Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 3. juni 2011

lavkarbo? nøler..

Dette med lavkarbo.... jeg skjønner jo at med diabetes og pco så burde jeg hive meg rundt og gå i gang.
men....

- Hva spiser en når en er småsulten? jeg griper til brødskiva eller knekkebrødet..

- skjønner jo at sukker aldri er bra, så den er grei.Men tåler ikke så mye av nøtter, og er heller ikke så glad i det

-omelett gjør meg kvalm, det blir ikke frokost. Egg er ingrediens, ikke måltid, kokt, stekt, you name it... ikke sett eggerøre foran meg...

-bacon, ikke noe jeg liker...Ikke etter jeg fikk svovelgulp i flere dager etter å ha spist fett svinekjøtt

-hva erstatter potet og ris? Kun salat? linser?

- fett er i og for seg godt, men halsbrann er ofte resultatet for min del .

Kjenner jeg er et stort skeptisk liker ikke....Og ja, jeg har sett diverse oppskrifter. De frister ikke. Dumt.

4 kommentarer:

  1. Vel, vil man ikke så vil man ikke. Folk er gjerne redde for å forandre de vaner man har og hoster opp alle slags unnskyldninger for ikke å teste ut ting. For de finner jo aldri noe de liker. Det er for meg helt utrolig at kjøttkaker med pottiser skal friste mer enn diverse annet, men dere om det :-)

    Greia med lavkarbodiett er at man sjelden blir småsulten. Blodsukkeret stabiliserer seg og man fyser ikke så himla mye. Og lavkarbo, det er ikke egg og bacon bare. Men, ser ut som veldig mange er av den oppfatning, og for all del ...

    Og nøtter? Skal ikke spise så mye av det på lavkarbo. inneholder karber det, men mandelmel er populært i baking.

    Og i steden for ris og poteter og pasta, så kan man ha mosa blomkål, reven blomkål som man steker/koker, man kan lage grønnsaksgratenger, og man behøver ikke ha noe tilbejør heller om man ikke vil det. ingen som tvinger en til å spise tilbehør :-) Det er supert på koldtbord, da bare tar man alt man vil ha og dropper de teite potetene som så mange slenger med på tallerknene sine.

    Du kan lage lavkarbo knekkebrød og brød. Ingen tvinger deg til å spise egg. Ingen tvinger deg til å drikke fløte eller eta smør med skje. Du behøver ikke lage så feit mat heller om du ikke er glad i feite sauser da. Man kan rett og slett ta fettet man skal ha for dagen i form av å lure det inn i maten uten at det blir smak av det og man merker det, eller man kan ha det i teen, i smoothiene osv. Man kan til og med ta det i kapselform nå. Det gode sunne fettet: Cocosa.

    Linser? Det spiser man ikke på lavkarbo. Ikke bønner heller. Og man kan lage "pasta" av squash. Mange som liker det, selv de som ikke spiser lavkarbomat. Og sellerirot - det er godt det, både fritert, bakt, gratinert osv. Og asparges. Artiskokker er det noen som bruker og.

    Og det er forskjell på lavkarboDiett og lavkarbo kosthold. Et lavkarbo kosthold innebærer kort og godt at man ikke inntar usunne karbohydrater: sukker, hvetemel, ris, poteter ol.

    Du må være ekstremt kresen, eller veldig bastant på at du rett og slett ikke vil teste ut lavkarbokosthold, om du i denne bloggen ikke klarer finne noe som frister: http://lchf-bloggen.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. fikk den ikke før nå, helt sant. Den lå godt gjemt et sted.
    Pleier å få varsel i mail. trodde du mente du hadde skrevet det på din blogg, og det var jo rett. Så jeg myste litt på den i stedet.ja jeg er kresen.
    Og ja, jeg er slett ikke sikker på at dette er en dille.selv om man helt klart kan kutte ned på både det ene og det andre.Er man kresen, så blir man vanskelig da.Jeg er skeptisk av natur.
    Jeg skal jo leve med dette også. men ja, kunne tenke meg å prøve ut knekkebrødet til Toro som jeg hører er lavkarbo.
    Ta tabeltter ved siden av? Nå begynner det å bli komplisert her? My telling? av nærignstoffer og "kalorier"
    Hva spiser du på farten? Høres ut som det er mye matlaging hjemme?
    mye grønt er jo alltid bra , men..... får ikke akkurat vann i munnen her.. desverre.. får vel lete litt til...

    SvarSlett
  3. Komplisert? Av å ta noen kapsler hver morgen? Wow!

    I starten er det noe telling, men etter hvert vet man automatisk. Og i grunnen er det bare å kutte ut ris, pasta, poteter, hvetemel og sukker. Da er man langt på vei allerede. Komplisert? Kanskje, men da bare fordi du VIL det skal være komplisert.

    Lage mat hjemme? Gjør dere ikke det hos dere? Ferdigmat og take away som gjelder? Oki, funker det for dere så greit det. Selv lager jeg middag hver dag, ikke mer krevende eller noe som helst. Men, er jo hva man liker og ønsker det.

    Kalorier? Det teller man som regel ikke.

    Nei, frister ikke ting du finner på LCHF-bloggen Eirin, ingen ting av det som er der, hverken pizza, taco, kjøtt eller annet, så er det ingen vits i å tenke mer på det for deg. For du har bestemt deg for at dette er noe du rett og slett ikke vil. Og da leter du opp feil og kompliserer det hele. Så hvorfor gidde kaste bort energien din på å fundere på det i det hele tatt? Waste of time for deg.

    Jeg har ingen intensjon om å forsøke overbevise deg. Spør og du får svar, men er jo bortkastet det også siden du alt har bestemt deg.

    Knekkebrødet til toro er ikke å regne som lavkarbo ;-)

    SvarSlett
  4. er ikke det toroknekkebrødet lavkarbo.. okaaaay, da er det noen som er blitt lurt, men det er ikke meg...

    Har forkastet det hele som det står nå, ja.Har ikke lett så grundig, men sett på det jeg fant på den vanlige bloggen din.Vet ikke om du har en egen matblogg, i såfall har jeg oversett den.
    Det var i allefall ikke noe som fristet storlig, men det kan jo hende det smaker alikevel.

    ja, det hender jeg trenger fast food som i : mat kjapt, men jeg tok ikke noe av spesialmaten med meg. Det behøver jo ikke å bety burger... eller pølse i brød.Nå går det mye i knekkebrød. eller en baguett eller så.

    Per nå, så takker jeg nei.Men takk for at du svarte og tok deg tid..

    SvarSlett