Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 26. april 2013

Jeg blir småmatt... i rødt hvitt og blått..

Jammen godt jeg ikke har noen store planer på 17 mai... er utslitt allerede...


Jeg er helt oppgitt over hvor lite som skal til før folk bare mååå grumse seg til i kloakken og bare gni nedi guffa den de mener tydeligvis er en torn i siden, uansett...

I utgangspunktet snakker vi altså om en skole. På Vestlandet, som har mange forskjellige nasjonaliteter, og som har jubileum i år. I den anledning   har de altså tenkt å bruke  flere typer flagg i 17 mai toget.

Rabalderet begynte da en side av den høyreekstreme sorten deler denne nyheten som at det ikke skal være lov å ha norske flagg i 17 mai toget fra denne skolen.
Og da kommer jo gjødselbilen.Med supertank, og spredningsvilje som en influensaepidemi i en gjennomsnittelig barnehage...
Og da lurer jeg på hvor dumme folk kan bli.. hvor lite reflekterte...

Her prøver en å lære unga kildekritikk, men det er jammen ikke bedre med de voksne...
Nå skal det sies at jeg heller ikke la merke til kilden sånn med det samme. Nyheter pleier jo å komme fra en avis, ikke fra  så sære medier.

Så sånn sett er en sløv, men det kan jo tilgis.
Men når saken modereres fra kommunens hjemmeside og riksavisene så er det jo greit å bite i seg og si : javel det stiller seg jo helt annerledes.
Ingen flagg skal forbys, men en skal ha begge typer flagg.

Jeg mener  det fremdeles  må være mulig å diskutere saken uten å bli gorrhyse!
Nei, på 17 mai er det Norge sin dag, da er det norske flagg som gjelder..
17 mai sin skjønnhet er jo nettopp flagg og barn... og når barna inntar gatene i sin fineste stas, enten det er sari eller bunad eller kofte så får en jo  en inntrykk av vårt vakre land, og hvilket fritt og flott land det er..
Men flaggene skal være norske...
Så kan en flagge alle andre dager for andre land.Pent tenkt, men litt skivebom, fra skolen.


Tenker jeg...

Men  er det det folk skriver?
Nei da..
"Nå får de jaggu gi seg, liker de ikke flagget vårt får de dra dit de kommer fra....."
"Er det ikke lov å være stolt av sin kultur og eget land nå?"
( I noen mindre pene ordelag)
Og det spiller ingen rolle hvem som meldte i fra  feil, de har jo et poeng...


Kjære vene, sjekk kilden, og chill ut , peepz..
Alfa og omega : sjekk kilden...Hvilke formuleringer, hvilken agenda?
Det er her jeg mener folk bør ta litt avstand. Si noe om feil anledning...Noe om at det passer seg litt dårlig den dagen som er Norges dag..

Og jeg har brukt mye tid i dag på å prøve å nyansere litt..si litt i fra på de trådene jeg har kommet over...
Med vekslende hell.
Jeg hadde visst moralsk pekefinger i en av trådene.  Gidameien. Heller moralsk enn usaklig vil jeg si.. Ingen vits å si at bacon er foreslått forbudt når ingen har sagt det..(og nei, ingen har sagt noe om å forby bacon, i noen tråd, det er ikke poenget) Det er ikke likegyldig når kilden er partisk.

For usakeligheter og usannheter, det fører da ikke noe godt  med seg...og en vil ha seg frabedt å være høyreekstrem fordi om en skjærer alle muslimer over, under og rundt kammen. Såpass smårasist får en få lov til å være... Dem om det....

Dette er for tusan min blogg, så her kommer min moralske oppriktige mening...Slå kaldtvann i blodet da folkens!! Hold dere til saken!

"Nå får de jaggu gi seg, liker de ikke flagget vårt får de dra dit de kommer fra....."
 Ikke en eneste kulørt utaskjærsing har sagt et pip, verken i denne aktuelle saken eller tilsvarende flaggdebatter noe som helst verken at de forlanger  sitt flagg i 17 mai toget eller at de ikke vil ha norsk flagg i  17 mai tog.Eller at 17 mai tog er noe ufyselig..
De har faktisk ikke sagt et ord.De utenlandske jeg har sett i debattene sier ja takk begge deler, eller i Norge feirer vi Norges dag den 17 mai.

Og det vil ingen ende ta hva utlendinger/muslimer har forlangt av Norge. Alle mann kan det virke som( og sikkert burkabeibene også)
Og det tar en ut nå. Ved en hver anledning. Om og om igjen...
La meg legge til : nå også......det virker som en gang på gang må gnage og dømme og generalisere og demonisere hva disse umenneskene forlanger.. Kan vi ikke sparke en annen vei en nedover? Eller enda bedre - la være å sparke, og være saklige?

- sharialover i Norge ( ja, hvor mange har krevd det? Som ikke tilhører det lille mindretallet som svært få muslimer i Norge vil identifisere seg med??)
-slutt på kirkegang i jula ( Ikke muslimene som skal ha æren for det... Godt arbeid fra Human-Etisk forbund og andre fritenkere som ville ha et alternativ. Dessuten stjal de kristne jula først, såh! Får man legge til ; Jesus var fra Midtøsten....?)
- Grisetegninger forbudt fra norske barnesykehus ( dokumenter det er du snill....Minner om en god vandrehistorie spør du meg....)

Ja, de har forlangt å få bruke hijab, tilgang til halalkjøtt i fengselet ( vet om et par karer i Kongo jeg, som krever både det ene og det andre....) og forståelse for bildeforbudet og karikaturtegningene, og det kan alltids diskuteres. Samt bønnerom ( utenom arbeidstiden).
For all del, si noe om det er rimelig eller ikke.. men vennligst ikke si at alle utlendinger er sånn... og at de grisesvinepurkebanker oss hvis ikke...

Men det er jo uansett ikke saken her.. Her snakker vi om hvordan vi skal feire dagen til Norge...
Hva ville Henrik W gjort?? Ha i minne hans innsats for jødesaken...


En annen påstand er alt som ville skjedd med oss nordmenn om vi hadde  bedt om en kirke eller gjort noe som helst i et hvert muslimsk land.. Da hadde det blitt amputasjon ved tredje nakkevirvel liksom...
Ja, i noen land foregår det definitivt forfølgelse av de som ikke er enig med ledelsen. Men utlendinger ( i dette tilfellet folk fra Vesten) er de alikevel forsiktig med å kødde med.Med mindre vi snakker om en ren krigssone. Der er vel alle like dårlig stilt..
Har det alltid med islam å gjøre???Er konflikt alltid tuftet på islam? Om du mener ja, så gråter historielæreren din..

Hva tusan er det vi i vårt eget land er så misunnelig på at vi hele tiden må pukke på hva andre får??
For å være like generaliserende: vi nordmenn er tydeligvis født havesjuke og misunnelige..Og vi unner ingen noe som helst.
Ikke la utaskjærsingene lide for misforstått hensyn som andre nordmenn velger å gjøre..( og mens vi er inne på det...Ikke alltid det er Jensemann eller kollegaene han sin skyld...)  Å være dumsnill sier vel noe om dumsnillingen, ikke den som får nyte godene?

"Er det ikke lov å være stolt av sin kultur og eget land nå?"
Hvem sa "Ingen kan  krenke deg om du ikke tillater det selv"?
Flåsete , jeg vet det. Skjønt, det må være dårlig stelt om en lar seg utflagge av et stoffstykke..
Hva av det norske er det som er truet?

Men jeg går tilbake  til kronargumentet mitt: Har noen utaskjærsinger uttalt at det norske flagget er mindre verdt enn noe annet flagg?
Neppe.
Jeg tror ikke at våre nye landsmenn vil skitne til flagget vårt.
De vil heller nyte de godene som det å bo i landet vårt byr på. Natur, frihet, jobb, utdanning...
( med få unntak)
Derimot synes jeg ikke det er likegyldig hvor patriotisk stolthet kommer fra..
Dersom jeg skulle ønske å nedtone min nasjonalfølelse så kommer det fra krefter og tankebaner som er  svært så møkkabrune.
Nemlig de som mener at å være patriot betyr at sitt folk  ikke bare er godt og kulturrikt, og har god grunn til å være stolt og vise fram og bevare sin nasjonalitet, men som i tillegg mener at det innebærer at det er ok å krenke andres..

Hva som er forskjellen?
Jo, en ting er å være kritisk og mene at det er en uting at muslimske jenter ikke skal få være med på skoleturer og i svømming ( som noen opplever), at en skal kunne forlange at en lærer seg norsk her i landet, og at en retter seg etter lover og regler.At det skal være opptaksprøve for å bli statsborger, og at det ikke er en selvfølge å bli det, bare fordi det går noen år. At en skal få elske og gifte seg med den en vil .( uansett kjønn og legning)

Noe helt annet er generalisering.
Og til de som mener at kilden her er likegyldig?
Om du mener at det dreier seg om demokrati og frihet, og bevaring av det gode i oss... så vit dette:
Det finnes organisasjoner der ute som støtter ( eller mener det er logisk at det blir bråk og harme) motstand mot at lederen av 17 mai komiteen i Oslo tilfeldigvis er muslim.
Så provoserende er det at man sender trusler...
Fordi det visstnok truer norsk kultur. Tro det den som kan...
Se for dere bombe i 17 mai toget....... Det hadde vært noe eller?? For å vise disse mushlima hvem som bestemmer? Det har blitt nevnt. Av et lite mindretall, men ja... det har blitt nevnt.. så da mener vel alle islamkritikere det da?

Så for å være ærlig, jeg er mer redd for at det norske flagg skal symbolisere sjølgodhet, og arroganse og forakt og lukkethet ovenfor andre, jeg......
Skal det være sånn så får en begrense flagg til sportsarrangement og under seremonier ved krigsminnesteder liksom. ( Så slipper folk  å irritere seg over manglende flagg på offentlige steder på flaggdager, og flagg som henger ute etter solnedgang...Bonus)

Jeg har opplevd voksne damer stå i sine søljer og sin fagre bunad og si høyt og tydelig : "Du som ikke er norsk har ikke noe i nasjonaldrakta vår å gjøre! " til ei jente på 9-10 år.
Og de må ha opplevd krigen, for å si det så..

Da skammer jeg meg for å være norsk....

Kan en ikke skille skit og kanel og bart.... så har en et problem..
Hvem er krenkende da??
Har vi ikke  mer nasjonalfølelse enn det?








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar