Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 9. mai 2014

Klarer visst ikke å sitte på hendene

alikevel.

La meg si det helt klart at jeg har fått med meg  at han angrer, denne idrettsstjerna vår, for dumheten han gjorde i helga. Skulle bare mangle!
Tviler heller ikke på at han mener det. Jeg tror heller ikke  at han kommer til å snike seg unna pallesnekring eller sosialt arbeid som avlat. Eller en tid helt for seg selv uten egen nøkkel.

Jeg er i mot dødstraff og tortur, og en forkjemper for nettvett ; kan du ikke si budskapet direkte som i ansikt til ansikt, så ikke skriv det.
Sånn cirka.
Skill på sak og person, alt det der..Men det er godt mulig jeg helt objektivt  sett har bidratt til  skummet i denne heksegryta. Ikke umulig...

For ja, det har vært svært så høyt trykk i media, fra alt som kan håndtere ett tastatur og en penn. Og ikke alle er like hyggelige i sine formuleringer..Ingen grunn til å være naivpå det området.

Tviler heller ikke på at vår atlet har gjort lurt i å lese Ibsens samlede denne uka fremfor aviser og blogger.
Men er det rart at dette er den største trafikk + kjendishappening siden Eli, trappa og slottet?

Ja, det har nok vært et par sleivspark, etter tradisjonen  om at hovmod står for fall.
Han er et produkt av sitt miljø såklart.
 For etter min lille ydmyke oppfatning har idrettsglede og patriotisme ofte , når sporten blir seriøs nok ,et ekkelt biprodukt som kalles bølleoppførsel.
Og det kan eksemplifiseres med at i enkelte idrettslag er fedre nektet adgang til kamper og treninger.De har i allefall restriksjoner hengende over sine pappahoder.
(Eller en kan ta seg en titt innom nettdebatten om temaet  topping av lag etter fylte 11 og se hva gode idrettsfedre lirer av seg. )
Det er så en kan lure på hva slags mor disse forvokste tølperene har hatt?
 Det er lov å synge kampsanger med voldelig innhold, for det er moro og en del av gamet.
Det er greit å bue  og hetse gitte spillere på banen, for det er sånn det er..

Joda, for meg er sport likestilt med sære religiøse sekter. Litt sånn : de har i grunnen gått litt for langt. Det handler mer om makt enn det opprinnelige, det er en god dose felles opphausingi samlet lag . Det er også en god del kjemisk påvirkning som bruser i blodet???Så har jeg i allefall hørt...
Sjøl holder jeg til i kulissene i en typisk "tantete " hundesport der alle kjenner alle, og  det er i dag jeg som vinner og i morgen deg holdning som rår. Og hurra uansett.

Og sånn rent bortsett fra at jeg skriker meg hes på idrettsdager på skolen, og da lirer av meg vræl som hyller gode pasninger og gode redninger + navnet til flinkisen( især på lærere vs elever kamper), så er jeg skremmende lite engasjert i sport...

Men i et sånn brølapemiljø, som toppidretten kan være, så er det jo ikke så rart at en får et ego på størrelse med skaperverket..
Og det er sikkert ikke så lett å stå i mot.
Jeg ser den, og ser i tillegg at en som kjendis og stjerne  også  har et ansvar som forbilde.
For det insisteres jo på at idrett er basert på sunn kappestrid, og at et sunt legeme også inkluderer en uplettet høyverdig personlighet.

Så, i  dette kræsjet ( no pun intended) så kan det jo gå rundt for en hver med gulltørst i munn.

Derfor, når jeg fordømmer denne handlingen , så er det også en fordømmelse av det skitne i idretten
Og især fordi folk lar ham og hans like holde på. Det er guts'n jeg fordømmer !

Hva som virkelig får meg i svart i denne saken er i grunnen ikke bare denne fysaken, men de som forsøk på en  oppdemming av kritikken graver sin helt motsatte skyttergrav og plasserer sine kanoner der :
- han er jo god på ski, så nå skal vi fokusere  på neste mesterskap!! ( la han fokusere på det, og ta av rødthvittogblått-brillene nå...)
- Stakkars gutt,  ( nå har det blitt sååå mye at nå må pendelen svinge motsatt vei Hal i og dra alle sammen)

Og så det verste av dem alle :
- alle har vi vel gjort noe vi skammer oss over!

Ja, det har vi.
Men det er da pinadø graderinger.
Det er forskjell på å juge litt grått og  tilbakeholde informasjon som koster liv og helse?
Det er forskjell på et forbudent kyss og et årelangt utenomekteskapelig forhold
Det  er forskjell på  å naske en sjokolade  og å tømme kontoen til bedriften.

Ja, vi skriver hva vi ikke bør, vi  ser ikke våre nærmeste i hverdagen, vi sårer med ord, og vi går forbi en bedende hånd, vi kaster søppel i feil dunk,og vi spiser våre medvesener. En får en parkeringsbot i ny og ne ( jeg har en), og vi får kanskje en purring for mye fra banken etter forfall?

Jada, vi gjør mye gæli.
Men før vi kler oss i sekk og aske og går til faste og bønn med pisken i hånd, så skal vi heller ikke hoppe inn i motsatsens leir ; nettopp det at i og med at vi alle har våre nøffer i vegetasjonen så er det jo ikke så farlig.. pytt pytt, det gikk jo bra denne gangen, vi vet jo hvordan det er, hø hø hø..

For etter min mening er det i min verden en del gjerninger en bare rett og slett ikke gjør.
En kjører ikke i fylla, en stikker ikke fra en ulykke, en er ikke utro, en mobber ikke, en ligger unna narkotika , en bruker ikke vold og en tar ikke noe som ikke er sitt,.

En kan ikke si at det er en hverdagslig sak... oopsan!

Tilgivelse er selvsagt oppnåelig og selvfølgelig. PN kommer til å gjøre opp for seg, han.Og han har sikkert lært. Han har fått folkedommen, og den er hard den.
Det får også hvermansen merke når bygdedyret lukter blod, Selv om det ikke står i aviser og på facebook annet enn lokalt. Sånn sett er det ikke forskjell på folk. En skal ikke undervurdere folkesnakk, evig eies et dårlig rykte

Men jeg er rystet , sjokkert og vonbroten over filosofien at "gutter er gutter" skal brukes i slike tilfeller der handlingen ikke er noe "enhver kunne gjort"

Og det gjelder også kjendiser.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar