Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







tirsdag 26. juli 2011

Dette er så vanskelig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne,

Våpen er valgt ; ytringsfrihet og demokrati.
Men hvordan tusan skal vi bruke dem?

Ytterste høyre har nå fått ordet.De tar avstand fra 22.7.11, men sier hardnakket at de har blitt kneblet i debatten, og utestengt fra det offentlige rom.
Og det kan en jo skjønne......Han har et poeng sier de.En plaffer ikke ned mennekser, men vi blir latterliggjort og demonisert sier de.Hykleri og dobbeltmoral er det i og med at vi vet at mange nordmenn deler vårt syn på redselen for det fremmedkulturelle, sier de
 
Kunne fortielsen fått et annen annen utgang om vi hadde lyttet sluppet dem til?? Vanskelig...

Et av gullkornene jeg har hørt, i allefall fra Amnesty går så her ; Jeg er  uenig i det du sier, men jeg er villig til å gå i døden for din rett til å ytre dine meninger.

in Anglais s'il vous plait..

"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it."
Voltaire


I utgangspunktet selvsagt, godt og edelt,
Men hvor går grensene for denne ytringsfriheten.?Vi tåler så og så mye, og vi har så ulike grenser for hva vi er såre på. Det noen ser på som overtramp er for andre å lufte tanker, eller å utrykke det helt selvfølgelige.
Når går kritikk over til trusler og ufyseligheter? Og når grensen er overtrådd, hva gjør vi da?

Det er lov å være kritisk til fundamentalisme, også blant muslimer, men er det lov å hevde at muslimer i Norge er en trussel mot samfunnet?
Det er lov å mene det er for mange utaskjærsinger her i Norge og at mangel på håndtering fører til konflikter, men er det lov å mene at en skal bryte menneskerettigheter og bruke vold for å bli kvitt dem?
Når blir en meningsytring en trussel? Når blir å kalle en spade en spade og snakke fra levra åpenbart fornærmende?
Ligger det ikke i en mening også en ide om hvordan løsningen må være? Når skal man tenke nytt, og prøve noe annet?  Hvor går grensen mellom ytringsrett og medbestemmelse?
Vanskelig..


Dette er smertelig aktuelt med ett.
Hva skal vi tåle? Når går debatten for langt?Skal  i dette tilfellet meningsfellene til ABB slippe til? Hva er prisen for konsekvensene av svaret på det?Ja, eller nei, det kan bli fatalt...
For å si det så, holdingene og verdensbildet til disse menneskene er virkelig møte med en fremmed kultur, med annen grammatikk og semantikk enn allmennkunnskapen du kjenner .

Men noen gloser og vendinger har vi jo plukka opp
"Trodde ikke det var en av våre egne, om du skjønner meg?" sa en svært pent pyntet dame typ vestkant på tv i går.
Tror ikke hun kaller seg "skjoldmøy" og slenger seg med i slike chatteforum som ABB gorde seg til konge i
.Er hun rasist?Er hun hyggelig mot pakistaneren med grønnsakbutikken på hjørnet?
Personer med ikke norske etternavn sliter på boligmarkedet , jenter i bydeler med stor innvandring må farge håret mørkt   for ikke å få drittsleng som blondiner.
Er muslimer kvinnefiendtlige?
.Bør jeg kutte ut venner som svarer ja på det? Er jeg en medløper? Eller skal jeg følge min overbevisning i saker som hijab, tvangsekteskap og ghettofisering av Oslo. Er det meningene mine eller formuleringene som er... provoserende?
Skal jeg provosere? Provoserer jeg eller ytrer jeg meg?



Når går skepsis over i hat? Vanskelig, så vanskelig....



Eksempel : hvem eier Stiklestad?Kristenkonservative har tatt monopol
( Dette gjelder Trøndelag, så for min del........)
http://www.aftenposten.no/kul_und/article4184153.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar