall ikke så veldig objektive, men stort sett er det en hund som liker å jobbe.Og jeg har snakka mye med flere puddelfolk i sommer

Minus :  Pelsen?Aner ikke noe om puddelpels. Kan få mye rart av individer. Men i og med at det er en utbredt rase så får en i allefall et bredt grunnlag

Golden retriver  :

Pluss: verdens beste oppdretter. Vennlig rase.

Minus :Kanskje en litt for stor rase? Mye hund å håndtere før den blir voksen. Trenger hundebadekar.

Border Collie

Pluss: Dette er rasen for de som vil noe i ringen. Her får du en hund som vil jobbe

Minus : Det er en rase som mange har, nettopp for å lykkes i  hundesport. Trenger jeg superernergisk hund bare for å lykkes? Kan jeg tilby en border det den trenger? Ja, god kontakt og gøy trening gir lyst til mer trening. men en skal vite hva en driver med.  En BC må få jobbe, og er dyktig av samme grunn. MÅ! Er redd dette er for mye hund for meg. Kall meg Ludvik. Jeg kan også ta feil .

Dansk- svensk

Pluss: Hendig størrelse, liker å jobbe

Minus : Kan visst være en drøy håndfull i sær som unghund ( vet ikke , antar bare)

 Toller

Pluss: Vakker, god arbeidshund, men ikke så krevede på som andre retrivere? (Kan ta feil?)

Minus :Mye rart mentalt på disse i gamle dager, det har visst blitt bedre. Kan også kanskje være litt for stor? (Usikker)

 

Andre raser som har streifa tankene : 

Pappilon, Lancashire heeler, aussie og portugisisk vannhund



Så, når skal jeg ha valp ? Tror det må bli som å bli spurt når du skal bli forelska når du er singel... Det blir når det blir. Og det blir herlig. Og det vil føles meant to be. og hun skal få egen blogg...

Men det må føles riktig. Så det er vel en grunn til at jeg ikke har sendt ut et ønske til Styrelsen om å få finne henne. ( ellers så venter ikke Styrelsen på det)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar