Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 21. august 2015

Borgerkrig, Dixieland og IS..

Fant ut at filmen på jeg kjøpte på salg i nabolandet var på rea av en grunn..
Søren også.. Det er lite som ergrer meg mer enn når en lager billige kjipe filmer fra epoker og historier jeg har en facinasjon for..

 i dette tilfellet kunne de ikke ha gjort den amerikanske borgerkrigen mer kjip om de hadde prøvd..

Og mens jeg venta på at det kanskje kom til å ta seg opp, så begynte tankene mine å vandre.. hvorfor i huteste har jeg slik en dragning mot en slik historisk hendelse? jeg er ikke opptatt av slagene, våpnene eller stillinger og strategi..
Nei, det er nok mer omstendighetene, de voldsomme lidenskapene til de som ble berørt... det er jo hele tiden et usikkert utfall omkring disse  enkeltmenneskenes skjebner.. Og hvem utgjør et samfunn om ikke menneskene i det?

Og så begynte jeg å spekulere videre .  Har vi slik krigsromantikk i dag?

Også slår det meg at det er noen absurde sammenligninger mellom IS og denne viktige amerikanske krig..

- Mennene har fete skjegg
- Damene har klær med masse tekstiler i, og de skal stort sett gå hjemme og lengte og vokte æren
- Begge har noen underlige syn på frihet og veien dit
- I begge kriger foregår vold og slagscener der man strengt talt ikke har noe å gjøre ( på fremmed mark)
- Ideene er viktigere enn mennskene, saken er større enn fornuften

www.history.com


.. og der stopper vel likheten....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar