Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 29. oktober 2016

Om spillelister og nærvær.

En  morsom viralgreie som durer og deles på facebook for tiden er av to menn i en bil hvorav den yngre  nynner litt til en sang og spør den eldre karen, "veteranen" om han hører på rock?
Svaret  han får gruser han ned i setet i den grad at han får plass i askebegeret..

https://www.youtube.com/watch?v=DiQjRs1W6dE

Jeg kan si meg enig i mye. Jeg hørte ikke på den kategorien rock i min ungdom, men jeg skal love deg vi tok spillelistene våre seriøst.
Vi hadde ingen mtv, og ingen lokalradio som kjørte pop nonstop før langt ut på 80 tallet.
Men vi hadde kassetter , og senere cd. Og når radiokanalene kom og vi ikke lenger behøvde å la oss frustere av metometerknappene fra ti i skuddet, så var vi ustoppelige.
 Det vi uansett hadde var sjølmekka spillelister på disse kassetene, mc, som man kaller det.
Noen kassetter var tilfeldig fyll fra play/rec, men når en lagde lister, så jobba en målrettet etter tema.

Det var lister for kjærlighetssorg, for bilkjøring på lørdagskvelden, for klesvask og for å sovne om kvelden. Selvsagt var det egne kassetter til grillfest og 16 årslaget i april.
Det var tevling om å ha den kassetten/cd'n som ble surrende på spilleren.
 Om du likte noen , så lagde du en 90 minutters kassett med sanger som hadde spesiell betydning. Hjertevarmende fra venninna, helt knusbedårende fra flammen.

Kort sagt  hadde noen laget en spilleliste, så var det håndtverk...

Nå er det spotify.
Nå er det algoritmer som regner ut at liker du sang A, så liker du sikkert disse andre også, for de ligner.

Ikke er jeg så ofte på fest, men når jeg hører en sang jeg liker utbryter jeg spontant : "hva heter den???"

Og alltid har det vært svar. En har notert seg, gått hjem og kjøpt musikken , eller lastet den ned .

Men nå er det : "Aner ikke" "har ikke peiling"
Muzaken har flyttet fra Domus kunderadio inn på festen??

Skal vi nå til og med miste nærværet av en god sang vi plukker ut på en prima liste??
Nei, nu går det for vidt! Dette er den størsta skandalen siden sveivegrammofonen ble byttet ut!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar