Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 26. februar 2022

Dyrtid... sa de i gamle dager ( om å mangle igjen)


 

Dyrtid... Tider som skraper sjelene for myke linjer og etterlater hardhauser og taushet.

Smelta sølv, matkøer, de harde trædveåra, kuponger, fiskeskinnsko og blokkade... rasjonering , sa folk... Men for oss født etter 1970  er jo det sånn derre katastrofefilm, historisk dokumentar og "alle andre steder enn her , i "Derfolkersåkørkaatdekrigerogsenderflyktningertilossvekkistan"

Vi har ikke vært skikkelig redde siden muren falt, Teigen sang om Glasnost og vi plystra til Wind of Change. ... Jeg kom til å bli voksen alikevel. I et fritt land, helt siden krigen. HURRA!!!

Men nå begynner skrekken for å mangle å melde  seg igjen, gitt...


Ja, jeg har skrevet om å mangle noe før.. Om det lille strømbruddet :https://frolic-eirin.blogspot.com/2013/06/strmbrudd.html

Og om å mangle  https://frolic-eirin.blogspot.com/2018/07/mangel.html da det var småkrise med vann i 2018.



Men bortsett fra det er det lite erfaring jeg har fra å mangle.. eller å frykte å mangle. Det er jo en grunn til at jeg skriver småironisk om grusomme vinter og påskeferie turer med utedass inkludert måking, med batterirasjonering og P1 på radio på strømløs hytte med familien

Om juice og brus kun til fest og helg og besøk, og vann til middag. Melk i små glass. Og stjerneposen til lørdagsgodt. Si hva du vil om stjerneposen... men stappfull var den ikke.

Javisst ønska man seg ting som andre hadde. Hver gang man var på besøk og så både brusmaskiner, videospillere og kabeltv. At det fantes de som hadde slalom ski og dro til Kjerringåsen i feriene.

Men handla det om  mangel? Nehei.

Dog, her står man altså... med grisedyr strøm, men nok garn til sokker, gensere og tepper  og hunder som ikke må dynkes etter en søletur. En dusj om dagen. Vi er to, med respekt for regninger.  Og litt lunk under tærne om mårran, det må man faktisk ha på badegulvet. Men mangel? neeeei

Alikevel så leser man altså at apotekene er utsolgt for jodtabletter.  Er det noe en må ha? Noe som skiller liv fra død og "dette burde du tenkt på" Har aldri kjøpt jod i hele mitt liv.

Jod for meg er ubehagelig sårstell ved sykkeluhell og skrubba kne på min fars barndomstid, og noe en setter mellom I og K i alfabetet for å forvirre ungdommen. Men nå lurer jeg på om jeg må ha det?

 


Generasjonen vår, vi er er vant til at om det mangler noe i en butikk, så drar en til neste. ( Men om du som min husbond skulle kjøpe kalkun på nyttårsaften og begynner jakten to timer før stengetid, da er det bare tilpass...) Frågan er hvordan vil vi takle mangel på en vare eller ti i butikken? Joda, matvarestreik har vi jo opplevd, hvor de gale dyrtidveteranene hamstra brød ) men det var jo bare nen dager... Dasspapiret fra hamstringa våren 2020 er skylla ut i kloakken for lenge siden, bare ræva, helt sant..

Tabliodene leker seg med scenarioer og bruker oss som gisler i eget hode nå.. Bensinprisen har jo ikke noe tak lenger. Strømmen heller ikke.. Hei! Hva om infrastrukturen vår tuller det til og vi i perioder ikke får strøm, vann eller drivstoff ? Oisann.. Hva om... Den katastrofefilmen har vi jo sett?

Mel blir dyrere, vi blir suppevegetarer hele hurven når grillmaten koster mer enn bilen du dro og handla med... melk og osterasjonering... det blir vondt...

Dyrefor, det kjenner en jo på budsjettet....

Hva om det nå blir varer vi enten ikke får tak i eller ikke har råd til i lange tider framover? Jeg kan ikke slakte  egne villagriser med lange ører? 



En kan jo undre seg hva slags historier jeg skal fortelle neste generasjon før jeg blir pensjonist og forlater klasserommet om en tredve års tid?  Lørdagsjuice og bok i stedet for barnetv på mandager er liksom ikke noe å slå i bordet med. Corona tiden kan jo slå ann. Munnbindhisttorier og metern vil more de små... men så?

Er det kanskje faktisk sånn... at min generasjons histiorier til de neste kommer til å handle om tidene da vi hadde det BEDRE??

Før....... ja hva da skjedde? I 2022? 2023?

Med mindre jeg kommer til å angre bittert jeg ikke kjøpte  allergimedisin og ikke jod våren 2022 da..Og ikke hadde så mye å bekymre meg for etter det?

Mye å tenke over for tiden ja...

*spretter en colaboks*



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar