Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 4. januar 2013

gir kunnskap innsikt og forståelse?

 Eller nye fordommer?

En kjent gammel og  antikk filosof mente at mennesket gjør det gode når det lærer det som er godt.
Ikke dermed sagt at vi er konsekvente der, men vi har i alle fall muligheten..

Men just nuh undrer jeg meg på om dette er tilfelle... Om kun kunnskap skal til...

Vi  har aldri reist så mye, aldri hatt tilgang til så mye informasjon som nå. Bøker, film, internett et cetera et cetera..
Dagens unger er ikke så uvitende at de lurer på hvor Hedningeland er. Jepp, jeg hadde fått tak i god hederlig kristen barnelitteratur, og følte med de stakkars barna som verken hadde  Jesus eller mat og klær. Skjønt klær var egentlig ikke noe stor greie, for såpass skjønte jeg da jeg dro opp atlaset for å lete at Afrika var rett verdensdel å begynne med..( om ordet hedning har noen stor betydning i dag, i 2013, se det er en annen sak.)

Verden er ved stuedøra vår. Det er bare  ramse opp. Din lokale homo, hindu,uførepensjonist og bygdetulling er et steinkast unna. Min erfaring med eksotiske jevnaldrende var ett skillsmissebarn i barneskolen, og en muslim først  i første gym.
Min nåværende egen klasse teller langt fler. Har ennå ikke hatt en jøde eller bahai i undervisningen, men jeg gleder meg...!
Kort sagt, dagene da "En neger står på Ål stasjon "situasjonen beskriver noe usedvanlig er over og forbi.
Men er vi noe klokere?? Skjønner vi? Tolererer vi? Eller tror vi ,  og kaller det sannhet? Den absolutte?

Har  vi skjønt noe mer av den grunn? Forstått noe mer av hva som skiller og hva som samler?
Sting sang "If the Russians love their children too" Min russiske studievenninne fnøs da hun hørte sangen..Hva trodde vi i Vesten? At de var ubeist?
Mja.... i grunnen var vi jo ikke sikre.. De kom jo sikkert , kanskje, muligens for å ta oss.. Finnmark først.. Men jeg hellet mot ja.. De ville også det beste for barna sine..

Kan kunnskap fjerne fordommer?
Mon det ....
En skal nok ikke bruke nettdebatter som mal for hva som rører seg i folkevilja.Iallefall ikke så lenge det blir den offentlige kloakk som det  jo har lett for å bli, i ytringsfrihetens navn. (som ikke er ytringsfrihet)
Men en hører jo, hist og her, la meg kalle det påstander, som blir presentert som sannheter.

For det vet jo alle.
 "De derre musslima......" Fyll inn ønsket påstand.. (Vil ta fra oss jula, nekter oss å kalle det svineinfluensa, vil ta over Norge, ødelegge landet, plager konene sine.. Du finner sikkert flere)
De derre homsene ! De..... ( kommer til å smitte unger med homsesjuke om de får dem for seg selv, hoppe på meg og skjende meg i brunblomsten, ta over kulturlivet, fremme anoreksi.....)
De som har en diagnose, psykisk sjuk aka sjuke i hue? Voldsmenn og pedoer hele gjengen...

Og det slutter aldri å forundre meg : jo verre påstander , jo verre rettskriving, tegnsetting og grammatikk.. Kan ikke helt se for  meg at hovedårsaken er dårlig undervisning på skolen.. ( min lille fordom.? Egentlig ikke.,Jeg har mange smarte gjennomreflekterte elever på "rullebladet" som sliter med norsken.Så det må være sånn at folk som ikke tenker så mye ikke tenker på det heller.... og fy så grinete de blir når de får motbør fordi folk  ikke skjønner hva de mener.. Vårherre har mange å ta vare på..) Å ikke vite, det er ok. Å velge å ville ha det sånn videre...? Hoff.. Det har jeg litt å si om..


Kan kunnskap fjerne dette sammensuriet av ubegrunnede og feilaktige oppfatninger?
Det er 40 år siden de første pakistanerne kom til Norge, for å jobbe.. Har vi en bedre forståelse for hvordan det er å være pakistaner i Norge?
Som det ikke er synd på? (Alene, på en kald brakke eller bakrom av en restaurant, med familien lagnt borte....) Åååå, nordmenn elsker å synes synd på,... Sånt blir det hjertelag og strikkesokker av..
Vi har hatt jøder,tatere,bygdetullinger og "enslige  som bor sammen, men ikke er i slekt " rundt oss til alle tider.... Wear and tear i grunn..

 Men skjønner vi, alikevel?
Ja, jeg skjønner forsvarsargumentet om at jeg respekterer de som respekterer meg ( og siden jeg føler meg trua så kommer det ikke på frågan å åpne opp, så den andre får ta seg sammen  og tilpasse seg først)
Men kommer vi noe videre av den grunn??

Som 70 talls barn så vi mye på barnetv om å være annerledes, etter "sånn har de det" modellen. Nyttig vil jeg tro. Vi lærte at samer bodde i hus, men at det er moro å gledes-lure turister med gamme og lavvo ved E6, medbrakt rein..Vi lærte om ulike handikap, ikke minst gjennom Kroppen programmet til Trond Viggo. Å være blind, trenge pustemaskin osv...
Vi lærte om barn i Amazonas som spiste grilla edderkopp som lørdagsgodt, og om barn i Afrika som hadde ansvar alene for alle geitene i familien.

-Uten at jeg tror at det garanterer at min generasjon er mer gode og tolerante av den grunn sammenlignet med andre..

Fokus i media ser dessverre ikke ut til å nødvendigvis føre til mer informasjon og forståelse.
Folk er visst tilpasningsdyktige sånn.Intet så godt som å fortsette i samme leia, bekrefte det en mener fra før...
 Etter Tangerudbakken parodierer fremdeles ungdommen beboerne  med "tjukk tunge" og synes de er noen snålinger...Harmløse og snille, men snåle. Hahahaha.
Og etter Dissimilis skjønte jo alle at folk med sterk grad av psykisk funksjonshemming er musikalske og elsker å stå på scenen.
Hva vet vi om Downs etter dette? Mer? Mindre? Er alle med Downs søte og snurrige?Og kan man si at man ikke liker  en eller to? Siden de har Downs altså?

Åh, det er mer. Villmarkskjendis drar med seg en gruppe mennesker med fysiske handikap ut i ødemarka. Rørende scener om å mestre og overvinne egen frykt og tilkortkommenhet..Liten grunn til å sitte i sofaen og klage når en rullestolbruker drar seg over vårflomelver ved hjelp av armstyrke og selvoppsatte tømmerstokker.... Du kan!
På den annen side så slår fordommene og de stygge stereotyopene til ....De som ikke mestrer idealet (at ikke bare er "funkiser" like mye i stand til å bidra og overvinne sine svakheter.... de er bedre enn oss andre, bare latskap og vondt i vilja ute og går!!), de sliter med stempelet underyter.
Ja, vi synes synd på dere før, men nå vet vi bedre! Krav er på vei!

Vi som lærte om jødeutryddelsene på skolen, vi som hørte Jo Benkow fortelle om sin lille kusine som ikke ble 5 år, vi lærte hva hat og mangel på respekt og å se andre som likeverdige fører til..
( det er en grunn til at det fremdeles er pensum, og kommer til å fortsette å være det....)

Men fy for et stygt ansikt Norge fikk  sommeren 2012 da romfolket kom. Selveste "Ett  år etter sørge sommeren"
Skadedyr, jag dem..... Hiv dem på havet!
Informasjon ble gitt... Især om landene de kom fra. Alikevel var oppfatningen at her satt vi med parasitter og kriminelle i våre gater..
Ikke noen, men alle... dermed basta.. Det var bare å se på bilene, så visste vi det!! Bare å se på øya og klærne.. hoho!
En måtte virkelig gå i seg selv, hver i sær... stille spørsmålet ; jammen, hva vil vi de skal gjøre da??? Gå og dø og ikke være til bry??

Jeg irriterte meg jeg også. Hvordan våger de å forsøple  og ta seg til rette??? Hvordan våger de å påtvinge meg rollen som slem bare fordi jeg ikke vil gi penger, eller kjøpe magasinet deres.? Hvordan våger de å prakke på meg falskt gulljuggel? Fake bilhavari? ( eller, var det bare et rykte...? Fra Sverige ett sted, for noen år siden.... eller lengre.?.)


Men det å være kritisk og stille krav er ikke nødvendigvis å være fordomsfull.
Det må ikke være enten eller...Men det er søren ikke lett når argumentasjonen ikke holder mål...
Eller når intensjonene er gode, men helt feilslåtte...og hensikten er uklar..
Og noen tilsynelatende bare må ha noen å ta ut gugge på..( Ikke alle gjør som moi.... velger ut telefonselgere)


Når en ikke tør synge julesanger i skolen fordi de er religøse...Er det muslimenes feil? Har de i det hele tatt fremma kravet??  Eller det sekulære hattifnatter som meg som endelig ser sitt snitt til å lange ut mot noe en selv ikke står for. Jula eies ikke av de kristne! Så bææææ!
Når innvandrere er dårlig i norsk, er det fordi de er bakstreverske, eller fordi tilbudet er for dårlig, for lite tilpasset ,og når det kommer til den daglige praksis så rygger vi unna i skrekk over å bli snakka til på offentlig sted av noen som vil innlede en lengre samtale.....? med mørk hud!! IIIIK!
 

For den som ville og tok iniativ var det mange gode dokumentarer om romfolk både på tv og på nettsteder. denne sommeren... Ble folk klokere? Neste sommer vil vise oss..

Mot dumskap sliter selv Gaia, Jesus og Allah.. (Tror nok Mohammed også vil slite litt, storveis profet eller ei)  Hvor man stundom kan forbanne den frie vilje...
Så, hva gjør man?
Kan kunnskap fjerne fordommer?

Jeg tror ja... og nei....

Kunnskap alene hjelper tydeligvis ikke. Ikke tørr kunnskap tydeligvis.
Men kanskje en må innføre hjertekunnskap også, empati.. Ikke for å synes synd på, men for å forstå. Hva har vi felles, hva er vi uenig om.
En trenger egentlig ingen hellig bok... menneskerettighetene er nok..Men om du vil ha boka di, greit for meg..

Etter skolemassakren i USA i høst viser det seg at flere har skaffet seg våpen ... så sier nyhetene.
Så ironisk.. for å slippe å være  redd for våpen, som alle innerst inne vil ha bort ( men som en trenger til forsvar mot andre som kan ha våpen) så blir det fler av dem.Lærere lærer seg skytetrening i jobbsammenheng!
Det er fryktkultur det.... Om du er livredd for å bli truffet av ei kule, så skyter du først.. Død person er død person , det være seg uhell i selvforsvar, eller massakre. For de som sitter tilbake tror jeg det er knekkende likegyldig...
Skyldfølelse møter frykt for hevn... La helveteshjulet spinne!


Fryktkultur.... er det det kunnskap og toleranse handler om.. ?
For det er det kunnskap og toleranse ikke er .....
Om en er i forsvar så kan en ikke lytte, ikke forstå..Om en har bestemt seg, laget sine skjema å putte folk i, så finner en ikke opp noe nytt... Kan en  ikke endre på det som ikke stemmer...

Hmm..... kunnskap å ta med seg videre..
Hjertekunnskap.... Se den andres synspunkt...Hva kan vi enes om?

Og en skal heller ikke undervurdere å tenke seg om før en ytrer seg..





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar