Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 11. august 2011

Fotosafari, Nes kirkeruin

Ferien er på hell, det er bare å slenge seg på sykkelen og ta med kamera mens været varer....jeg skal til Akershus mest hjemsøkte sted, i allefall Romerikes. men det jeg har hørt om stedet hat vært ullent...At uhyggen kryper innpå deg, blå lys over gravene, og en prest som lignet mer på hinmannen enn en Herrens tjener.Men jeg vet også at det her blitt holdt konserter her , og at det er åsted for bryllup, og andre kirkelige aktiviteter.
Så, hvor galt kunne det være?

Det er en drøy tur på fela, men været var supert.Hadde blitt advart om at veien var vemmelig, og det er ikke optimalt med scooter og grusvei.Men for en utsikt da gitt!! Koste meg, jeg...
De som kjenner meg vet at jeg er åpen for det alternative, men i dag fikk jeg ikke annet enn stein, sol og fine bilder.men så klart.... høstlig vind, mørke og en like sensitiv venninne med flakkende lommelykt??..... Da er det jo ikke godt å si hvilke fornemmelser som dukker opp....Hørte verken hest, prest eller gråtende udøpte usalige små.

Nydelig utsikt.....som fra de fleste kirker..Men i dette tilfellet så traff lynet godt også...

augustidyll

Det er alltid en konge som skal ha sitt...




død 1843, i sitt 96 år..... oi...Opplevde den franske revolusjon, og 1814..
den gang Jane Austen og søstrene Bronte fordervet unge pigers sinn med sine romaner...


solbrytning

litt skummel grein da...

som sagt.... interessant grusvei forut



Hva huteste er en jubel-olding??


Om Finckelhagen er det ikke så mye å si  som er dokumentert..Men det meste av folkloren her er knytta til ham.Snakker vi demonjubel??Dessverre mye hearsay, og lite kilder å gå utifra.
Han skal ha  vært både koneplager og maktmenneske..og hva angår sånne stygg- gamle knarker så utsetter  de muligens den neste tilværelsen på grunn av straffen som kommer?? Så, hva er fakta, og hva er myten om denne mannen?

http://www.daria.no/skole/?tekst=9273
Noen fakta om mannen .I følge Wikipedia fikk han hyllningsdikt av selveste Wergeland.. hmmm.Godeste Henrik hadde da gangsyn?

http://www.paranormal.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=5144&start=50
Hva som blir sagt om den godeste Jacob Christian og området rundt... Som sagt... lite kilder ...men saftige saker, som pirrer fantasien

http://loype.kulturminneaaret2009.no/kulturminneloyper/fra-lillerommen-til-game-nes/Nes-kirkeruiner
harde fakta typ turistinfo

fant ut hva jubelolding betyr.... en må til det danske språk, eller skal jeg si sprog?
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=jubelolding&query=joule


gamle liv, for lenge siden levd.......


et spesielt sted, ja... Med tanke på at kirken har vært der siden 1100 tallet så synes jeg ikke Jubel Finken skal få hele æren for magien der... det har vært mye energi og levde liv i omløp her.. .Soldatkirke, generelle lengsler, gleder og sorger hos mennesker i 12 generasjoner, minst det må jo sette seg energi på en sånn plass..
Vi snakker store historiske begivenheter som ulike kriger,svartedauen,sult, men også glede.
og tydeligvis: Jubel Finken!



http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150341082992254.393192.650992253&l=abb1c68c80&type=1
Flere bilder fra turen.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar