Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







tirsdag 11. oktober 2011

en antirøkers sympati

 Jeg er antirøyker, la det være helt klart. Skikkelig. Kunne ikke tenke meg en kjæreste som røyker, er ikke behjelpelig med å bære kvote siden  jeg ikke har noen selv, og en kan jaggu lure hvorfor jeg ved jevne mellomrom har kjøpt sigg til syrran.Er jeg ute etter arven? Mon det..( hirr hirr)
Om noen spør om jeg har fyr svarer jeg syrligere enn sitrondrops " nei takk,trenger begge lungene mine",
Jeg blir kvalm av røykende  gravide, og .... Ja, du tar tegninga. Synes derfor røykeforbud inne var en finfin ting da den kom, og røkerom var og er en pest og en plage.Nærrøyk på tog hadde den fordelen at en kunne ha med kjæledyr,siden allergikere alikevel ikke kunne sitte i området, men en stinka jo høgg når en var fremme..

 Men dette høringsforslaget fikk meg til  å sjekke kalenderen. Nei, faktisk er det fremdeles et halvt år til 1 april.Så etter å ha knist, måpet og svimla meg gjennom artikkelen begynte jeg å motargumentere dette utopiforslaget. Jeg baserer  meg på artikkelen fra Aftenposten nett utgave i dag, 11 .10.11
.Linken følger nedenunder..

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4252283.ece


Følgende er ute på høring- oppstykket og klar til slakt:

¤ Regjeringen foreslår blant annet forbud mot røyking på uteserveringer. Årsaken til det er at mange slike serveringssteder tøyer grensene og bygger inn sine uteserveringer. Dagens lov gir rom for skjønn, noe som gjør at dette blir vanskelig å håndheve. Et alternativ til totalforbud mot røyking kan derfor være å lage strenge retningslinjer for lovlig innbygging.
 Hvem skal håndheve dette? Flere vakter, mer tyttebærsnut?? kan jo bli facinerende å kverulere med en godt animert gjest.... særlig om en ser neste punkt......God ide og intensjon, men det strander der...

¤Forslagene består videre av røykfrie buffersoner rundt utesteder,
 Her blir det skikkelig moro... var den aktuelle påseilede unge herremann på rett eller feil side av streken? Vil mange tøffinger med utprøvingstrang stå med kreftpinnen i den ene hånda og øllen i den andre , hoppe frem og tilbake over linja og gjepe "nanananana, jeg er inne, nå er jeg ute...." Kan umulig håndheves.Rett og slett. Vil heller at onklene Blå skal forhindre vold og tekt, glassknusing ,fyllekjøring og skyss til pumping jeg...

¤forbud mot røyking på institusjoner, at helseinstitusjoner skal være røykfrie,
Joda, jeg skjønner intensjonen..Men er det av det gode?Om ei jente under barnevernets vinger får den rette kontakten med en voksen over en sigg, er det da en skal trå til med regler og forbud?
Om en er lagt inn på sykehus med røykerelaterte skader har det ofte gått så langt at det er ikke DA en prioriterer å slutte. En vet det nok sjøl når en sitter der med lungekreft og KOLS . Hva skoler angår,så har u- skolen hatt tiltak lenge, og de virker!!! FRI og lignende kampanjer gjør det de skal etter intensjonen.Må da være noe statistikk på at forebygging hjelper? Problemet er at videregående ikke har dette på sin agenda. Og det har vel med prioritering å gjøre. Antar at vgs ikke har det presset på seg til å fylle skoledagen med akk så velmenende gode formål som grunnskolen har. Få videregående med!! Om et røykfritt Norge er målet ( og det bør det jo være..Det er ikke meninga vi skal  nå stjernene, vi skal bruke dem til å styre etter)
 Og -få røykerne bort fra skolens område, så blir det lite attraktivt å røyke!

¤forbud mot salg av lekesigaretter,
Her er jeg faktisk enig. Ingen grunn til at unger skal "leke" røykere. Ikke smaker den skjokkisen så godt heller...( BTW, hva skjer med lakrispipene nå?)
 
¤forbud mot røykerom
Er ikke det allerede forbudt? Er det campingvogner og brakker de skal  til livs nå? Vel, så lenge jeg slipper lukta, så plager det ikke meg.
 
¤forbud mot tipakninger.
Why? Kan det være at folk kjøper tipakning fordi de er små. Litt sånn bittelitt kan ikke skade?Mannen hadde en annen forklaring : større pækk, mer avgift til staten. Du skal synde stort, elendige mennekser og det skal svi så godt.. Tror han har et poeng

¤Videre foreslår departementet at skole- og barnehageansatte blir pålagt tobakksfri arbeidstid,at arbeidstiden til helsepersonell skal være tobakksfri,
Vakkert som en solnedgang med elg og kolle..... Seriøst, så mye plager ikke mine kollegaer sine pauser meg.Så får vel  jeg ta mine små nett-pauser da?
Hva skal de som røyker gjøre? Bytte yrke? Plage vettet av unger , pensjonærer og pasienter grunnet abstinens? De folka vil ikke jeg jobbe med, så er det sagt... Skal jeg ta med meg blokka mi, og notere, stalke, snuse på pusten til mine kolleger? Skal jeg varsle? Til hvem? Rektor? Politiet?
Kan bli en  spennende syssel....
Nå er ikke lærern pedo og stchøgg lenger  - nå er h*n  en jævla røyker...
Kanskje   man blir nødt til å ta grep allerede i jobbintervjuet? Røykere, gravide og slike ikke ønsket?
Kan bli snasen advokat mat i arbeidsrett.. 
 
¤inngangspartier til offentlige bygg skal være røykfrie,
Her er jeg enig..... lag røykehjørner, langt unna inngangen. tro meg, røykere koser seg når de kan stimle seg sammen i kulde og sno om den felles fiende som nekter dem gleden..De kan syte, vi slipper røyklukt
 
¤at det opprettes kommunale bevillingsordninger for salg av tobakk,,importører av tobakk får registreringsplikt.
Fram for smugling og menn med varer i smug : tyrkerhorse? himert? Malboro??

Forslagene skal ut på høring senere i høst. Tipper jeg vet hvordan det går. Temmelig urealistisk
Skal man vedta og utforme en lov så må den  for det første være gjennomførbar, og er det kinkig så må det ressurser til. Særlig at det skjer..... Jøss, der fløy Gisle Wink forbi...
For det andre så må en lov føre til noe bra, være litt E-Kantete på den måten at den kan gjelde som en rettesnor, og føre godt med seg for flest mulig. Det gjøkke det i dette tilfellet skjønner'uuuuuu!

Mine forslag :
¤ Utvid røykekampanjer til å gjelde vgs også
¤  Røykfrie områder rundt inngangen til offentlige bygg
¤ Håndhev  lovverket om forbud av salg til mindreårige. ( Det har  jo vist seg vanskelig nok det... )
¤ Sett gjerne opp prisen ytterligere.

En kan aldri hindre folk fra å røyke, en kan bare overtale og gi alternativer til aldri å begynne..... 




http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10039879
Per Inge Torkelsen uttaler seg - i puffernes favør

http://www.youtube.com/watch?v=4FRICp2Yqew&feature=share
En liten godsak framrota av mannen - Røykefronten med KLM.Skremmende aktuell plutselig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar