Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







mandag 3. desember 2012

Ruter - blåst i hue!!?

( må nesten slenge på et spørsmålstegn.... det er jo tross alt håp så lenge liket fiser)

9 desember legges tog og bussruter om i vårt distrikt. Det har Ruter gjort mange ganger så lenge jeg har bodd på Romerike, lagt om altså. Litt irritasjon blir det jo, men det går seg stort sett til..Det er lenge siden 855 var "min" buss på vei til jobb , for å si det så..

Men nå kan jeg ikke fatte hvordan det kan ordne seg... For nå skal samtlige busser mellom Jessheim og Lillestrøm bort. Adios!
Samtlige! Ja, det har blitt ofret noen stasjoner og stoppesteder tidligere, men nå er det visst rent bord.
Hvordan skal jeg komme meg på jobb nå????? Kunne bære med meg handleposer hjem? Kunne dra noe sted med noe som helst å bære på?
Jeg kan trygt si opp medlemskapet på treningstudioet...  og investere i gode sko!

For man skal visst konkurrere. Det gjelder å vinne kampen om kundene fra Oslo S til Gardemoen. Og en konkurrerer med seg selv i grunn. Flytoget. Så hvem vinner den konken? Bare spør...
Og da skal visst bussene med i samme suget!

Så nå er min eneste sjanse å komme på jobb, en  9 km lang tur med toget. Gå, på mine bein i 15 min , for å reise samme vei tilbake med tog,vinke til hjemmet mitt,  sitte 7 minutter på toget ( som kommer til å være overfylt, men hei hvor det går)og gå fra stasjonen på Kløfta på jobb, i 7 minutter til. Så retur.  Hver føkkings dag.

Gråt ikke for meg når våren kommer, da har jeg tohjuling. Men vinteren er kald og lang på Romerike. Fra november til mars/april. Det er et værskifte fra Oslo til Lillestrøm. Mange er de Osloboere som har latt seg lure og ventet en vårdag som hjemme, og blitt overasket over sno og kulde når de kommer fram til Kanari city. Verre blir det nordover. Ikke helt Alaska, men merkbart. Men vi herdes vi som ikke har venterom på noen stasjon , verken på Frogner, Lindeberg, Kløfta eller Jessheim.Jessheim BY!

Nei, Romerike er ikke Oslo, med tusen valg. Ikke gode valg alltid, det kuttes vel der også, men alikevel valg ; t-bane, tog, trikk, buss..
Antar at de noldusene som har vedtatt dette lever i den verdenen som har de valgene. Får man invitere dem til oss i villmarka?? Husk godt fottøy. Og varmedress.

Så, velsignet med valg, det er ikke jeg... Og jeg er heldig.
Jeg har "bare" to km å gå Med jobbpc, stilbunker, matvarer...
. For toget går når det går.. Så jeg må legge inn 15-20 ekstra minutter , tidlig på morgenen, i en ellers stressa hverdag. Jeg må faktisk i praksis starte en halv time før. Ja, jeg er tidlig på jobb, men det hjelper meg lite... Takk og lov for at jeg ikke har barn som skal i barnehage... Det får holde med to hunder som må ligge enda en time i bur....

Så mye styr for ei mils reisevei! En pisseliten mil...
Mellom Jessheim by ( Jada, litt av en markering av den nyervervede bystatusen vår. Ingen barn på Jessheim kan synge "Hjulene på bussen går rundt og rundt gjennom hele byen...") og  provinsen Kløfta er det jorder og landevei.
De folka som bor  der kommer ingen  vei. Pulsåra er herved kuttet. Dødt vev. Amputasjon!

Gjett hva de kommer til å gjøre som løsning, de, og alle andre som  bor sentralt geografisk , men ikke logisk/logistikisk?
De kommer til  å sørge for at det kommer tilsig til E6 slangen som hver morgen og ettermiddag snegler seg bil for bil nedover til Oslo gryta Og hjem motsatt vei på ettermiddag ...Som skaper stress, utslipp og tar enda mer tid vekk fra det som er viktig i livet....

For, og dette er jo det geniale : de kundene de vil please, og lokke til kollektiv reising.... De har ikke lenger noen buss å reise med, for å komme seg til stasjonen....Og de som mååå pendle , de har antagelig gjort det hele tiden. Så framt jobben deres i Oslo er lett tilgjengelig kollektivt da.. Mannen min jobber på Fornebu. Han kan glemme kollektiv reise til jobb.Surt å jobbe skift, gitt..

Kan altså ikke anbefale folk å komme hit. Bo her. Til Norges mest voksende område. Norges nyeste by er som  øde landkommune å betrakte i transport sammenheng...


Skam dere! Gå i tenkeboksen! Nå!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar