Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 18. desember 2021

Den første føryuletiden på Neskollen

 

Julekransen er gammel og kjent. Duppeditten er ny

 Yule har med tradisjoner å gjøre. Om å gjennomdage det gamle og kjære , ut fra skap og esker fra loft og boder. En pakker det pent ut av silkepapir, slitte pappesker og bobleplast, setter det der det skal være.

Same procedure as last year, Miss Sophie!

Vel. jeg har en veldig kort , med vekt på kort historie med å pynte sjøl til jul. Jeg pynter gjerne mammas tre, og aller helst med tanteungene. ( altså, de skal ikke på treet,men...) Og det har vært en tradisjon når jeg kommer hjem, kofferten opp i andre etasje, og så opp på loftstigen og rote rundt etter kasser og plastbokser på moderns beundringsverdige nøyaktige anvisninger i gangen under . Det funker. Jeg snylter på andres pynt, og er julekuleglitterhappy for det.

Hva skal jeg styre til yule for? Etter at jeg flytta hjemmefra så har man som student kommet tidlig hjem til mamma, og som lærer hatt mer enn  nok med bunker og styr.

Så jeg har hatt krans på døra 1 desember. En jeg fikk på svenskehandel en gang. i bonus fra affæren Sånn... ferdig. Når en kommer tilbake i slutten  av romjula så er nisser blitt ukule i forhold til sølv og kandelabre ,kalkun og rakettforventinger.. Og dem  gidder jeg i alla fall ikke å engasjere meg i. 

Men klart jeg har  esker med yulepynt.. De har bare bodd i boden og hos mammas  lager som har vært der på overtid. Spoileralert : nå er de samla. Alle. Tror jeg?

Men så kom engasjementet, og en pynter jo av en grunn. For å markere solsnu, for søren.For å hedre de som overlevde vinteren før oss, og for gamle gode minner.  Fordi det er mørt!

Så da kom det opp en liten halvmeter busk da, i 2018. En utskjelt liten kunstig busk. Jeg var så glad for den så.. Sin gode faste plass på stuebordet. Men dette holdt ikke mål , mente ekstremistene der hjemme. Men de innså at det er grenser for trekos på 60 kv.

Men så.... nå stiger de eksterne forventningene, når leia er blitt lån. Og busken var ikke aktuell for tenk! Den ble mobbet i senk , faktisk.. Brått stod det noen kroner på konto til støtte til kunstig tre av størrelse grandios fra mamsen. Veske inkludert.Ting som lyser i vinduet skulle erstatte den glansa stjerna mi fra jenterommet, for tenk! Me lyt nå sjå...

Tradisjonen tro  i 2021 : kransen på døra, pappglitterstjerna i vinduet. Og.. nytt for året : gjenoppdagelsen  av den glansa stjerna fra midten av 80 tallet...som ingen husker utenom meg. Opp på stasplassen i kjøkkenvinduet der alle kan se inn fra gata. Har også investert i en yuleulv og en yulehjort til treet. Såå verd det.

Så her står man da altså, med seks plastdunker med pynt. Hvorav fem av dem er helt "nye "for meg. Og den ene kjente inneholder jaggu saker jeg  ikke har kunnet bruke før. Inklundert en kalender for 2006 i bunnen av den ene..  Sier noe om tidskapselen jeg har tatt høl på.

For her er greia. Ikke bare blir dette første høytid i eget hjem med tre typ hall ( engelsk uttale). Det blir  da også den første høytiden med førstegangsbruk av min samlede yulepynt.

De russiske kulene jeg kjøpte i Finnmark skal opp et sted.  Aner ikke hvor? Trenger kjøkkenskapknottene  litt stemning? Og det er mange av dem!All pynten jeg kjøpte i januar 2004 da jeg hadde fridager til gode etter å ha mistet pappa, den skal opp nå. Før første gang.  Mye pepperkaker i plast, og fugler av alle ting.  Og det var pynt jeg visste jeg hadde og har gledet meg til å ta i bruk. Sirkelen sluttet på et vis.  Noe nytt av det gamle uforløste.

Opp av kassene kommer det nissebataljoner jeg aldri har møtt siden jeg fikk dem i gave, noen fremdeles i innpakningspapiret for ikke å knuse dem.  Nisser i snor, og nisser i fallskjerm , nisser i huske og nisser  av animalsk opphav. Jeg har også en gjeng fra Hadeland . Er det meninga jeg også skal samle på små speil og bygge ut skæv som mamma og hennes venninner ???? Det er dessuten bare å innse :dette treet blir ikke nakent for å si det sånn. Fått, kjøpt.. og fåglarna vet hva annet.Er alt detta mitt??  ( Enda har jeg ikke titta i posen med trepynten til halvmeteren, for å ta innover meg sammenslåinga..) Hvor kommer alt sammen fra????

Så, her må vi etablere noen regler, for å si det sånn...Tradisjoner og retningslinjer er vesentlig mellom all kos og ikkesånøye. Det kan ikke flyte ut!

Eirins yuleregler

1   Du er ikke forpliktet til å bruke all pynten du har. Ikke en gang proffer som muttern gjør det

2 Du må ikke legge på en masse duker , eller gå helt nisse i kluter. 

3 Du trenger ikke flere nisser/ lysestaker/ skåler

4  Ingen engler inn i dette hus ( don't blink)

5  Treet skal settes opp av oss begge.

6 Brælepynt som jeg liker skal få bli

7 Jeg henger opp det jeg vil på yuletreet ( se regel 6)

8 Det er lov med høytidsnøyrale rom. Badet og soverommet for eksempel


ikke diss 80 talls minnene mine


(Bilder kommer når alt er oppe.)


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar