Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 25. april 2013

gammel, klok, vis.... og desperat...

Ja, jeg tror jeg begynner  å bli gammel... og litt håpløs etter å gi arven videre..
Jepp, den store kulturarven..
Det er jo så mye de unge ikke vet, og som de mååååå kjenne til..
Hadde jeg kunnet spikke seljefløyter så hadde jeg hengt i trærne allerede liksom..
Men min styrke ligger mer akademisk...

De kan jo ikke gå glipp av det! Da misser de noe stort, den neste generasjon!!
Lite sier religionsharsellering som Dogma... for eksempel.. ( kilde :Google)(og så fant jeg nok en grunn til å vise fram kjekken)
Ikke sånn å forstå at alt var så mye bedre før.....Vi hadde A-ha, de har  JB, såpass relativt man se på verden.. Men de orienterer seg selv i det nye... De må få velge, de må få kjenne til det gamle også.....sa fossilen.
Det snåle for dem, det som en gang var...
Lover å ikke falle i "to meter snø på skoleveien ved St Hans, og vi gikk sultne uten sko hvert eneste skritt" forteller-fella. Men dagens unge lever jo i en tid hvor all teknologi  er så kjapp at produkter ikke er gjenkjennelige ti år tilbake. Veien fra "steinblokk" til smarttelefon er jo et sjumilssteg..
Mobiltelefonen har faktisk  ikke alltid fantes.. eller  hatt kamera og bilder. Eller internett..

( og vi skjønte også lidelse, og det kan ungdommen godt få vite... jeg mener ... 4 personer i huset..1 fasttelefon...Rene slummen..)
Min første talatuttvenn. Nokia 5110. Ikke ordliste, og begrenset antall tegn i en sms. MMS? Hva er det? Ikke mulig å laste ned ringetoner, men jeg kunne få bakgrunnsbilder. Laget av prikker. Og det var et festlig memoryspill på den telefonen.
Er det mulig å kunne forstå sin samtid uten å kjenne veien vinyl-kassett-cd-mp3-spotify?
Er det  mulig å skjønne hva et platecover betydde? Hva kunst kan være?


Et bilde er jo ikke bare et bilde.... Å kjenne til referanser, leke med symbolikk... da må man ha noe å relatere til..
Hvem er dama i skjellet, hvorfor "spytter" mannen  på henne.. Hvorfor er de ved havet?ingalill-larsen.blogspot.com
En må lære språket.. Og, verden er full av bilder..... Hvor herlig er det ikke å sette tid, stil, og samtidsspott i sammenheng....
Faren min oppdaget etter sin egen mening klassisk musikk for sent. Hans store fortvilelse var tanken på all den ukjente klassiske musikken som han aldri kom til å høre..
Skjønner ham litt..

Når de håpefulle kommer seg ut av bobla og forstår at gode historier er mer enn biljakter, eksplosjoner og lettkledde kjendiser er man klar for de store, gode fortellingene.
Og at de er fortalt før, uten at det gjør dem dårligere...Tvert i mot... Bibelen, Shakespeare, Twilight... samme historien..


Lik det eller ei, men få høre det, prøv det.....

Bøker, filmer, bilder, fortellinger, museer... smak, test, opplev!!

Noe må gå tilnærma i glemmeboka, jeg skjønner det.
Ikke alt som tåler tidens tann heller. Men noe blir. Og noe sier noe om tiden det ble laget i. Og noe er evig aktuelt..


Jeg vil så gjerne at de unge skal få vite om dette!! At noen kan overta roterommet etter meg....
At de skal forstå og føle verdien i det...
Om viktigheten av det gode samfunn......
 Visst er det håp for ungdommen. Især når de analyserer sin egen fortid .
"Bananer i pysjamas var bedre før da...."
( sitat elev i 8 klasse)

En liker kanskje ikke jazz, majones eller kostymedrama som ung. Men la det vokse i deg, og se...
Noen som vil overta  roterommet mitt???.

(stuffpoint.com ) Og noen ganger dumper en borti populærkultur som gjør deg både smart og underholdt!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar