Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 29. oktober 2015

Hvordan kverke en katastrofefilm...

... så til de grader at det er bare å stappe den full av gugge,og sette papirhatter der lårene slutter...

( noe sier meg at denne lista kan bli oppdatert...)


¤ Om du har en tremenning som er gyssla god på å lage tornadoer og store bølger på pjutern, så ansett ham gjerne, men ikke fyr av hele budsjettet på de to effektene
¤ Lær skuespillerne å reagere på farer ( eksplosjoner, flomvann, fallende bjelker) når de skjer, og ikke synkront sekundet før..
¤ Bytt gjerne til ny location. Alle vet at det er jordskjelv i California, og muligheter for litt lava, men vi har sett det før... NY etter Elsa went ape er også gjenkjennbart, men allerede gjort..
¤ Når det går gæli, vis det, omfanget, hvermansens skjebne.. Ikke la en innkommende telefon på et HQ med folk i marineuniformer veksle blikk og liksom nevne at Europa er borte vekk. Kost på deg å heve blikket en smule.
¤ Jobb med ongivelsene. Hele downtown LA er ikke folketom på 5 minutter
¤ må vi ha med helikoptere og de standard bilkøene? Er folk så kørka at en ikke nå skjønner at det ikke funker? Evakueringsplanene bør vel ha endra seg noe de siste 15 åra?
¤ Når det gjelder katastrofens opphav unngå disse 3 fellene :
1 Ikke forklare hvorfor? ( selv om filmen heter 40 dager og 40 netter?)
2 Finne en forklaring som er helt hinsides. Overdrivelser liker vi ( stormen kommer fortere, tempraturen faller under frysepunktet på minutter) , men det må være logisk..
3 Ikke kast bort manus på lange tekniske begeper og teorier på innoverpust. Det er ikke nerdy og ikke sexy. Det er bare dust
¤ ja, vi vil se effektene, men vi vil også føle med de stakkars menneskene som er utvalgt til å redde verden. La dem faktisk få et snev av personlighet. (Hyling og løping er et virkemiddel, ikke det eneste redskapet du har..) Jobb med dynamikken folk imellom, og dropp vindunderbarna som overgår lokalkjente i sin kunnskap på ukjent mark.Unngå stereotyper, i allefall overforbruk av dem
Det er heller ikke sånn at alle lytter til en amerikaner med "save the day "attitude heller. Især ikke i midtøsten. Selv om det snør tollepinner .
Liten bønn :Skap kvinnekarakterer som unngår ytterpunktene dum og deilig og stuck på en oppgave. De behøver ikke sutre heller.. De er vel eksperter og kan bidra?
¤ Når utfordringen skal løses, la den også være logisk. Det er lov å ikke løse hele oppdraget, men heller antyde at det er litt av dugnad som gjenstår etter rulleteksten. To shoot down the mothership = no more problems ever ever again er billig...
¤ Sats på få , men gode intrigetråder. Bygg opp til vendepunktet.
¤ Når jeg ser bloopers, så er det dårlig stilt.Om det regner lava, så gjemmer en seg ikke i en tømmerhytte.Og ti minutter senere er ikke lavaen noe problem lenger?? ( for da skal vi videre til neste utfordring..??)
¤ Om folk skal bli skada og sinke de andre - må det alltid være i beinet?? Må en skuespiller lære seg å hinke overbevisende i sine første filmer?
Så, da skal vi inn på nettflix å se om vi finner flere filmer å le av...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar