Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 3. juli 2016

"Jenta som ville studere"

I det Herrens år 1995 så skrev jeg faktisk et eventyr. Nå var ikke lærerutdanningen treåring lenger den gang, men i fiksjonens verden , så går det an... vel, sånn lyder det :

Det var en gang ei jente som gjerne ville bli lærer, fordi hun så gjerne ville at barna skulle få det bra.Dessuten var det et spennende yrke som var godt betalt, og med god ferie.

Så la hun i vei den 15 april, og puttet søknaden i en rød postkasse. Det varte og det rakk, og det lakket og lei, og så en dag kom svaret til jenta!

Hun skulle begynne på 1.klasse allmennlærer! Jenta dro avsted og fikk seg en hybel langt mot nord, i nærheten av solen som lå under nordlyset, østenfor sol og vestenfor måne. Men jenta var fattig, og enda hun snudde og vendte på de få kronene hun hadde, så rakk det ikke til mat og klær, og iallefall ikke bøker. Flybiletten fra Fornebu tok alt hun eide.

Jenta visste ingen annen råd enn at hun måtte oppsøke Hernes-trollet i det Store Ting-berget.
Men hun grudde seg fælt, for hun hadde ikke de beste karakterene fra videregående og grunnfag.Dessuten visste hun at bestod hun ikke testene til Hernes-trollet, så ville hun bli revet i to, og kastet ut i arbeidsledighetspølen. Og derfra er det ikke lett å komme opp.

Jenta gikk og gikk, i de fattige klærne hun hadde, i tre dager og tre netter, før hun endelig nådde berget hvor Hernes-trollet bodde.
Det lå store steinløver utenfor, men jenta skjøt motet opp i halsen, og banket på. Men det var enda lengre å gå, for alle de små heksene og trollene fortalte henne at, nei, dette var ikke deres departement, og de ville ikke fortelle hvor Hernes-trollet holdt til.
Men jenta hadde romsans, så langt om lenge kom hun til en stor dør som hun banket på.
- Kom inn, buldret Hernes-trollet. Ja, jenta gjorde så.
- Hva vil du meg? dundret trollet, så det smalt i veggene, og alle papirene hoppet på hyllene.
- Jeg har mye å gjøre, og du forstyrrer meg.Jeg har god lyst til å jobbe videre, vri hodet av deg, og slenge deg ut i arbeidsledighetspølen!
-Ja, prøv du bare! sa jenta,Jeg har gått langt og lengre enn langt for å finne deg,så det får våge seg!
-Så si fram ærendet ditt , da! ropte trollet, så skrivebordet danset
-Jeg vil studere og bli lærer, sa jenta, men jeg trenger penger. Du er troll og har det meste,kan du ikke hjelpe meg?
Hernes-trollet lo så det skrallet, og brillene kom helt på skjeve. Lattertårene gjorde det brune skjegget helt vått og klissete
- Har du karakterer da?
Jenta dro fram vitnemålene sine, og Hernes-trollet leste dem

- Dette var ikke mye å skryte av. Hvordan skal DU bli lærer?
Kjapt svarte jenta : Læring er utvikling, jeg lærer noe nytt hver dag, og utvikler meg litt etter litt.Sånn er jeg, og sånn er barnet. Alt er erfaring.
Da smalt trollet en masse bøker og kompedier  i gulvet foran jenta. De var så mange , tykke og tnge at de raget over jenta som et hus.
- Kan du lære dette pensumet på tre år, du?
-Jeg kan prøve, sa jenta, Og det jeg ikke rekker over, kan jeg ta igjen ved å møte på forelesninger, delta i diskusjoner og ellers yte mitt aller beste.

Da kalte trollet fram ungen sin, en riktig svart og ekkel trollete trollunge var det.Han skrek i vilden sky.Alt som var i nærheten rev han i filler.
-Kan du få ungen min til å slutte å gråte, du? spurte Hernes-trollet
Da jenta nærmet seg trollungen var han i ferd med å slite henne i filer, som alt annet, men hun gikk alikevel bort til ham og ga ham en god klem.Trollungen ble helt stiv av forskrekkelse, og sluttet å gråte. Han bare stod der og dro molefunkent i bukseselene som var like svarte som han selv.
Så tok jenta trollungen med seg bort til en myk sofa , som stod i et hjørne foran peisen. Hun begynte å fortelle trollungen et eventyr. Og snart smilte trollungen blid og glad

Da skjønte Hernes-trollet at han måtte gi opp.
- Der borte i kroken har du den magiske lånekassen. Den er full av penger, du kan ta med deg tre sekker med gullpenger, en for hvert år.De kan du bruke mens du studerer. Men klarer du ikke eksamen før midnattsola renner hvert år, så blir pengene til forrenta gjeld, jeg deler deg i to, og kaster den ene delen i arbeidsledighetspølen, og den andre i gjeldsofferildhavet. Da får du tre ganger tre ganger rente på pengene, og blir enda fattigere enn før!Her har du den ene sekken. De to andre får du de to neste årene. Når midnattsola renner, da må du ha bestått eksamen. Står du ikke det tredje året, så kommer jeg og tar deg...

Jenta tok pengesekken, og vips så var hun på Høyskolen.
Der lærte hun alt hun måtte lære det første året. Hun pugget og slet, brukte sitt skjønn og sin erfaring, klemte trollunger, og fortalte dem eventyr.
Da det led utpå det første året så møtte hun et glass øl, så stort at hun kunne svømme i det.
-Drikk meg, du! sa glasset, men jenta bare skyndte seg forbi, enda så festelysten hun var
- Bli doven du, så blir jeg opplyst, sa jenta. Dermed ble øllet dovent. Og jenta fikk med seg en flaske i handa. Da hun drakk av den ble hun klar i hodet og avslappet i kroppen.
Så rann midnattsola, og jenta bestod eksamen

Etter en lang sommerferie kom  det andre året , og jenta fikk pengesekken og begynte på fagene.
Hun pugget og slet, brukte sitt skjønn og sin erfaring, klemte trollunger, og fortalte dem eventyr.
Da det led utpå det andre året møtte hun en usigelig vakker gutt. Han var så skjønn at det skinte som gull av øyene hans, og smilet hans var så varmt at jenta måtte ta av seg den ekstra genseren.
- Vær litt hos meg , du! sa gutten, og rakte hendene ut mot jenta.Jenta ble ille ved, for det var litt ensomt på kveldene, men hun svarte : Vær du hos deg selv, så skal jeg være på kollokvie med deg!
Da ble gutten spak, men ga henne et varmt kyss på vegen, og jenta følte seg varm og attraktiv.
Så rann sola det andre året, og jenta besto eksamen.

Etter enda en lang sommerferie begynte jenta på tredje årets fag, som jo var det siste i utdannelsen hennes, fordi hun hadde et par grunnfag fra før.Jenta fikk den tredje pengesekken, og gjorde som årene før.Hun pugget og slet, brukte sitt skjønn og sin erfaring, klemte trollunger, og fortalte dem eventyr.
Da det led ut på det tredje året ble jenta fristet til å ta et par ekstra fag, og det ble mye mer å gjøre enn hun hadde trodd. Så det var ikke noe trivelig. Jenta møtte sin gamle lærer på vegen. Hun hadde hatt ham i matte på videregående og bare såvidt stått.
-Du greier ikke dette, du! sa læreren
- Jo, sa jenta, jeg greier det om jeg prøver nok, og går det ikke , så prøver jeg en gang til. Greier jeg ikke matte, så greier jeg norsk bedre. Jeg vet jeg duger til det meste!
Da gav læreren henne en bunke mer erfaringer hun hadde glemt opp gjennom årene, fordi hun trodde det var for små seire som ikke telte noe særlig. Jenta ble sikker på at hun også kunne klare ting, selv om presset ble for stort og mye kunne gå galt.. Det var bare å prøve en gang til.
Så rant midnattsola for tredje gang, og jenta hadde bestått eksamen.

Da dukket Hernes-trollet opp ( for i motsetning til troll flest, så sprekker ikke slike troll i sola) . Han var flygende sint, for han hadde gledet seg sånn til å dele jenta i to, for siden å slenge den ene delen i arbeidsledighetspølen og den andre i ildhavet for gjeldsofre.
-så, brummet trollet grettent, Siden du har bestått alle dine eksamener og klartå holde deg  unna alle de tre  store farene i studietiden , så tror du vel at du er usårlig og full av kunnskap nå?
-Ånei, svarte jenta , Fullært blir man aldri. Jeg vil nok trenge både videre utdanning , og mer erfaring.Men det meste kommer etterhvert, og det viktigste er å lære.Det har jeg lært av barna!

Da ble Hernes-trollet så sint at han nesten sprakk,( men det kan som sagt ikke slike troll gjøre, de kan gå av eller bli avsatt) , men jenta hadde fortjent sin lønn.

Så fikk hun arbeid i Nord-Norge med nedbetaling av studielånet per år, og god lønn på grunn av de fagene hun hadde.
- og gutten som kysset henne attåt!

De giftet seg, fikk barn og feiret bryllup med brask og bram, og er de ikke døde, så lever de ennå, lykkelige til sine dagers ende.

Snipp, snapp snute, så er eventyret ute.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar