Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







mandag 10. juli 2017

camping - et mulig fordomsfullt innlegg..

Det jeg ikke skjønner vil jeg gjerne at noen kan forklare...
Hva er så stas med tre uker på en og samme campinplass? Hva tusan gjør man på...?
Jeg skjønner jo at det er et paradis for de små, og når de små er happy er alle fornøyd.... men lell??
Mack og mor på Storesand.

Altså, jeg har også erfaring med camping.
Da jeg var liten var det camping som var ferie. To familier, combicamp og telt, i retning av Sverige eller Danmark. Hovedmålet var en fornøyelsespark typ Legoland eller en real dyrepark.

Det var helt topp.. Spenningen lå i magen så frokosten på plastikk knapt var til å få ned. Og ellers hadde vi alt vi trengte : en iskiosk, lekepark og noe vått å bade i. Kjedet vi oss så vanka det oppvask i felleshuset i nærheten av doen og dusjen.Det var i grunnen ikke som å vaske opp hjemme.
Vi unga løp og klatra, og de voksne var blide, kom med sommermotto i hytt og gevær som  : "har man semester, så har man semester". Helstas...

Vi bodde noen dager, og så fant vi et nytt sted i nærheten av en annen attraksjon. Gjerne på impuls og slik det falt seg . Ny kiosk, ny lekepark,ny pøl.Vi unga sovna i en ilderhaug når vi ble trøtte.

Det var sånn alle ferierte da jeg var liten. Enten det eller hytta/familiebesøk.
God morgen!!

Iblant kryssa vi ikke landegrenser en gang. Vi reiste rundt i Norge med bilen på 80 -tallet. En kom gjerne på kvelden, i mørket, og visste ikke alltid hva som ventet på andre siden av teltduken når en våkna til en ny dag : sjø,  fjell, fjord eller skæv. Samme kunne det være...Det var ferie, og forandring var normen. Combicampen ble full av klistremerker fra grisgrente og mer bebygde strøk, pappa var iherdig samler.
 På ett tidspunkt byttet vi ut telt og combicamp med hytter . Forskjellen på konseptet var ikke så stor, selv om komforten bedres betraktlig.Det ble mindre å pakke i bilen, og midre stressa voksne som skulle reise stenger og sortere plugger.
Det hjelper  jo på kjennskapen til Norges geografien når en faktisk har vært der..Kan trygt si jeg har dekka opp størsteparten av Norge.

Som unge trenger en ikke mer i en frittgående tilværelse : en fornøyelsespark, lekeapparater, en kiosk og litt badevann.

Ja, jeg har campa som voksen også.
Jeg kjøpte meg telt da jeg skulle overnatte på Villmarksleir i 10.klasse. Noen tror det er fordi  jeg er så tøff. Feil. I en viss alder så er det sånn at en vil ha privatliv med natteroen
.Enten det gjelder egen eller andres snorking og promping. Litt kaldt å komme ut fra oppvarma hytte og ut i et rått telt, men det var helt til en kom seg ned i posen. Og med to hunder er følelsen av å være i sitt egne lune hi helt ubeskrivelig. Slik mennesket og ulvedyr en gang levde, da vi var jegere og samlere... Kinesen klarte også å åle seg ned i soveposen, spør meg ikke hvordan.. Cavlisen la seg fint på kleshaugen.

Å våkne av sola på teltduken.... åh... ja da... det er saker.

Men da jeg var med venninna mi på camping i 2011 så var det dyrere enn da jeg var liten . Kvadratmeterprisen for egen duk var noe stiv. Og vi var ganske alene innimellom svære vogner og spikerteltkakseland.Trodde camping var billig?

Og jeg spør igjen... hva gjør en i tre uker på en sånn plass? Vi hadde med unga hennes, så da ble det ganske forutsigbart : grilling, kiosk, lekeplass og badevann. Helt innafor.
Som en bonus så slukna venninna mi tidlig , preget av mye luft, sol og endelig å kunne senke skuldrene. Jeg gikk et par runder med Mack mellom spikerteltpalass og megavogner, og spurte stille ut i sommer natten : Hva tusan gjør en på , tre uker på en sånn plass???
Velkommen!

I forbindelse med kurs og stevner har en jo også i den senere tid hatt campingliv.  Greit når en har hund.Herlig å kose seg med de andre i Freestyleflokken. Kombinere det sosiale, med å lære noe nytt og konkurrere ..Det er sommerens høydepunkt, spør du meg
Og mens en lufter pelsen så betrakter en de andre beboerne og gjør seg noen betraktninger om hva de gjør. Det er her jeg trenger litt oppklaring.. Er dette alt?

Unger er det overalt. De går i kiosken, lekeparken, er storforbrukere av badevannet, og vil gjerne hilse på hundene våre. De sykler rundt og rundt, spente som stålstrenger klare for noe moro.
Men hva med de voksne?

-Sitte i campingstoler, med plantasjegjerde for sin lille hundeflokk. ( jaja så vet vi at de iallefall har litt lufting å gjøre).
-Drikke litt, henge litt ved kiosken, og prate bambus, med litt for høy stemme, søtlig duft av innholdet fra bokser og flasker når kvelden siger på.
-Ommøbere samlingen av gnomer, steinengler og imbesillt utseende frosker pent dandert utenfor spikerfestningen
- Sette ut noen flere myggspiraler
- Preke litt drit om one-nighterne som ikke skjønner reglene for nabolaget, og som bør  pakke seg vekk i morgen? For hvem er det som faktisk bor  her!? Som har revir, og markert det grundig!
- grille , grille, grille?
- steke på seg kreft og rynker med variende solfaktor?

Hvordan takler disse camperne de samme folka tett inn på seg i tre uker? Jeg mener... folk???
Dette skjønner jeg ikke.....Noen av plassene har jo ikke engang en kulp?
Flere av mine vettuge facebookvenner drar jo til campingen, og gleder seg??
Jai ikke forstå denne ynderlige kyltyr!!?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar