Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







mandag 13. oktober 2014

Nålebinding 1 - å legge opp og lage kjeder

Nålebinding er spennende saker, jeg håper å blir skikkelig god...

Så, da må en øve hver dag, og i dag blir en del av min øving å blogge litt, sånn at jeg setter ord på prosessen.
Så jeg ikke sitter her og knoter om jeg skulle glemme.

En syr altså nålebinding, resultatet blir fiskebensmønstret, og teknikken er 6000 år gammel. Strikking er nymotens altså..
En trenger fritidsgarn og ei spesial nål, som de visstnok bare har på spesielle steder.

I dette innlegget skal jeg vise hvordan en legger opp, og lager kjeder.
I allefall etter det jeg har plukka opp så langt i kurset i regi av og Ruth Ophus og Ullensaker husflidlag.


Ta av to armlengder og litt til, og ryk av tråden. Du har forlatt sakseland nå.  Træ i nåla

Knip en passelig stump mellom pekefinger og langfinger på venstre hånd. Snurr tråden to ganger rundt tommelen, plasser tråden i "neglegropa" Ikke ha for stor avstand mellom pekefinger/ langfinger og tommel

Legg   så garnet mellom ringfinger og ringfinger, for å få det stødig



legg nåla i kant meg tommeltuppen, stikk den under løkkene

Stikk nåla i retning taket

trekk gjennom, grip krysset ( helt til høyre i bildet)

Hold på krysset, og pass på at tråden ligger over venstre tommel

Trekk igjennom, roooolig, tommelen til værs, sånn at en kan få en tommelmaske

 Så plukker en opp løkka  på baksiden av tommelen,  nåla i været, vri, trekk gjennom, skyv løkka oppover, og dra gjennom

Plukk opp to og så til slutt tre


En kjede blir til en liten hatt... begynnelsen på en vott

hjemme emnet

flinkisen på kurset har kommet langt..( altså ikke meg)
første løkka etter å ha lagt opp

tommelmaske. En må altså ha tomler til dette.. og motorikk

Løkkefangst

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar