Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







onsdag 13. februar 2013

vi lever i et sant helvete av passord

og fandens oldemor... ja, jeg lurer på om smådjevlene går i gradene, begynner med å friste småbarn til dukavtrekking og tissing på gulvet, og deretter får de våge seg i passordogdigitalefrustrasjoner avdelingen...

I  visse typer sci-fi blir framtiden beskrevet med irisavlesning med laser i øyet , fingeravtrykkavlesning på et panel på  veggen eller rett og slett chipscanning.

Har i grunnen alltid tenkt at den slags identifikasjonsløsning er rene "1984 typ Orwell " og en sann styggedom mot demokratiet..

men nå er jeg jaggu ikke sikker lenger.. Jeg ønsker lystrålen i øyet velkommen, jeg spytter gladelig dna i en skål, jeg blotter chipen!!

Jeg blir nemlig hakka spika gæærn av det tyranniet som passord utgjør..
Jeg passer godt på lommeboka, legger aldri mobilen på kafebordet, og har ikke mistet mange nøkler i mitt liv. Er en forsiktig type Men det  er ikke nok..

Passord , sa folk..
Passord skal liksom sikre deg mot alle slemminger og det de kan gjøre mot deg.
Ja, jeg skjønner det med nettbanken.. Og pinkode på kortet... Og dette min side eller noe sånt som tilsvarer "mappa mi" med opplysninger som pappa Stat har valgt å dele med meg ( ikke sikker, har ikke vært der inne., men om de har alt om meg der inne, så er det vel en del?)

Men unnskyld meg...Passord for å bestille en pizza på nett?En taxi?
Da blir jeg analog, griper luren og et rungende "Hallooo"

Så man sikrer seg... og lager et nett lite passord i siffer, stort og smått. Bænkers.. "Safetybarometeret" i nettbanken har lyst grønt, en laaaaan vårgrønn søyle om at denne komboen er sikker som.. hihi banken.
For da er det bare de ondsinnede som virkelig vil som kommer seg inn for å tømme min lille saldo..( det er nesten så jeg unner dem penga i sympati, det er virkelig ikke verd hackejobben.. )

Så , hva kan jeg gjøre med min lille digitale triumf??

Fint lite, viser det seg...
En skal nemlig ikke bruke det samme passordet flere steder.Fy på lanken...Som å gå fra ytterdøra åpen, eller å legge bankortet i baren, sette fra seg sykkelen ulåst på Oslo S, vise bomsen sølvtøyet..
Åkei, ikke det nei..

Så hva gjør en da? Jo, det finnes to muligheter.
1 Skite i det, bruk dunderpassordet, med fynd og stolthet
2 Lag variasjoner.

Så, var det hintet til favorittmusikken fra 80 tallet eller var det sunn oppgitt bannskap som var tema på dette  gitte stedet igjen?? ( En periode hadde jeg kun bannskap som tema i passordene mine. Frustrasjon er kreativitetens  rette mor..)
Ooops..
Dilemma der gitt..

Og som arbeidstaker så har man jo tilgang på en del steder på nettet.
Med passord..
Brukerundersøkelser, det liker jeg godt..Da får jeg en laaang papirremse med noe knot på, av min kjære sjef.Logg inn, sleng inn knotet i feltet, klikk og kul'n, logg ut, kast lapp.
Grei skuring

Verre er  innrapporteringsnettsteder.For det er ikke alle steder det skal være 8 tegn.. Neeeida.. noen steder skal det være 9, minst 9 eller 6.
Ser hvor dette går? Nye variasjoner innenfor variasjonene.. For en føckings bastardbarnehage å holde styr på.. Gremlinsstua!
Og selve erketorturinfernalsknoesåinnigrønneste... ja.. du tar tegninga.. Det er jobbnettsteder hvor du blir pålagt å bytte jevnlig.
Jeg kan velge  mangt og meget i livet mitt, men det kan jeg ikke velge...
Og du kan ta deg pokker på at fristen går ut i en helg eller ferie..Og det er ikke bare å slenge på det gamle passordet +1 +2 +3 osv  heller.. neeeida..

Nå tenkte jeg jeg skulle være lur, siden det var 10 dager igjen...
Så jeg klikket freidig på bytt passord, laget meg et kult og heftig ett, nytt tema og greier, skrev inn det gamle, to ganger det nye, grønt hjul informerte om lagring, og jeg trodde/håpte lykkelig at nå var saken biff, og henrettelsen utsatt.

Neidagittdukandaskjønnedet...

Logger meg inn , bruker navn, mitt glimrende passord....
Hissig rødskrift ; Ugyldig passord.

Jaha?

Da var det jo å ringe support da. Hadde vært kjekt å slippe det hver gang...Hadde vært kjekt om hele arbeidsplassen min hadde sluppet dette hver gang..
De må være ensomme på support... De sitter der , sikkert, med kaffekoppene sine, beina på bordet, med papirflykonk mot papirsorteringsboksen, binderslenker ... og sjekker røde ringer på kalenderen.. Og gleder seg, for i morgen begynner kollegaene mine å ringe, for nå går alle passord ut i den gården... Og bra er det.. for telefonstormen fra nabogrenda stilnet. i forrige.. og nå er det traurig på jobb gitt..
Litt sånn småkjett kan du si..

Nuvel.. hyggelig velmenende person på support, ga meg et nytt midlertidig passord, du vet et sånt som står med sprittusj i konferanselokalene på flippover så de besøkende deltakere på seminaret skal få nettdekning til notatene på brett og mac.
Ett sånt passord med et hyggelighverdags ord, første bokstav stor, og et tall på slutten Sånt som man kjapt kan hviske til sidemannen som ikke har fått med seg flippovern (Skole2, Høst4 Gjest7)

Takket vakkert.
Tastet meg inn, kom inn ( hurra!) , fant rubrikk  for bytt passord , byttet til mitt flotte nye prangende, jadda, lagret fagert som birken i mai
, krysset fingre....*passordet er endret*
Makaløst...

Men naiv er man jo ikke.. Så dette måtte jo testes ut..

Lyst til å vedde hvordan dette slo ut?

La meg si det sånn, jeg og den vennlige frøken på support brukte på den andre samtalen  vår en god slump tid på å etablere begreper til felles fortsåelse.
Tillat meg å vise vokabularlisten:
*gammelt passord
*min nye passord
*passordet jeg fikk/ det tilpassede passordet
* mitt nye nye passord
*mitt gamle gamle passord

og ikke minst variasjoner over verbet "å bytte"
Skulle bytte, byttet, trodde jeg hadde byttet, prøvde å bytte, byttet en gang til, må jeg bytte igjen..

Vel, jeg tror det ordnet seg... Det vil morgendagen vise, når jeg skal inn igjen.
Men jeg kjenner jeg er på vei inn i en ny epoke med bannskap som tema på passordene mine.. Og nå har jeg lært noen flere utrykk siden sist...

Gi meg laserleseren! NÅ!

sur passordforbruker...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar