Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







mandag 30. mai 2011

Hvor mye fikk duuuuuu i konfen daaa?

Har ikke vært annet å høre i korridorene på skolen i dag. Det og lange tirader om hvor dyrt smykker, klokker og annet har kosta.Ispedd en og annen velsignet lovprisning av arvegodsgaver som betyr mye å få.

Det er  mulig kua glemmer at hun har vært kalv ( 1988, 5.500 + Østfoldbunad,  kjøpte sykkel og satte resten på sparekonto) men jeg vil også si til mitt forsvar at jeg ikke tror at ungdommen går til alters med grådighet i hjertet og griske fingre.Jeg tror de konfirmerer seg av akkurat samme grunn som de voksne bruker kirken, av kjærlighet til tradisjoner og mer eller mindre trykkende sosialt press. Og det mener jeg.Og sånn var det i 1988 også, sann mine ord..Og noen er fremdeles personlig kristne.Andre brennende  Human-Etikere. I ung alder.

Det er bare det at fortellergleden og skrytet har vært hardt å skille ad i dag.Og det er da ikke ungdommenes feil at de plutselig sitter der med 60-90 tusinger i lapper spredt i vifteform for fotografen.
Det er bare et speilbilde på lysten en har til å imponere, henge med i kappløpet..
Det er ikke bare den gode velstand hos flertallet, men  den skal  i tillegg  vises fram

Det er jo sånn i dag,sier man , ler godt.
Jeg sier ; Stakkar den som ikke klarer å henge med .Stakkar den som kanskje har hatt en på noen unødige måter trist dag på grunn av presset og symbolikken det er å skulle markere en ungdoms verdi i kroner og øre.Misunnelse og kjønnsdrift....og alt det der. Dette må da skape krangel og uvennskap i familier og slekt i mellom. Det skal være på stell, og ingen skal ha noe å utsette på den store dagen. Dette kan da ikke være sunt...
Hvordan klarer en å henge med på dette?Er det ikke mulig å tre tilbake, roe det helt ned???Hadde de visst , gjestene fra helga hvordan praten har gått, karusellen har spinni..... det hadde smertet dem.For det hadde sagt mye om dem selv.Om oss voksne.

Om to år begynner tantebarnkarusellen for min del.Jeg gremmes..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar