Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







tirsdag 17. mai 2011

17 mai!!

Tradisjon er tradisjon, og det skal en fortsette å ha , for det er tradisjon....
Gleden og privilegiet en har ved å bo i et land som Norge, med verdens beste nasjonaldag er jo  også  å kunne velge å nyte dagen med et skråblikk.

17 mai skal være litt som gamle onkel Knut med "åreforkalkning" som etter "knerten " på julaften begynner å kverne på den gamle visa om det som nå måtte være hans kjepphest.. med andre ord: som den alltid har vært..

En får ta det som et alderdomstegn at en synes at 17 mai dagene går i  ett, og at det i grunnen er greit...det er slutt med kvernende forventning  i magen ved synet av barnebunaden hengende på kleskapet et par dager før, og en er ferdig med å gå i tog. Den karrieren strakte seg forøvrig langt utover barneskolen.Mer 17 mai begeistret ungdomsskole enn Cicignon skole i Fredrikstad skal en lete lenge etter.Vi hadde utkledning og tema hvert år..en del av mai var lukta av sprittusj og oppløst timeplan for å lage rekvisitter..
Seiersten u-skole kom aldri opp på vårt nivå...Kvernhuset er en blek kopi.Og selv om jeg er ikke har feiret 17 mai i Fredrikstad  noen år nå, så har jeg likefullt blitt skuffa når jeg ser hviken spjæling som kommer med bikubefana... Det skal være Rino, min gamle klassekamerat, for tenk!
Jeg har gått i russetog, , jeg har feira 17 mai i Alta med eksamenslesning,ribbesaus og "norsk aften" og  i bunadtog i Ål, etter å ha blitt vekka av lurblåsning på Sundreberget...
Jeg får klump i halsen av "alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grætt", og husker KRIGEN , og gutta på skauen.Anser meg selv som godt innviet i fugleslag, hunderaser - og bunader. Så ja, jeg er en 17 mai person...

Kort sagt :  17 mai har sin egen oppskrift,og det er jo så at tradisjoner skal en følge....

¤NRK Sending fra Oslo, og endeløse rekker av skoler en på en måte synes en kjenner, selv om en aldri har sett skolen eller gått der.

¤ Kongen på balkongen, og Norges eneste mulighet til en seriøs hattediskusjon.som alltid blir konklusjonen "veldig verdig og fin" Og noen må bare skyte inn at de ikke burde stått  der i det hele tatt..

¤ Regn i Bergen.. moahhahaha.Det har de godt av, med de dumme buekorpsene sine....

¤ Besøk til minst ett distrikt med fjell og snø, og barn i vinterstøvler -like bliiiiid : hipp hipp heisan hurraaa Norge har buurrrrstaaaa i daaaa..

¤ Sanger sunget av høystemte kor, og de sangene  hører man ikke ellers i året..Hele reportoaret pressa inn på en dag... effektivt.. og på landsmål, som seg hør og bør

¤Noen av sangene blir presentert av unger som er like oppsukra og i rettferdighetens navn umusikalske som ungene fra andre distrikt og fra tidligere år.Men de er søte, det er deres dag, og mamma sitter hjemme og ser på. Noen gaper som gjøkunger, andre åpner ikke nebbet.. Forhåpentlig vis subber ikke flagget i bakken.. da gråter bestemor..

¤ Vi må også ha noen innslag fra noen som  feirer _alternativt_ De er ikke så alternative som en skulle tro... De har med seg flagg, og de feirer i naturen...alene.... eller med en eller to til... og siden de til overmål  gjør det hvert år, er det også tradisjon, og da er det greit!

¤ 17 mai- hvor enn det er i verden, så eier nordmennene der helt og fullt byen..Inntatt av hærer av  bunader og nasjonalfølelse. og alle feirer med., især de innfødte( de føler seg sikkert litt norsk, stakkars..)... HUURRAAA!

¤ 1800 tallet er på moten.Så nærmere 1814, jo bedre... Vi er alle bønder, selv om noen av bondedraktene. (les  : feks Telemarksbunad) koster mer enn en vanlig bonde kunne skaffet seg..Anene kan vel også ofte være noe brustne og vage..Fredrikstad har trommelommene , fra 1700 tallet, med puddelparykk og spennesko... såh, det såh, det må jo være enda finere..

¤ Vi elsker utlendinger på 17 mai!Helt ubeskjedent så klart.... siden de har vært så rause å velge vårt ringe land... Det er klappjakt på den tilreisende franskmann, amerikaner og enda mer eksotiske innslag, som vi ikke lar slippe unna mikrofonen før de innrømmer og heftig samt begeistret at 17 mai er sååååååå mye bedre enn 4 og 14 juli..Jo mer gebrokkent samtalen pågår, både fra  reporter og objekt.... jo mer  sjarmerende er det..

¤ gnagsår, schtøgge gassballonger og folketrengsel herved nevnt på 17 mai plagelista

¤ Hvorvidt  folkemengde er forøvrig  en plage eller sjarm  avhenger av om en står i is/pølse kø eller ikke..

¤ Har ingen tradisjon med det selv, men det foregår en del eggeløp ,vaffelsteking og ringkast på ulike skoler rundt omkring... 17 mai komiteen- den velmenenede mafia..Velsigne dem..

¤  Russen..... så små de er....så mye de bråker... Vuvuzela klokka to om natta, det det lar seg høre....

¤ mens vi er inne på det må også nevnes bjørka og den blå himmelen, for det er en egen blåfarge, om det så bare er en liten snipp å se mellom skyene den dagen.Og etter 17 mai er det lov å gå med skjørt som barn, for da blir en ikke "sjøla".Helt sant

¤Korps..... hvor jeg angrer på at jeg ikke melka situsjonen den gangen jeg spurte om å få begynne,Mamma og pappa lovte meg gull og grønne skoger om jeg slo det fra meg.... Greit nok det, korpssuget var ikke såå stort, men jeg skulle funnet et dugelig byttemiddel..den glapp gitt..

Og sånn skal vi feire i 2012 også.Akkurat sånn. I det fantastiske landet, med fred og frihet, på grunn av krigen, og med et flagg som er skreddersydd for blå mai himmel, hvit snø og maigrønne trær ,der alle er glade for å være, og for at vi ikke feirer i oktober.... med lyd og leven og nystrøken dress..... og en god film etter å ha nytt et pent pyntet festbord med kremkake dertil....

HJERTLIGSTE GRATULASJONER TIL ALLE!! HURRA FOR NOREG!!

1 kommentar:

  1. Ja, hipp hurra for Noreg! Og hvert år tenker jeg at jeg skulle ønske jeg bare kunne slappe av her hjemme, bare for å innrømme at året ikke hadde vært det samme uten flagg, hurrasanger, is og krampe i føtter.

    SvarSlett