Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 8. desember 2013

En carnivore på veggis- julemesse..



 Ble invitert med på julemesse typ vegetar  av en venninne på Vulkan arena i Oslo, rett over mathallen... Og siden jeg er nysjerrig, og ikke kommer til å være med på så mye julespas i år, så blir en jo med..

Mitt syn på vegetarisme? Burde jo vært det, men er ikke helt der.. Veldig i mot pels og unødig smerte mot dyr. De skal ha det godt mens de lever, og avlives humant..
( og jeg skjønner jo hvor vanskelig det er å gjennomføre...  Finnes svært få frivillige suicidale dyr...Hadde vi måttet slakte middagen vår selv hadde det kanskje blitt litt mindre kjøtt og mer linser i verden?)

Men det går jo an å tenke kjøttfrie dager, om ikke annet, for oss litt mer motvillige når det kommer til gjennomføring.. Og med åpent sinn, og sosialantroprologbrillene regnet jeg med at det kom til å bli en liten opplevelse..

( Tidligere erfaring i felten  er fra Kiss Army Convention, ulike samlinger av småbarnsmødre, og idrettsarrangementer, samt en og annen gudstjeneste. Vil også legge til hundeutstillinger og villmarksmessa på Elverum)


Å jøje!!! For et facinerende  sirkus... Goodiebag ved inngangen ( såpe, sukkerfri sjokolade, armbånd fra Noah, og en del brosjyrer) Stempel på handa var to hjerter lenket sammen.. Awsome! Standarden er satt!
Fikk ikke kjøpt noe  julegaver, men fikk smakt desto mer...  For maten, den stod sannelig i fokus,.Det, og vegetarisk livsstil... Og det var jo ingen stor overraskelse..Et mekka for de som spiser alternativt

Kodene  var tydelige, både i bod- utvalg, organisasjoner , og utifra publikum som tusla rundt.. De passet nydelig inn i stereotypene..


 Det første som slo meg når vi begynte  å orientere oss på området var spørsmålene om hvilken kategori vi tilhørte.Rett og slett ublygt spørre:
"Hva er du?"
Svaret var jo da enten veganer eller vegetarianer, og så la man til andre særegenheter . Gjerne at en holdt seg unna gluten (  rafinert kjøpe sukker var visst uansett et no-no) eller ulike former for olje og nøtter ( allergi ute og går her også..)

Eller, som en variasjon var man "raw"  ( jeg tenker da råkost, og alge smoothie) Det var visst fasjonabelt... og betydde at en var  litt over snittet dedikert til saken. Rawskinnene fokuserte jo på giftstoffer også i miljøet og samfunnet  ellers  i en helt annen grad enn A4 veggisene.

Jeg følte meg velkommen, selv om jeg følte at det var satt en blink på meg, bare å følge kjøttlukta liksom.. Veldig veldig turist...
Forsvarte meg ivrig som antipels da...


Denne måtte jeg ha... Pels på menn er like ok som pels på dyr, til hvert sitt bruk så klart!
De jeg så rundt meg kunne lett plasseres i ulike men samstemte kategorier, gjerne kjønnsbestemt..Men det var liksom ikke tvil om at samtlige ( unntatt oss da)  bodde i gangavstand til sentrale Oslo. Urbane så det holder..Norsk småby var ikke noe alternativ på lista.

Kvinner :  ( som det var flest av)
Type 1: middelaldrende, tydelig opptatt av helse. Ikke så langt unna de som festet sammen med oss og vertinnen fra tvprogrammet i våres, men mindre bling. En anelse hippe .. Men ikke for mye..
Sosionom og barnevernsarbeider utstråling... Jobber utvilsomt innen kultur... Ikke slingringsmonn på det...

Type 2 :Baby i skjerf på magen, mye strikkeplagg, minimalt med sminke, åpne blikk, virker snille og omsorgsfulle. Fortid i Natur og Ungdom. Ildsjel-sjel. Thights i farger, og beksøm fottøy.

Type 3 : småfriks på den røde linja i politikken : farger på håret som stort sett finnes på tropiske planter og fugler, og innen sukkervare industrien. Korte ermer på toppene, ink fra fingertuppene til øreflippen, fin kontrast til svære strikkeluer. metall der kroppen kan ta den i mot, ører, nese, øyenbryn. Mye ying/yang,og Buddha i Lotus

Menn : ( Litt færre  i kvantitet, og også i typer)
 Type 1 :  typ småfrik med enten mye hår i dreads, eller ikke noe i det hele tatt, skjegg av alle typer, så lenge det ikke signaliserer villmann og bålkos. Disse gutta henger i parken liksom.. En image som støtter det som spirer og gror, og det både spises og røykes. Tema t-skjorter : "vegan" "make love, not burgers"
Alternativ til t-skjorte er da collegegenser... I ørene var ikke ringer nok, det måtte maljer til, sånne med hull i. Ink , ink, ink... Ingen kroppsdel behøvde å være fredet...
"Dyrene skal ikke ha vondt, men sjøl kan en visst lide litt !" sa venninna mi med et flir.Vel , pynt deg heller med tattis og la leggpelsen gro enn å kle deg i dyr, sier jeg bare..

Typ 2 : skeiv dyrevenn : veldig nyfrelst glad, ildsjel-sjel, og akkurat så feminin at en skjønner tegninga.. Stemmer nok ikke noe så borgelig som SV...

Ikke så mange eldre menn faktisk....men rimelig internasjonalt egentlig..

Vel, alle typer av metalldekorasjon representert, men i sær utviding... så stor at en kunne henge lillefingeren i...




Jeg følte på mange måter at selv om luften i lokalet var stinn av mange mennesker i kontrast til den sure  vinterstrekken ute, så var ikke dette stedet å ta seg en liten slurk fra den flaska med cola zero i sekken.. Kapitalismen ikke velkommen her være...Imsdal derimot....

Mye artig å myse på . Mye mat, som sagt, men også kokebøker, og verving til organisasjoner som NOAH, Miljøpartiet det grønne , og Framtiden i våre hender
Noe av det særeste, eller rettere sagt det som gjorde  størst inntrykk var  veggisbrus ( matcher en hvilken som helst parkhappening om sommeren med B Marley på anlegget), veggissko og klær, og en veganer kokk som tilbød sine tjenester i festlig lag. ( natural healing)
Bøker og magasiner i fleng.
Snålingprisen gikk vel til standen med produkter basert på tang.. Både til innvortes og utvortes bruk..
Vel, ser ikke bort fra at framtiden ligger i tang og seksbeinte proteinkilder, men jeg venter på mer spennende og standard det jeg finner på min lokale Rema- innpakning..



Det bugnet som sagt av mat. Ikke så mye smaksprøver, men mer salg. Det ligger mye snadder i sauser og krydder. Indisk duft får i allefall meg i stemning. Smakte en god indisk gryterett med masse kikerter. Problemet var at porsjonen var for stor..Fritert blomål var ikke helt chilicheese fra BK, men en god nummer to..
Energibarer av ulik type ( nøtter, peanøttsmør, spirer) smakte jeg ikke på, men så nå at det var der. Juletallerken med mye epler og svisker og annet alternativt fantes også.. Facinerende å se at det finnes alternativer her  også..


Det som i allefall var sikkert er at veggiser og veganere er noen skikkelige godtegriser.
Ja, det var julemarked, men det var jammen mer mat med søtpreg enn det var uten.
økologisk sjokkis, fruktbasert, med honning..bær, dadler....
Å jøje for noen gode glutenfri cupcakes - basert på kikerter for å få dem saftige..

Selv juletallerkenen var jo  mer søtt enn fett.. Veggiser har et søtt liv en kan misunne. Nok snakka!

Så det kan en jo ta til seg : det finnes gode alternativer i den verdenen, for oss som ikke skal ha sukker..

Det var helt greit å komme hjem til taccorester ( slang på litt ekstra saus og salat), men jeg var god og mett etter kaker, veggissjokokuler og kikertgryte...

Ga litt mersmak å se at det finnes alternativer der ute. Fremdeles nysjerrig, men fremdeles med skråblikk på raringene i verden der ute.
Det trengs  flere veggiser , helt klart, men det var nok litt sånn at det stod til fordommene og forventningene.
Kanskje det  blir bedre og mer normalisert når økologisk og veggis blir mainstream?? For det blir det nok...
Kan ikke skjønne noe annet...
Med så mye juks av tilsetninger både av saltvann og unødige medisiner som har blitt avslørt i media i år. Med økt bevissthet rundt hvor lite mat en trenger for å være mett, og verdien av kortreist mat, og mer info om mangel på hygiene der dyra blir til næringsprodukter, så tror jeg veien er kortere enn før..

Men melka og osten min.... den får du aldri ta fra meg...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar