Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 1. november 2013

Jeg har aldri snekra kaninbur - om matte i hverdagen

Ja, jeg er lærer.
Nei, jeg kan ikke alt.
Nei, jeg er ikke perfekt

Så ja, jeg har mine skavanker.
En av dem er matte. Kan ikke skryte på meg en dyskalkuli-diagnose, eller påkalle minnet om en grusom mattelærer som ga meg traumer.

Skal noe få skylda, så må det være at praktiske tilnærminger ikke var så vanlig på 80 tallet i faget.
( samt at jeg er så sterk i språk at det tydeligvis ikke var plass til matten i huet mitt..)
Husker vi skulle lære addisjon med perler med små plugger som passet inn i hull i første klasse. Jeg forsvant helt inn i min egen verden og lagde perlekjeder...

( Det har ikke endret seg. På et trinnmøte stod det en boks med perler til å bygge atomer og molekyler på bordet.Jeg bygde skikkelig julepyntlenke..)

Så nei... matte var  ikke noen favoritt. Ikke fransk heller, men der får jeg pikadø skylde meg selv. Jeg prøvde jo ikke så hardt i grunn. Husker prinsippene i grammatikken, og det er jo nyttig. Men hadde aldri valgt det faget i dag...

Så, til tross for helt ok, men teoretiske lærere, som  ikke lykkes i å lære meg de krappe svingene i læringsspiralen, så ble jeg ingen kløpper i matte.  Ikke hjalp hjelp fra kjekke gutter med evner i faget heller. Selv om jeg fulgte med på det de sa, innimellom fantasiene og fornemmelsene ved å sitte nær. Det satt aldri.
Til tross for liten gruppe i to år på ungdomsskolen og  kveldskurs på vgs i første gym så  kan jeg litt om alt, og mye om formler. Men når det blir komplisert, da faller jeg heeeelt av. Konstruksjon og geometri er verst. Og brudden brøk...

Skjønt, jeg strøk ikke. Ikke en gang på lærerskolen da 1/3 i klassen strøk. For praktisk tilrettelagt matte, for småskolen , det fiksa jeg altså..

Og jeg er litt av den oppfatning  at ingen som er dårlige i matte blir mattelærere, det er det de kvikke , praktiske allrounderne som blir.. Sånne som snekrer i helgene, og spiser fisk 3 ganger i uka, og sier pytt pytt når en faller og slår seg og blør så det siler.
Og de som er flinke i matte fordi logikk og tall faller dem lett. Nørds. Noen snåle og noen sexy bebrillet, men fra en annen planet er de alle... nørds..

Så er det nå en gang slik at vi skal ha regning, lesing og skriving i alle fag.
Men det går jo bra..
For i mine fag er det tabeller, tidslinje og statistikk. Og litt prosent på antall muslimer i verden vs antall hinduer.
Legg til litt budsjett i prosjekter, så er vi der.
Mysa litt over skuldra til mine søte små under nasjonale prøva også.Og tenkte at : hey, denne prøva hadde jeg klart..

I dag hadde vi planleggingsdag, med vekt på regning. Og to gamle kompanjonger daska meg lett men ydmykende på hvert kinn : Algebra og likninger. Jada, en kan prinsippet, men så fort en skal begynne å leke seg, og en ikke lenger kan være instrumentell, ja da skal en se på fanden..

Det skal de ha, damene som foredro, de tenkte praktisk ,de.
 Og ga meg ros fordi det var mye rett i algebra oppgaven jeg besvarte. Inni meg var jeg 16 år med klump i halsen akkurat da.. Patetisk.. Men sånn er det når en møter igjen gamle spøkelser....

Det slo meg innimellom paranteser, x'er og a 'er og b'er at dette har jeg i grunnen aldri fått bruk for i mitt liv.
Slikt er jo umodent i grunn. Og 16 år gamle Eirin anno 1989 sutrer : hvorfor skal en lære sånn en aldri får bruk for??

Vel, Eirin  anno 2013 er jo litt mer reflektert, gift, utdannet, med billappen og freestyledommerserfikat, så da er det rett person å snakke fjortisen til rette.

Nå er det jo slik at en ikke riktig kan vite hva en får bruk  for fra sine skoledager når en er fjortis
Så da skal en jo smake litt på alt.

Det man lærer på skolen kan deles inn i ulike kategorier.

1 Det en garantert får bruk for : lese, skrive rett, utforme søknader, holde en presentasjon,gangetabellen

2 Allmennkunnskap :  som er forløperen til en karriere som nørd, happy quizer, og hjerne moro. Og sånn som gjør enn til ett samfunnsbevisst menneske : 1814, hovedsteder i Europa, jøder har omskjæring, reven og haren i Karen er en metafor på jakten som handler om postmesterens forførelse av kropiken, hvis kjole er for trang blitt..

3 Praktiske ferdigheter : som å sy, klippe, tenne ett bål, planlegge,, spille gitar, snekre kaninbur

4 Sosiale ferdigheter : som å  samarbeide,vente på tur, takle konflikter, si sin mening, reglene i paradis

Matte finner en i kategori 1,2 og 3 først og fremst, men ser det som en forutsetning at det å jobbe med kategori 4 gir motivasjon i faget.

Så, siden det nærmeste jeg kommer mattefaget i min jobb er hvor langt unna jeg sitter nærmeste mattebok eller kollega med kompetanse, hva slags matte møter jeg i min hverdag?
Siden algebra og likninger er ukjente kaniner i min hatt.
Uten bur dessuten..

Ja,jeg synes mange matteoppgaver i min skoletid dreide seg om å snekre kaninbur. Og å utnytte plassen til rådighet for disse pelsdottene.
Jeg fiksa aldri å gjøre en innsats mot boligkrisa til langørene. Men et søtt bur med hjerteformet dørhåndtak koster jo ikke så mange kronene på den nærmeste dyrebutikken. Så jeg tror ikke de lider noen nød.

Så, aldri noe kaninbur, og heller ikke noe maling på noen vegg. Men jeg antar det har med å gjøre  at jeg ikke ha kommet i opppussingsfasen i livet ennå. Det kan jo skje..
Jeg er mindre overbevist på om jeg kommer til å å bygge noen bro med egne hender.

Men sette seg ned gjorde man. Hvilke typer matte møter jeg i min voksne hverdag ?

Jo :
¤ Addisjon og subtraksjon: hvor mye blir dette i kurven når en kommer  i kassa? Hvor mye er igjen på kontoen? Hvor mye må jeg sette av og regne med skal ut i nærmeste framtid ?

¤ Lage poengskala på prøver

¤ Spill. Summere opp poeng. ( Monopol, lettramix, osv)

¤ Prosentregning. Salg, rea... fine saker

¤ Sette opp budsjett, i rl eller virtuell gårdsbruk

¤ Sammenligne priser. Og mengde varer en får for pengene.

¤ Valuta regning. Når en finner fine hundesaker på nett. Fra norske kroner til pund og dollar

¤ Måling av volum. Vite at når det står 8 dl væske på en Torogrytepose, så holder det med  6 dl. Hvor mye 70 g pasta og 100g kyllingfile er.

¤ Doble /triple en oppskrift når en baker. Gjær skal ikke dobles.

¤  Strikkeoppskrifter. Her er det mye å ta av
Når en ikke gidder å strikke i en en farge, og det er litt ymse hvor mye garn en har, hvor mange stripevariasjoner går det opp i 40 omganger ( som er en omtrentlig fot)
Når en strikker fletter, det er en gitt antall masker på pinnen, og en trenger 6-8 masker til hver flette, og det bør være to vrangmasker mellom to fletter. Hvor mange masker har en til overs på sidene?

¤ Når en lager egne mønstre. Diagram, speiling, rutenett, dette gjelder jo både i strikking og broderi

¤ Broderi :  å måle fra midten, å beregne kant , å regne ut hvor stort aidastykke en skal bruke, og regne enten i cm eller i antall ruter. Og så må en regne ut størrelsen på ramma

¤ Å måle. Lengde på ønskede møbler kontra veggplass

¤ Å måle hund. Når en skal lage eller bestille klær, seler , dekken og halsbånd

¤ Beregning av tid : hvor mange minutter har en til rådighet om morran

¤ Inndeling av freestyle program i enheter, hvor mange snurr rekker en på  10 sekunder? Hvor lang tid tar det å rygge ?

¤ Antall uker  igjen til det skal settes standpunktkarakterer.

¤ soneinndeling med Ruter

¤ bussruter, togtider...

¤ Renter og slikt ,når det gjelder lån og regninger.

¤ Sammenligne  priser på abonnementer  og forsikringer, reiser

¤  gangetabellen : hvor mange ruter trengs i et pledd, hvor mange garnnøster trengs


Blant annet...
Og om jeg skulle komme over en hjemløs kaninfamilie, og dyrebutikken er stengt, så .... får de vel bo sammen med Mack og Tardis til det åpner?

Og skulle jeg ha behov for å finne noen x'er, så har jeg vel  flere på facebook...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar