Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







tirsdag 17. juni 2014

Uggh! Indianer være slik!?

Når vi nå skal være politisk korrekte....

-Og ikke lenger kaller  samer for lapper/ fjellfinner
- Kun godtar "Nigger" i sangtekster utført av  røffe, tøffe og gullbelagte slike
-  Og Pippis pappa ikke lenger er  negerkonge, men sydhavsmonark
-  Og vi ikke lenger finner "black boy" krydder i hyllene
- Vi synes Per og Pål kan få adoptere barn, sammen
- Pakkis er noe kaldt og Nansenfiendtlig, og har ikke noe med Lahore å gjøre...
- og det ikke er greit å kalle noen pengejøde fordi en har bissnissteft...

( og alt dette er jeg enig så klart, men .....)


... så er kanskje ikke denne framstillingen av innfødte amerikanere verken uproblematisk eller sann?
Spiste små cheyenner og navajoer pølsebrød til kvelds? Av raffinert hvetemel? Som tilbehør til bøffel??
Og er det sånn de ser ut? Med krigsmaling og fjør?Og kroknese? Muskuløs, men godmodig som Baloo sjøl?Indianern!! Skalp være trygg!

Eller er dette her 50talls nostalgisk vranglære? Speiderleirtolkning gone bad? Ville heller hatt Baden-Powell på pakka jeg altså... Høyere pølsefaktor der, vil jeg tro...

Bare nevner det liksom, selv om pølsebrødene er gode, at det er på tide å se litt på fremstillingene av våre venner i vest?
Blir jo litt dumt i grunn? Er ikke denne høvdingen "onkeltomifisert" så vet ikke jeg..

Gode pølsebrød, for all del. Kanskje jeg for sikkerhets skyld burde gå over til Ola-Lompa... Det er jo norsk bondehistorie det!! For i våre hjerter er vi alle pølsefråtsende bønder...
eller dått no..

En god indianer er en stereotyp indianer



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar