Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 8. september 2013

Om gutten/ mannen og Musikken...

Spør meg ikke hvorfor... ikke be meg om statistikk, eller søyler eller noe sånt..
Jeg har bare registrert at det er sånn..

Med Mannen og Musikken...
Uansett alder.

Var på besøk hos en venninne i dag, med en slikt eksemplar i hus. Et hyggelig eksemplar også, med  folkevett og humor, det skal sies.. Absolutt oppdratt i møblert hjem med flygel.....

Så da jeg og venninne satt med strikketøyet, og han hadde gjort sine utendørs-mannemann ting ute, så kom han da inn og satte seg til med pc'n og konverserte oss.

Vi var innom det vanlige : hva har skjedd siden sist, hva har skjedd med kjente, Valget, livet, døden, hvorfor kryssa kyllingen veien, våre ubrukelige ledere.. ja, du vet..

Han scrolla litt på nettavisene og kommenterte kuriosa, før han spurte om jeg hadde sett Ylvis og Fox videoen.
Nei, i grunnen ikke...
Og det fikk jeg jo, på youtube.. Og den var jo morsom den...
Og i slike høve utarter det jo, det ene fører til det andre så og si..
- har du hørt denne??
- denne bør du ha fått med deg..!
- ,..... mens vi snakker om sære opplegg, vent skal jeg finne...!


Ja, så der satt vi da...Og byttelånte gullkorn.

Helt  til jeg la gullegget:
"Det var jo du som introduserte meg for Runrig!" sa jeg, "har to av sangene på mp3spillern.."

Og da var det jo gjort...
Før jeg visste ordet av den var han på Trippen. Spilleliste laget og funnet.
Pc'n var kobla til stereoanlegget, noe som endra lydbildet en smule, han rocka løs på sofaen , gaula med, deltok i luftgitar VM, og ytte sitt beste for Norge og Fedreland...

..... men vi var ikke glemt.. neiida.. Dette er jo for oss, for vår del også..
Og  en slik Mann som er ett med sin Musikk   han ytrer med like stor begeistring som en treåring softisspeeda i svømmehallen : " FØLG MED NÅÅÅÅ!"

For så å gå inn i komplett spasmorama, med duckface, lukkede øyne og bam-bam- tjjjshh på riffet og trommene.

For det er alltid trommene eller riffet.. alltid
Hvorfor er det det??

Og jeg befant meg i en tidsmaskin med intet mindre enn ørten stopp på en gang.


La oss begynne med min far..
I sakkosekken. Med bassen dundrende , selv om han hadde på øreklokkene . Trommer på magen, trommer på gulvet, trommer på glassdøra til anlegget....
I sin egen verden. Å si fra hjalp lite... helt til neste audio-øyeblikk..

Eller, søndag morgen, på armen ( den gang nærkontakt med pappa betydde nærkontakt og ikke noe skumt) mens vi titter på abu-kataloger ( jeg likte alltid best de stengene med knallfarger, og som var egnet  til sjøfiske, eller fluer og sluker som ikke fanga noe annet enn  eksotiske arter..)
Nuvel der lå man altså, og slura på helgemorran, og radioen er på.
Og plutselig kommer det : "FØLG MED NÅ!!" og armen min blir  til et bankebrett som enten  blir tappet etter trommesoloen  eller  skrapa i tidenes strengeriff..Dyna går nesten på gulvet når  beina kaller opp til kåk

Mamma later som hun sover, og går glipp av både abu og tidenes lydhappening  ..
De som har barn lærer seg å koble ut og  ikke høre, sier mamma. Hun har tre. Hvorav ett min far..

jadda..

 Nytt bilde..
La oss kalle ham,.... ja hva som helst i grunnen
Han har med walkman, og setter seg tett inntil, med øyne som 100watts pærer i pur begeistring mot meg..
Vi deler øreklokker, og  han skrur opp volumet.  Han sender meg sideblikk, og får stjerneblikk tilbake... Mon om han merker det...
 I allefall, tromme rytmene matcher pulsen min, og jeg sitter åndeløs i hans nærhet. Hete varmegufs fra huden hans, sååå nær... Kanskje han vil kysse meg..... Nå som vi deler....

OG SÅ
... Han hogger  tak i hånda mi  : " FØLG MED NÅÅÅÅÅÅÅ"
Bom bom tsj.....
Vel, jeg har fremdeles Def Leppard på spilleren, Rocket også...Musikken er jo bra den!


Nytt spinn , nytt sett med bilder..
I grunnen kaleidoskoper av det samme..
Meg tilbedende, han kongen på haugen, dette er så stort at det måååå deles. Armen min hamres, magen min trommes, underlaget skumper , mens han er 12 år igjen : FØLG MED NÅÅÅ!!

Iron maiden, Jean Michel Jarre, Run Rig, Def Leppard, samme  kan det i grunnen være...
Omgivelser ; ulike studentrom, hybel, liten leilighet...... Så lenge det lukter guttefotsvette og innehar  stereoanlegg... jepp...   jeg følger med som bare tusan... Forestillingen eller musikken..... samma det...


Dette antar jeg  snor seg i en lang lang tidslinje tilbake i epokene, det  tør jeg vedde en melodisnutt på..
Lille Mozart : "JETZT ANSEHEN" ( Med parykken på snei og spinettet i brann)

Ukjent  gregoriansk komponist : " ETIAM  AT EST" ( mens koret holder  den høye c foran paven)

 Adam og Eva , ( mens Adam dæljer slangen mot et trestamme) : " FØLG MED NÅ1" ( aner ikke hva slags språk de snakket)

Og ikke minst : Oggh  til Uggbah , mens de betrakter the  Borggg traktere kampestein og granitt med kvist og kvas :
" ng ng! Grr ugg"!

 Hva angår  Mannen og hans musikk : FØLG MED NÅ...
Musikken er sannsynligvis bra, og er det ikke moro å se voksne mennekser ta litt av i engasjement....?
Sånn rent bortsett fra at menn aldri blir....... nåh... vel,..., nevermind.....

Rick Allen.. gysla god trommis...






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar