Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 23. april 2017

13 reasons why - etter å ha sett resten av sesongen. - spoilers!

 Skal bare legge meg litt flat før jeg bearbeider inntrykkene fra resten av sesongen...
Jeg lurer nå på om Skam har nådd junainten...


 Jeg er per nå i skrivende stund  to minutter inn i episode 7
Ja, jeg var heldig med den.. For det er nettopp etter episode 7 at det begynner å løsne. Jeg burde fulgt rådene. Keep listening, keep watching. ( Men en må gjennom de 7 før en kommer dit.)
 

 Kaoset i ungdommenes verden forsterkes ved at ikke en eneste voksen skjønner noenting, selv om de er fulle av gode hensikter.
Dette løsner etter hvert. Ikke minst fordi tausheten begynner å sprekke i venneflokken. Det slår meg etterhvert at de voksne mangler viten om hva de skal spørre etter.Det er ikke bare timing som  er problemet. I tillegg til at de er overspente og på tuppa.

De vil vite om det har foregått mobbing, før selvmordet, men verken de snille eller de slemme  kan svare. Ungdommene er virkelig overlatt til seg selv her. Og det er visst sånn det skal være, om de begynte å nøste i dette, så ville jo hele serien rakne, lenge før episode 7!
Sant nok. Er fremdeles usikker på om mobbing passer. I og med at det er så utbredt tenker jeg at trakkassering er like dekkende. Men om den det gjelder føler merkelappen passer , så mobbing it is. Mr Porter er den læreren som får sjansen, men han mister den. Han er nok ikke alene om å komme til kort. Jeg tenker også at dyrkelsen av enkelt elever kan ha noe med denne  feilbedømmelsen å gjøre. Jock kulturen i USA er ikke av det gode, ikke om en skal tro de som får smake deres sure side.
Hvordan snakker men med ungdom som ikke vil ? Annet enn å holde seg i farvannet og vente?
Akkurat dette over-repeterende  plottet synes jeg er en svakhet i fortellingen. Det gjentas om att og om at..
Ja, helt fram til episode 7. Da kommer vi videre. 

Det er bemerkelsesverdig hvordan så mange ulike ungdommer med så forskjellige agendaer følger reglene til Hanna så slavisk. Og at ikke en eneste sjel vil fortelle for Clay sin versjon før han får høre Hannas.
Fremdeles skeptisk her. Men det er rammene for serien. Og frykten for hva de andre vil si, om dette kommer ut er en sterk motivasjon
 
Jeg  spør meg også om de som lager serien har oppnådd det de vil. Klart det er spennende å avdekke hemmeligheter, men etter hvert tegner det seg en bilde at det stort sett handler om bakvaskelser og sladder for å klatre i makthierakiet.
Episode 7- ( og sårbarheten begynner å vises. Vi trår ut av det stereotype)
 


Synd i grunnen , for nettopp problematikken med  baksnakking og hets er så viktig for empatien vi mennesker trenger. Det er virktige spørsmål som reises : hva er en venn? Hvordan stå i mot press? Hvordan kan jeg vise at jeg er der for deg?
Og dette forsterkes kraftig i de senere episodene.
 
. Noen ganger lukter det litt vel ramt  lettbeint glam overfladisk tenåringsserie.
Episode 7-
 
Det kan virke som det er hevn som er Hannas motiv.
Ja, i de tidlige episodene, på grunn av påliteligheten til forteller. Etterhvert som noen begynner å snakke sammen kommer det fram at det er svært så sant det kassettene forteller.
 
 Det skal serien ha : Hun savnes. På ekte. De som følte seg nær henne, især Clay er i dyp sorg. Foreldrenes fortvilelse et åpent sår
Dette  blir mer og mer tydelig ettersom fasadene sprekker rundt omkring i de unge menneskenes liv.
 
  Får man sympatien for Hanna?
Ja, absolutt. En ser veien det går og mekanismene som begynner å tikke og gå , tannhjul for tannhjul. Ville det ikke være best om jeg ikke var her?At det tok slutt og ble stille?
 
 Eller tenker man at hun bør se å  ta seg sammen? Det farlige er at en begynner å lure på om Hanna egentlig har det noe verre enn de andre.
Og det kan en jo spørre seg. Hun kommer inn i et usunt miljø. En blir vel vant, eller det er forventet at en blir vant. Til slutshaming og objektivisering av jenter Selv om det er dødelig for helsa. Og hun er ikke alene. Flere potensielle kriser er overtydelige i karakterene.  Denne sesongen handler om behandlingen av jenter. Neste runde forventer jeg viser andre sårbare kasus.

. Det er visst livets lov på high school.
I en tid med hormoner, og hierarki. Er vi bedre stilt i Norge, der vi ikke har  dyrkingen av idrett og enere i samme grad i skolesammenheng? Ikke at det ikke er mobbing her på berget, men at det ikke er noe system å forsvare? På den andre siden, så har vi mange uskrevne regler for hvordan kommunen og skolen ikke skal framstå.
En har med mennesker å gjøre, og da er det litt mer komplekst  enn bare svart -hvitt. Når en ikke kjenner seg selv, hvordan kan en da forstå andre? Kampen om å finne ut av det er ikke lett.

De voksne feiler. Hva kunne de gjort annerledes? Mr Porter trenger opplæring i samtykke og hvordan overgrep oppleves. Hjelpe dem å sette ord på hva som har skjedd.  Nå har man gått på kurs og lært at det kule er ikke å vente på et nei, men på det samtykkende ja. Klappe seg selv på skulderen for det. I skoleverket er man aldri utlært.
Mor til Clay trenger å roe seg litt ned, og pappa må koble seg litt mer på, selv om han føler fruen gjør mer enn nok av den jobben.Foreldrene til Hanna kunne ikke gjort mer enn de allerde har gjort.
 Foreldre til potensielle katastrofer i sesong 2 må jeg vite litt mer om. Mamma Justin er det kanskje ikke håp for, slik hun setter andre håpløse valg foran sønnen. Fasaden er viktig å pusse for flere. det virker som det lysner for Jessica og Courtney.
 
 
Så, sier egentlig serien noe om selvmord egentlig? Joda.
Masse.... En får være med hele veien . En forstår logikken og tankegangen. Selv om det er feil. Det er ikke sånn at verden er bedre uten deg.Det er ikke sånn at ingenting kan gjøres.
 
Hva jeg håper på er  at trådene samles, på en eller annen vettug måte.  At det tegner seg en klar moral at en ikke skal være stygge mot hverandre. Og at selvmord betyr at verden går videre uten at du er med, at et reservert sete står tomt. En skal være himla forsiktig med todimensjonale karakterer uten ryggrad og verdisett for å fikse en slik slutt.
Hatten av, dere klarte det... og litt til. Scenen mellom Clay og Bryce er Skam-Nora verdig! 

Jaja, jeg henger med.
Klar for sesong 2

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne i lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett