Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







mandag 29. juli 2013

Inn i tenkeboksen - and kill your darlings..

*Skrevet i den ultimate post-helgekurs tåka, etter at kroppen gikk i svart svart utmattelseskoma, usensurert og sannsynligvis preget av.. ja, lite gjennomtenkthet, med logisk alikevel..*

(Sjelden har vel et bilde vært mer passende ... for oss alle tre)

Hjemme etter kurs.
4 dager.
4 dager med hytteliv, kursing, litt starstrucness, konk, hundevenner, kabal, bading, tordenvær....

Utmattende.. Og jeg som pleier å søke ensomhet for å lade opp litt og ikke være slitasje med megmegmegmeg ( too much) her vært på hele tiden.
Det sier litt om hvor moro jeg har hatt det...

Og det er en litt slitsom prossess å bygge om livsplaner, i dette tilfellet freestylestjerne ambisjonene mine.
Hvordan  bevare det som er bra, og kutte daukjøttet. Tenke nytt,  men styre unna gamle spor, og ikke legge til enda flere destruktive scenarioer..
Og gjett om jeg er flink til å psyke meg ned  og tenke negativt.... Der overrasket jeg nok mange ja...

Inderlig deilig å få ros og støtte for alt vi har fått til. Jeg har fått vist at vi har noe å fare med, så den delen er herved utført. Begge gutta var kjempeflinke i prosessen, gira.. Tardis utvilsomt litt for heit, lille vennen.. For en energi!
Med masse pepping ( og hjelp fra hundevenner) fikk jeg jo masse ut av Mack også. " Aldri sett ham jobbe sånn"
Den tar en med seg, og putter den der det gjør godt i hjertet
Listefyll på konk eller ei..Jeg vet jeg er kreativ , og kan komme med mange ideer. Har i helga fått masse verktøy til å utvikle det videre. Og det innebærer også enda større beundring for heelworkere.. Det føles ikke som noe jeg har driv til. Curtis instruksjon eller ei..
Jeg har tusen lyster og innfall... Nå må jeg få hundene med meg..

Så, keep it simple...
Her er noen punkter fremover...

Generelt
¤ Ikke kimse av instrumentalmusikk. ( ideene kommer jo)
¤ Trene masse lek og belønning. Både som oppfrisking og som forebygging på hundene mine
¤ Ikke  trene hele program, tren kjeder, legg energi i start og stopp
¤ Velge ut noen få øvelser ( ja, nok å ta av) og bruke disse, fremfor å lesse på..
¤ Plukke kritisk  ut hvilke øvelser som skal nyinnlæres
¤ TTT - Ting Tar Tid. . Om jeg må tråkke og gå i rekrutt og åpen i lengre tid, so be it.
Gutta trenger ringtrening. Og jeg må lære meg å ha det GØY i ringen. Før det... har jeg lite å gjøre der inne

Hva det betyr?
Tror noe sånt :
Å ha gøy i ringen =
- Det gjør ikke noe om det ikke blir helt bra. Det er ikke nå eller aldri, det er bare nå..
- Belønne belønne belønne
-Jeg har nå ingenting å bevise for noen. Press vekk!

¤ Lære  meg nye navn på hw posisjoner.. som dommer altså. Tall er mye lettere...
¤ Oppsøke steder med forstyrrelser. Ta noen økter
¤ og når Guruen sjøl sier at det er viktig å tenke over hva som ser bra ut ikke bare sånn flytmessig men også estetisk , så skader det jo ikke å tenke over egen posisjon også. Hva kan jeg gjøre mens jeg venter? Ingen bombe at jeg fikk tips om å rette meg opp??


Mack
¤ Trene i korte pass
¤ Trene masse kontakt, valg, og motivasjonsøvelser. Belønne kreativt. Det er det som er pri! Gjøre  meg selv kjempemorsom
Noe av det vondeste var peppeøkta på tennisbanen, det viser hvor hardt og hvor mye jeg må jobbe med dette... ikke så enkelt alene, men...En får begynne der..
¤ Selv om han ikke leker ... knekke koden om hvordan  bruke hans jaktlyst til min fordel. Fjær? Kan han lære å leke? En nøtt..
¤ Forkaste  mitt nåværende program .Fikk tips om at det ikke fungerte tolkningsmessig. Og da spøker det stygt.. Kill your darlings.. jeg opprettholder ikke ideer som ikke funker, selv om det er dedikert til noen.. Jeg har lært masse av å bygge det opp, så bortkastet var det bestemt ikke..
¤ Prioritere arbeid med bakpartskontroll, når  en nå skal syssle med noe. Rygge på teppe, og sirkulere på boks. ( overbevist om at det er veldig veldig viktig. Boksen er den nye  Bibelen)
¤ Vi fortsetter med apportbukken. Det er noe heeeelt annet
¤ viktig viktig! Ingen snusing under trening. Absolute no-no...

Tardis
¤ Mer innlæring av øvelser som ; rulle, fot/heel med høye beinløft ( nå er det flere som sier det er noe en kines bør og kan vise fram)
¤ Trene i korte pass
¤ Gi ham mer lek, han liker det, og det er uvurdelig i motivasjonen
¤  Grubleoppgaver
¤ generell møtetrening ( sånn ellers)
¤ Gi ham tid til å utvikle seg. Når det er sagt skal han rekrutteres både her og der. For treningens skyld.Billigere enn disk i klasse 1 er det jo også..
¤ Bli kjent med hvordan han er å jobbe med. Når Henrik og Mack er så ulike, så blir det nok noe nytt og spennende med ham også. Viktig å ha to tankerekker i hodet samtidig.Men de må jo ikke delta på samme stevne hver gang..  Han er ung og spennende. Fikk masse ros for energi og driv og vilje til å være hos meg, samt at han gir et godt inntrykk av å være en "skikkelig kul hund da"
¤ Forkaste dr who programmet. Det var aldri helhjertet ment. Virker som alle mine hunder skal starte med det som en begynnelse.. hehe


Ja, siden jeg har ambisjoner, så må jeg koste på meg å bruke tiden jeg trenger. Kanskje er jeg ikke så langt unna?? Men tror jeg skal ta et skritt tilbake, og la ting litt i bero.
Kommer tid , kommer program...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar