Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







onsdag 26. februar 2014

still a better lovestory than Twilight?????

 Memes er gøy det altså, og gjerne  om dysfunksjonelle forhold...
 Memes er gøy det altså, og gjerne  om dysfunksjonelle forhold...
Men hvorfor er det skkurat Twilight som skal få tittelen mest irriterende  lovestory?
Sant nok, en sannere og bedre framstilling av kjærligheten av den ekte sorten enn starten på "UP" er  det vanskelig å finne,det   er det liten tvil om...
Men kom igjen, er Twilight så håpløst læm og dum?
Handler den bare om " dumma som vil ha kjæreste"?

sært, kun sært
Antar  fritt og glatt at de mest ivrige og syrlige mememakeren er gutter, og da kan en jo undres over hvor mye de har satt seg inn i historien om Bella og Edward?? Har de i det hele tatt giddet å lese?
Og er tenåringsgutter, som lever i memeuniverset  i stand til å sette seg inn i jenteuniverset som bøkene åpner for??
Eller har de lidd seg gjennom en film i håp om goder? Eller delt  snutter med rakk ned og drit ut perspektiv med de andre kuuule gutta..? Omtrent som  meg før et sportsarrangement?Forutinntatt?
Kort sagt : vet kritikerne hva de snakker om?
Som faren min sa når jeg klaga over dårlig barnetv var  etter jeg hadde begynt på ungdomsskolen  : "Det er ikke ment for  deg"

Så klart er aldri filmen og boka den samme. Og en kan ha sine meninger om castinga er god nok. Om KS er slik en forestilte seg at BS skulle være. For meg passer  hun utmerket. Men det er meg.
Det er jo alikevel milevid forskjell på å mene at en skuespiller gjør en dårlig jobb, og å skrote hele konseptet?

skal ikke defineres, det er moro nok som det er..
Nei, Twilight handler ikke om " Å få seg kjæreste"
Men for å komme dit  må en kanskje lese alle bøkene.
Selvsagt, ja, den handler om kjærlighet, tenåringsforelskelse, den klamme sårbare første gangen... og det kan jo være litt kleint for de trebeinte kjønn?

Og ja, den handler om så mye mer...

¤ Forfatteren beskriver kanskje følelser litt for bra? Å bli avvist og dumpa av den en føler en ikke klarer å leve uten, det skildres  hjerterått i bok 2 .Ja, en del av samtalene mellom Edward og Bella ligger kanskje på et litt vel urealistisk og usannsynlig nivå for tenåringer, men la gå..Han er i allefall gammel nok for nivået!

¤ Twlight handler om lojalitet. Til familien, til vennene,flokken  og ja, til kjæresten sin
Den handler om at  å ville dedikere seg til andre er en god gjerning. Å ville gjøre sitt beste, å ta de gode valgene. Her kan nevnes Carlisles legegjerning og valget til Cullenklanen om å leve vegetarisk.

¤ Det handler om å stå utenfor, og finne seg selv Som ulv, eller som udødelig.Som tenåring faktisk, og det er heavy nok

¤ Det handler om å stå for noe, kjempe mot det onde, selv om det koster. Vampyrslaget vil bli kostbart, kanskje koste dem alle livet, men de må våge det, fordi det er det rette å gjøre..
Vis meg den film/roman som ikke tar opp dette? Ringenes Herre? Schindlers liste?

(handler mer om besettelse, lite med kjærlighet å gjøre)
¤ Det handler om å være i vennesonen. Så nære, men likevel så fjernt. Hvor glad i er glad nok? Kan man være glad i to personer?
Vennesonetemaer er tydeligvis viktig for Stephanie Meyers. Det er den samme utfordringen som hovedpersonene i The Host møter. Kan kjærlighet overvinne ulykkelig  kjærlighet over tid? Om Edward ikke hadde kommet tilbake når han gjorde , hadde Bella giftet seg med Jake da?

¤ Å akseptere det en ikke forstår. Viktig del av boka. Renesmee, for å nevne noe. Eller ulv vs vampyr konflikten

¤ Twilight handler om livets gang. At alt har sin tid. Det å skulle fødes og dø som gammel er det naturlige, det som er å strebe etter. Ingen ønsker å bli vampyr. Ingen utenom Bella, og selv hun tar ikke lett på det.

¤ Aksept er bedre enn hevn. Til og med Rose skjønner det. Den som ikke kan tilgi og glemme går det galt med. Slik som Viktoria

¤ Hva  er sjel? Hva koster det å ta et liv, endre noens skjebne? Først da jeg leste The Host og kunne sammenligne skjønte jeg omfanget at hva SM mener om en sjels umistelige verdi, og livet etterpå .
Dette er store tanker, og fortjener ikke tittelen " den mest uspiselige kjærlighetshistorie"



Ny kategori av sær fotofikling
Så, for meg blir det gærnt å si at Twilight ikke handler om noen ting..Annet enn å være dama til...

Om en skal plukke "en kjent kjærlighetsstory som kun handler om å ha kjæreste", og  som virkelig satser på  en usannsynlig og usunn match??

Så ville jeg valgt en helt annen saga!
Hvordan  klarer en å unngå å nevne 50 shades of Grey  ???? I det hele tatt??
Det er mer enn jeg begriper..

Ja, jeg har sammenlignet Edward og Christian før, jeg.. Og lekt meg litt med stereotypene der. Kjønnsroller . Men der Twilight har dypde og menneskelighet, der blir jeg bare irritert i gråsonen.

Sammenligning CG og EC
Twilight-vs-fifty-shades.

La meg utdype :
¤ Sex er hva som betyr noe i 50shades. Og den blir mer og mer teknisk, jo lenger ut i serien en kommer. Fordi en venter på den bekreftende intimiteten. Som ikke kommer. Men det er meg..
Skal en lage knullebok om knulling og ikke intimitet og hjerte i hjerte... så får en gjøre det uforpliktende da...T
enker jeg
¤ Mulig EC er fjollete, men CG er jo fullstendig bonkers. Og om en skal være så frigjort ang fetisjer så bør en kanskje ikke koble det til mentale problemer?

¤ Jeg har ingen problemer med å se  for meg Bella og Edward  sammen langt inn i framtiden, men hva de måtte støte på. Ana og Christian?  Mm særlig..Med de tilknytningvanskene den mannen har? Og at han ikke makter å underkaste seg andre annet enn i sex og lek? Kommer han til å være trofast? skeptisk... Mulig forfatteren kan bruke "American family values" med barn og ekteskap og ren makt til å holde dem sammen mellom permene, (er boka slutt kan ikke mer skje, siste side stenger porten ), men i virkeligheten har de allerede vist  at de ikke takler hverdagens utfordringer særlig bra

¤ Alle konflikter bunner i sjalusi. Som har med tredjepersoner å gjøre. Kom igjen!!

¤ Null virkemidler. Null personlighet. Null karakterer å bli sjarmert av.
Men ja ... mye bolling, og mye " jeg elsker deg"
Men hvorfor tviler jeg på at det kommer til  å poppe opp "Still a better lovestory that 50 shades"memes?
Kanskje fordi filmen kommer til å vise masse sex. Pupper, kneling og kløft...
Og det er vel  nok det da.....? For memegutta
For 50 shades of Grey handler om det : Hvordan kapre kjæresten.... Og kun det.
Og hvis det er kjennetegnet på et teit lovestory : mission compleded
(50 shades = worse)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar