Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







onsdag 18. mai 2022

Voksenpoeng og hageri...

 Får jeg ikke voksenpoeng nå, så jeg vet jeg ikke...

combat coleusen bestemte seg for å begynne å blomstre

 

Huset har krevd mer planteliv, og det har det fått. Coleus i bøtter og spann. Jeg føler jeg er tre stiklinger unna bigeskjeft på finn.

Ikke noe gæli i det, men alle som har prøvd seg som selger der vet at dette tar masse tid. Masse korrespondanse og være hjemme... Å sende, det gjør jeg ikke. 

Så var det ute da.....  Planta margeritter i kassene ved porten før 17 mai, og de klarer seg så der

 

Jeg har villet vente og se hva som dukker opp i bed først.Fasiten begynner å bli klar. Jeg har rabarbara, og det ser ut som løpstikka har klart seg i grønnsakkassa. .

Avling. Rabarbara, løpstikke, og forhåpentligvis noen blomster i enden nærmest

 

Under vinduet har vi noe som vokser oppover, rosebuske med torner, perleblomster, og en hel koloni med løvetann. 

Så jeg dro opp etter frø hos den lokale plantasjen. Jeg var flink. Kom ikke hjem med annet enn frø.Selv om jeg kikka på coleuser, jeg innrømmer det..Forglemeiei fant jeg ikke.

Vel hjemme satte jeg i gang med grønnsakskassa. Og stiftet bekjentskap med løvetannrøtter, og hvordan gress binder sammen røttene til en matte . Riv og slit. . Vet ikke hvor mye det hjalp på sikt

I beddet under vinduet gjorde rosebusken vondt, men jeg fikk da tatt det verste. Perleblomstene fikk stå i fred.  Er de flerårige, mon ? Fjerna gresset og noe uhorvelig godt rota løvetann

Valmuer og tagetes.


Så samla jeg alt som skulle ha nye frø i potter. Oppdaga til min forundring at forglemeiei/valmuene fra i fjor kommer tilbake i ampelen. Så da bare vanna jeg litt der.

Ute coleus, China Rose

 

Ellers så satte jeg ut en hel hørv kinaroser i betongbeddet. Gravde og hold på, fant mye rart som ikke skulle være der. Lever de , så hurra. Ellers så har jeg  sådd mer valmuer og tagetes blomstene jeg fikk av A. Så får vi se...

Slang på mer jord i enden av grønnsakbeddet og sådde bieblanding i fra to poser Så får vi se.

Vanna og gjødsla. 

Så får vi se.

( Og har nye coleus stiklinger i glass)

På sikt vil jeg ha mer i hagen, men får se hva det blir. En gaper ikke over alt på en gang.  Det kan jo dukke opp med spennende utover. Urteveggen må vente. Det er tvilsomt om det kommer urter i det hele tatt, for å si det så..

Lettstelt og fleråring tror jeg blir ideen. Tenkte litt på en barlindbusk også... men ikke så bra med giftige planter og hunder..

"Når Oslofolk får seg noe større  å rå over enn blomsterkasse, så blir døm stormannsgærne" Sier man I Østfold. Jeg er ikke fra Oslo, og bor på Øvre, men jeg tror det går bra

 

Så, nå er jeg stolt av egen innsats og ovelater til naturen å gjøre resten

Jøss.. nå regner det også...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar