Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 24. april 2016

"Ting som var fint i Syden" og andre loppis severdigheter

Loppis er gøy. Og årets for det lokale skolekorpset var så heavy markedsført at til og med jeg ble informert.

Så, da dro man med tom sekk, budsjett på 250 kroner på scooteren. ( Så er man sikker på at en ikke blir frista til å slå til på en sofa..)

Ble henvist bak skolen, og fant meg en liten krok til min sorte hingst. Alltid en liten hemmelig fryd når jeg ikke trenger en hel p -plass som jeg må betale for... Jeg finner meg en krok..

Mens jeg hekter av meg hjelmen, kommer en far med seiersmine, rusen fremdeles fersk, han har det travelt, som om noen skal komme løpende etter og be om mer for skatten..
"Skatten " viser seg å være irrgrønn med alarmrøde karmer, og tak : En lekehus i plast. Godt over meteren i alle vegger og opp til mønet
Noe av gleden forsvinner når herligheten må demonteres, og røde plasskjøter er g o d t strammet til.

Inne i skolegården er det yrende liv. Mattelt under blå presenning, partytelt til klær og leker.
En mann passerer med en stoffbanan påklistret en glis foreviget i  påvirkning  av ulovelige stimulerende midler... Bananen er 1 meter lang...

og vi er i gang.

Klesavdelingen og lekene står jeg over,  men møbler er jo alltid spennende. De sier noe om standarden , selv på dag to.
Selvsagt, 80 tallsreoler i furu dominerer. Jeg registerer også at det som alltid er menn som er møbelansvarlig. Og at det er kiving over å få solgt noe. "Ble du kvitt den sofaen eller, Lars????" Hånlig latter
 Mye med røde lapper. Solgt. En liten kommode i blått, som ble borte da jeg hadde tatt en runde. Med Vepsen hadde det blitt en utfording  uansett.

Hvilket får meg til å tenke på loppemarkedet på Frogner Menighetshus for noen år siden. Kan ikke skjønne annet enn at der ventet de gribber. Alt fra Jesusbildet på veggen til brannalarmen var merket med lapper : tilhører ikke loppemarkedet


Inne er det bøker, rammer, kjøkkentøy,og nips.
Elektrisk på scenen. Heller ikke spennende.

Nips derimot...


Har aldri sett kategorien "Ting som var fint i Syden" før , men det måtte jo studeres nærmere.
kameler i tre, spanske danserinner, skjell påmalt navnet på stranda, og desslike.. vittig



 Ei lita  jente sitter i en krok, med plastiara og leker med sitt nye funn. Skam på den som forstyrrer.
 Etter å ha plukket med meg noe jeg ikke kunne la være igjen, så trenger man lunsj...

Siden de ikke hadde standard sjokoladekake i  form , så ble det en vaffel.


En  eldre dame setter seg rett foran meg på benken. Hun har funnet et nydelig brodert pute med speilfløyel , dusker, korssting og  gode greier.. Så far out, passende i et hjem med kamferdrops, og barnebarn med lakksko. Så sær at den er kul... ikke retro en gang.. bare styggkul.

Vi fjåser litt over hva vi har funnet, og så kommer den litt mindre hyggelige siden frem i fruen
" men det er fryktelig mange utlendinger her, som er her og forsyner seg"
 "Å? , sier jeg , er du også ute etter plastleker og kasseroller, gafler og kjøkken glass??"
"neeeeei?" sier hun
"Lysestaker og lamper?"
"Neeei"
"Jeg tror  kanskje vi er på forskjellig markeder her i dag.." Sier jeg
Hun nikker seg enig. Skjønner vel at vi ikke er på samme side der. Hun ble litt spak faktisk
"Men putene våre får de aldri!" spøker jeg
"Sant, sier hun og klapper på posen" Lo , litt flau.? Man kan håpe.

Gamle damer er også hverdagsrasister.. Kanskje de verste, for de er jo så godhjertede ellers.
Men jeg skulle se den uttaskjærsing som ville tatt med den  puta hjem. Må ha vært en svensk tant, til å ha på torpet..

Tåler en ikke folk, så får en være hjemme, og klappe på puta si..

Jeg havner i bokboden, skal bare se.... og før jeg vet ordet av det, så er jeg "Fyll en pose for en hundrings"kunde. Og da trenger en jo ikke være så veeeldig nøye. Små lykkehvin blir kommentert av en eldre herre ved siden av meg "Fant du noe??"

Ser fire fine flerfargede brus/vinglass på siste runde , men tenker på hvor furie jeg er når mannen kommer hjem med drikkekar. Så, for husfredens skyld.... så får de havne et annet sted ..

På vei tilbake til Vepsen ser jeg tilhengerne begynner å dukke opp. Rælet skal hjem.

Dagens fangst
Rhett Butlers hsitorie er vel den jeg har mest forventninger til..Ikke verst for en hundrings

Dette kunne jeg ikke la gå.. Et brillehus, til nålene mine? Ugleskilt som jeg skal gi bort.. og..

Denne falt jeg pladask for.. små piler som kan flyttes  på, for å markere hva som mangler i husholdet.. Måtte ha.. Verd 50 spenn!

funnet mitt fra Syden avdelingen. Gifta meg inn i familie med egen hval.. så derfor..
 Klarer ikke helt å glemme de glassene... æsj..








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar