Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 10. februar 2011

april 2007 Barnløs 2

Dette er så politisk ukorrekt , så fylt av bitterhet og galle og sure padder at jeg nok vil bli stemplet for det og direkte mislikt av noen.I allefall  og i det minste avfeid med at jeg må ha seriøse problemer..

V et ikke det, enhver får tolke det som en vil.
En skal elske barn. en skal ønske egne, og det gjør jeg, og noen vil allerde der avfeie meg med at det nok er god gammel misunnelse og gammelt oppgjør om manglende oppmerksomhet som ligger bak.Mulig så, men jeg er også vel vitende om at den som har skoen på kjenner hvor den trykker.Vil en være objektiv må en se det utenfra.En neger vet bedre hva rasisme er enn enn telemarking med røtter tilbake til svartedauden og med ti beltestakker på loftet…

Jeg er barnløs. Ergo kan disse tankene komme fra meg.
Det popper i mager rundt meg.En kan si hva en vil : å få barn blir forventet.Og alle ser ut til å få. De som lengter som meg, blir stadig færre.
Fakta er :  hadde ikke folk fått barn hadde ikke jeg sittet her, jeg hadde ikke fått opplevd hvordan det er å være elsket og tatt vare på, for det var  min barndom.
Enkel Bambi filosofi: : man vokser opp, blir forelsket og hver vår kommer det nye Bambier, Blomster og Tramper..Velsignet være livets sirkel, velsignet være kvinnens livmor, den som føder,det er en gudinnes spore i oss alle..

Kan munker i sølibat  som aldri ser en annen kvinne enn statuen av jesu mor forgude dette system så kan jeg!! og jeg gjør det..

Men hva blir oss uten barn til del?Et enkelt  etterskrift : de fikk ingen barn.Rett og slett siste stopp for den slekta liksom  Eller så står det at de tok noen til seg..Noen blir alles mor i den forstand at de oppdrar en hel landsby, eller redder en mengde barn fra fienden eller noe.
Lille  greyfriars Bobby var alles hund liksom..
I noen dyreflokker er det bare lederen og dennes make som får parre seg. Lederhunnens søster blir barnløs men bidrar ivrig i barneoppdragelsen.Det sies hun tjener på det.25 % av genene  hennes føres videre- se det, selv u-utlevd liv får en mening.ved å ofre seg for andre..
Apedronningsøstre vugger sine små nieser og nevøer frenetisk, hyler når droningen vil ha avkommet tilbake..Av kjærlighet, eller desperasjon….For hun selv vil  ikke få..Minner litt om den forsmådde storesøster som ser alle lekene sine forsvinne, for minste barnets rett..Dele kalles det..
Når skal dere ha barn da? Eller enda verre , til min mor : ja du må se og bli bestemor snart, det finnes ikke større lykke i verden.
At man kan spørre ,at man kan si slikt? Sånne sleivkommentarer får meg til å se rødt!
Jo tusen takk. At jeg er yrkesaktiv spiller ingen rolle.Det forventes faktisk at jeg skal fordype meg i arbeidet, da jeg jo ingen familie har..
( jeg skal ikke nevne det med fødselspermisjoner som holder en hjemme og lar kollegaer ta støyten for syke barn for tredje gang på en måned, for dette synes jeg er sant og riktig, sånn må det være.Få far med også!.)
Sivil forsvaret kan ikke vente med å eventuelt slå kloa i meg, for siden jeg ikke har barn har jeg jo ingen forpliktelser for noen.Kvinnenes eneste glede er moderskapet  sa August Strindberg, og der satte han fingeren på spikerens hode..

For barn er makt.
Barn er mye annet: ens speilbilde, naturens lov, vidunderlige vesener, gleder.. men de er også makt.

Selv den usleste mest tafatte kvinne som aldri har våget å stå opp for egen del finner ut at barn kan brukes.  Klage på lærer, dytte foran seg barnet.Joda de gjør det.Droninger dreper for å få sitt avkom på tronen.
Noen gang fått en barnevogn i ryggen i rushtiden? Mødre skal fram ser du!Fått ødelagt et kafebesøk av en hylende unge? "Godta det, bare vent til det blir din tur.."

Jaha.Jo takk, jeg venter fremdels jeg du – og til da? Ungene din er til bry for meg, skjønner du? Har jeg rettigheter?  Eller skal bitter kjerring tempelet stigmatisere meg?
Ikke lyst til å holde en avtale? Syktbarn/ ingen barnevakt kan brukes.Eller enda bedre : siden barn tar slik tid må man bruke tiden til å snakke med ektemannen, så avtalen må brytes.Festlighetene blir dominert av historier om fødsel. barnehage, og Mitt Begavede Barn  utlegninger .Tusen takk.Jeg har lært meg å smile pent og late som jeg er interessert
Dyrt er det også -dåps og julegaver, og transport  til besøk, for de som har barn kan jo ikke komme fra, dere kan vel komme til oss?? Fint å slippe å diske opp, men alikevel..Så dreier det seg om de små, vi er jo i deres hjem.

Alle festligheter forstummes av oppmerksomheten når et barn entrer rommet.Og små gryter har også ører, så enten må man holde seg til barnet og barne tema – om man da får kontakt med barnets mor , som jo er aldeles opptatt.

Hva kan de barnløse stille opp med.?Som apedronningens søster, vugg barnet , vugg barnet, tenk på dine prosenter, kom med noen visdoms ord : som min tante  sa….
 Det kan bli deg til del..Bli en fjern men snill tante  som skal forgude deg da hun jo ikke har sine egne å skusle sin naturgitte kjærlighet på,.
det føles omtrent som å falle fra tronen når yngste søsken kommer hjem En liten krevende bylt, men med makten svøpt rundt seg sammen med et lille heklede teppet.;
Men da får man i alle fall forståelse.Som "tante i ulike fasetter skal man være voksen og glede seg med.Joda.Men når skal noen glede seg med meg?

Barn har makt.Ikke bare i seg selv.Gravide kvinner blir båret på hendende og legger dermed grunnlaget for mors rett..interessant, tenker jeg i det jeg glir inn i skyggene…

.. før jeg hekter flexibåndet ned fra kroken og søker tilflukt i skogen med bikkja..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar