Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 30. juni 2012

meat is murder

mener, uff, må jeg si det... en av mine t i d l i g ere elever. ( savner dem allerede)
og hun står virkelig opp for sin sak. Hun legger ut linker, bilder og har satt seg inn i både det ene og det andre innen dyretortur. Noen ganger skyter hun litt bom, men det har man jo lov til..

Men det hele setter jo meg i en litt flau stilling... For jeg burde jo virkelig, dyreglad som jeg er også bli veggis..Jeg burde la meg inspirere.
Dessverre nei... jeg kan gå med på å spise mindre kjøtt og mer grønt, og gjerne flere middager uten kjøtt ( og det må jo ikke være grøt eller pannekaker), men kjøtt... nei...det må jeg nok ha. Sorry.

Håper ikke jeg blir et dårlig menneske av den grunn..
I gifteringene våre står det "mitakuye oiasin" som er på lakota  og betyr "alle mine forbindelser", Alt som lever er knyttet sammen, og det står jeg for.

Likevel, dyr og mennesker kan aldri bli likestilte.. Selv om vi er "åndelige søsken"
Griser kan aldri få stemmerett... for å si det flåsete... ( skjønt, det hadde vært gøy å se partiprogrammet..)
Om ikke annet fordi vi er annerledes bygget opp. Dyrene mangler den planleggende delen som er vår glede og svøpe.  Den moralske evnen til å tenke rett/galt, mangler dyr. Ville en gris nekte å spise et menneske om det kom servert? Den som har sett Berlinerpoplene vet svaret. Dyr spiser for å overleve. Vi får ta valget , hva er moralsk rett å gjøre.

En hund blir aldri mett nok til ikke å se etter mer spiseligheter. Dette har med rent instinkt å gjøre : hvem vet når jeg får sjansen igjen, ergo; jeg må gripe sjansen.... Og dette til tross for at hunder er i menneskers pleie, og får mat hver bidige dag... intet har skjedd på 10.000 år gitt... fra den første ulv fikk mat i bytte for jaktsamarbeid og dørklokke duty
Jeg må derfor passe på  forsekken, og ikke minst, jeg må ta valget om hva han skal spise. Valg av dyrefor kan fort bli et spørsmål både om dyrevern ( støtter  og deltar produsenten dyreforsøk, inneholder foret nok næringsstoffer? Skal min hund også bli vegetarianer,selv om den er et rovdyr fra naturens side? Skal jeg råfore, lage maten fra bunnen av?)
Tro  meg på dette.. få saker engasjerer mer på nettforum enn fordebatter og bur/ ikke bur

For å nok en gang ta Mack som eksempel i forskjellen mellom oss på to og fire: han bekymrer seg verken for bensin priser eller at han skal dø en gang. Han slipper å undre seg over revolusjon og religion. Som liten var jeg så lei meg på vegne av alle dyr som ikke visste at det var jul eller 17 mai...
Men når jeg ser forventingen til Mack når vi skal ut på tur, eller når jeg holder en fuglefjær i hånda, så skjønner jeg jo at dyrs liv ikke er gledesløse akkurat.. og hans begeistring slår ut h v e r gang.. Jeg får min del kutter hjørner og han  hatt mang en rolig 17 mai hjemme... Fjær og tur er en høydare uansett...

Mack planlegger ikke. Han lever i øyeblikket. Jeg tenker i kjeder, han tenker i bilder. Assosiasjoner til bilder. Jeg er etter alt å dømme med på en masse positive bilder.Turmoriv, matmotiv, kosemotiv... Nabokatta... vel, ikke fullt så mange.
Det gjør oss begge  lykkelige tror jeg, at vi er mekka i hop nettopp sånn..

Om det er Gud eller Darwin som har satt oss på toppen, det er ikke godt å si. Et trosspørmål tror jeg. Uansett:  vi er nå her. og har ansvaret. Den innflytelsen  er der. Våre handlinger påvirker hele økosystemet faktisk. Kaninenes inntog i Australia, nasjonalparker, vern eller utrydding, vårt ansvar. Rett og slett. Den kalde harde sannhet : Kun en dyreart har utryddet  andre dyrearter : homo sapiens. Ikke bare er vi de eneste, vi har gjort det flere ganger, enten aktivt ( jakt) eller ved å unnlate å gjøre noe ( latt miljøet gått til grunne)

Om dyr er til for våre behov? En kan , for å være djevelens advokat si noe om  mange arter som har fått det lettere takket  være oss også... skip sprer frø, og de fleste duer og måker er vel gjødd.. Er det derfor de kalles rotter med vinger? Vern av biotoper...... vi kan være stolte, men vi kan skamme oss også, for det vi ikke har gjort.
Dyr skal ikke leve for vår skyld, men vi har alltid nyttig-gjort oss dem. Problemet er når rettigheter og behov  menneske/dyr krysses, og en ikke kan unne seg den luksusen det er å ta hensyn til dyrene.
En ting er å ikke bygge ut en foss, eller verne en skog på grunn av en sjelden art. Det går på politisk vilje. Men når folk er flykninger, er truet på livet, ikke har mat eller tak over hodet.... da blir hogging av skog et spørsmål om brensel, og bushmeat om overlevelse. og plutselig handler dyrevern om noe mer: fattigdomsbekjempelse og menneskerettigheter.Alt henger forbasket nok sammen med alt.

Jeg setter hunden min over ganske mange mennesker. Provoserende, jeg vet.... men om jeg får formulere meg på en annen måte ; Jeg foretrekker min hunds selskap foran rimelig mange andre menneskers...
Jeg er opptatt av at dyr skal ha det bra mens de lever..... og skal de dø, så skal det skje på mest human måte. Smerte og stressfritt. og det gjelder alt fra slaktedyr, reven i skogen, til et kjæledyr som det ikke går ann å gjøre frisk.
Frittgående skal bety frittgående, dyr skal ha nok plass, og godt stell.
Jeg mener at trening av dyr skal skje med positive metoder, hvilket er noe blant annet sirkus ikke alltid oppfyller.
Tyrefekting er ikke kultur, men ukultur, og jakt med pil og bue hører hjemme i historiske romaner..

Jeg er mot pelsdyrdrift, fordi dyrene ikke får leve likt slik de ville i det fri, men for jakt på vilt som elg, hare rådyr osv. Slik vi har overtatt kulturlandskapet så trenger vi forvaltning. det ligger jo i betydningen av ordet : selv naturen har et preg av vår tenkning og plan.. Ikke minst har vi ikke nok rovdyr til dette. Og rovdyr teller ikke takker før de spiser middag.. det gjør jeger'n

Rovdyra våre trenger vi.
Ja til sterilisering av katter, det er ikke noe godt liv å være villkatt.Ja til chipping av katt og hund.
Dyr som trenger plass skal ha det. Dyr som lever i flokker skal få det. Dyr som lever for seg selv skal ikke bli påtvunget artsfrender..

Dyr føler smerte. Derav mest mulig human  måte hva angår   fra egg til middag, hele livsløpet
og ja..... en kan kutte ned på  forbruket av kjøtt.
Det kan en absolutt....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar