Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 18. november 2016

Min lille teseremoni

Jeg ble en tedrikker på folkehøyskolen i 92/93

Te er godt for så mangt. En kan invitere noen inn, eller bli invitert, og en kan drøye tiden lenge med varm drikke som en ikke kan drikke med en gang.. Blossomkjeks fortjener godt følge... Sosialt!

Det er mange smaker i te, og det gjør det jo ekstra spennende : hva har du? Og hva skal man velge? Ikke minst, for meg som er en sucker for stæsj så ,er morsomme rørepinner og forskjellige anretninger for å blande løsvektste og varmt vann besnærende saker....

En har mye fritid på folkehøyskole, så det ble til at en pimpa en del. Så te og skjerf ble vel mitt varemerke der.. ( Skjerfa har nok mye å gjøre med at dette var 90 tallet..) Og vi nøt blossomkjeks fra Harstads egen Nille, uvitende om at de en dag ikke skulle finnes mer

Så da får en kopper og te i gave... lenge etter at studietiden er over , og en får tilgang 24/7 til favorittddrikken : melk. Isbitmaskin på jobb gjør vannet uimotståelig... Og i grunn er det sjelden jeg er så frossen at jeg mååå ha meg en kopp med noe som damper. Kaffen min skal pimpes til det usunne, eller melkes og sukketteres til det blir noe annet.. Gjerne cappuchino pulver + kakao...

Mitt motto i livet ser ut til å være at det moderate og tempererte er best. På de fleste områder.

Så da blir te noe en koser seg med en gang i blant. Når en har tid, og ikke skal noe på en stund.  Som når en har studiedag. Eller flere timer sammenhengende ved pulten. For den skal kjøles godt før jeg nipper.

Og der kommer dilemmaet. Hvilken kopp skal en velge? På folkehøyskolen var det greit. Det var _m i n_ kopp, og gjestekopper. Flammen fikk egen.
Men nå.... den måtte jeg bare ha, den er det lenge siden jeg har brukt, ååååååå, den fikk jeg av...Den fikk jeg som premie, på det stevnet....
Skapet er fullt , med minner og gode intensjoner.

Så, da står man der og synes litt synd på de koppene som ikke blir brukt..
Og lover seg selv på tro og ære at en skal drikke mer te, og variere bruken av koppene..

I dag var det denne som vant.... Mange år siden sist..Type te?  Pære!Nå skal jeg pløye gjennom den siste uleste boka på pensum før repetisjoner : nynorsk didaktikk




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar