Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 1. august 2013

bøker juli 2013


Ole Strøm
Sjømannsliv på 60-tallet
Trodde dette skulle være mer en dokumentar , men det er en biografi fra en ung sjømanns liv til sjøs.
Dessverre treffer den alle stereotypene : drikking, røft mannsmiljø, og den seiglivede ideen om at mannfolk må jo få tømt seg i blant, og smekkert og slankt skal det være. Når en klarer å se linken mellom fattigdom og viljen til å suge pikk for mynt, så er det drøyt å slå seg på brystet over hvor billig det er..
Men gift er han, så jeg håper han har endra mening med tiden....
Spennende å høre om fremmede havner, men det drukner i guttepjatt.. Jeg hørte jo omtale om døm som hadde seila som liten. Nå har jeg enda mindre respekt for dem..

Jack Higgins
Solo
Godt med alt som er gratis og som ikke skal bli her. En kollega rydda, og jeg kommer til å rydde videre
John Mikali er fra Hellas, og konsertpianist. Men hans lidenskap er å være leiemorder.
Blir han tatt eller ei? Tidspunkt : boka er utgitt i 1980.
Fortellerteknikk : handlingsreferat og dialog.
Og så er det ikke mer å si om denne boka.

Boris Starling Vodka
Sovjet har gått i oppløsning, 1991.
Alice blir hyret til å bidra til at et statlig vodkafabrikk blir solgt etter vestlige metoder... I alle fall utad
Under , i Moskvas underverden venter partisystemet, Tjetsjenia og mafiaen..
Og vodka.. Mange fine metaforer, og sånn.. og en heit kjærlighetsfortelling.

Jonas  Jonasson Hundreåringen som klatret ut av vinduet..
Omtalt som en må leses bok, og jeg er helt enig.
Festlig språk, ellevill intrige, og litt sånn Forest Gump vinkel, i og med at jeg personen har rotet seg inn i en del storpolitiske episoder og personer.



Kate Morton Den glemte hagen
 Nydelig bok, der en hopper i tid, og litt etter litt får avslørt hemmelighetene til hovedpersonene.
Ei lita jente sitter alene på en kai  i Australia. Hvem er hun ?  Svaret tar tre generasjoner. Leser gjerne mer av henne

Phillip Carter De dødes Alter
Hva er hemmeligheten til de dødes alter? Hva og hvem vokter? Hva har dette med sibir 1937 og mordet på kennedy i 1962 . Og i dag?
Litt sånn standard thriller med noen interessante konspirasjonsteorier. Og en løøøvstory.

Østfold
Bok i en serie som tar for seg alle fylkene i Norge Dessverre begynner den å bli for gammel, i alle fall når det gjelder de kapittelene som handler om næring, industri og tilsvarende.
Geologi, plante og dyreliv, folkeminne, historie og geografi tenker jeg holder en stund til.

Byvandring, bind 1,2 og 3
Om gamle hus og kvartaler i Fredrikstad som er borte nå. Hovedsakelig fordi noen politikere synes trehus er så stygge og sjeldne av dem må jo bort..
Jeg husker noen områder, som 70 tallsbarn, men mange gater og bygg aner jeg ikke hva var eller hvor de lå.

De som dro ut
Historien om utvandring, og de første norskamerikanerne , med fokus på utvandrere fra Ryfylkeområdet.
Hvor foreldrene mine fikk denne fra aner jeg ikke... Vi har ingen røtter derfra..

Finnmark, Fotefar i nord -bind 1 og 2
Bilder og reiseskildringer med fokus på jakt , fiske og utnyttelse av natur og historie.



HC Andersens eventyr bind 1
Ja... sier ikke noe mer.. sjekk bloggen

HC Andersens eventyr bind 2
sjekk  bind 1

Immortal instruments - Cassandra Clare
City of Ashes
City of Glass
Spennende fantasy serie om Shadowhunters, som jager demoner, og omgås  varulver, fairy, og vampyrer



Cassandra Clare City of fallen angels
Tok ikke mange sidene før jeg skjønte at forrige bok på sett og vis var avsluttende, for nå bærer det løs med en ny rekke intriger. En skal ikke ta døden for gitt, og det popper opp demoner over alt..
Og det går visst sport i å anta at vampyrliv = politkk og hierkarki..



HC Andersens eventyr bind 3
Sjekk bind 2

Dancing with dogs Richard Curtis
Lettlest, og altfor inspirerende..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar