Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 3. februar 2012

Gnist testen-2009

gnist -fra uklart brensel!

av meg 21. mars 2009 kl. 14:54
da har jeg tatt gnist testen

- den dukket opp på en nettavis som annonnse tidligere i dag.

jaja.. den som scorer høyt på denne må ikke tro at læreryrket kun er det det gir seg ut for å være her...
Testen er grei den, du er liksomvikar, møter en 6.klasse , som alle sitter pent og stiller spørsmål som du skal svare på utifra multiple chioce valg.
En eneste displinærsak dukker opp, en mobiltelefon.To jenter som fniser tolket jeg som mulig latter bak ryggen på en medelev, eller at de ikke var opptatt av undervisningen, men nei da... de hadde bare et pinlig spørsmål...

Så, omsider kommer "rektor" tilbake og gir meg de beste skussmål
Og om jeg er glad i fag og kunnskap, så passer jeg på laget. Ped utdanningen vil også gi meg evnen til å kunne snakke for meg så andre lytter, en egenskap som kan brukes til så mangt, så fagert er løftet.....

Du snakker om å selge solskinn!! Dette er jo overhodet ikke virkeligheten!
Sosialarbeider-rollen er ikke nevnt i det hele tatt... Og alle som befinner seg bak et ikke- eksisterende kateter i disse baser og åpne roms tyranni vet jo at det hjelper ikke med talegaver når det andre grep som skal til....



Hvor nevnes dette, spør jeg :


-Evnen til å planlegge, og holde alle planene i hodet på engang, skrive rapporter, IOP,og halvårsrapport, forstå kodene i PPT, BUP....Mulig pedundervisning har blitt mer variert siden jeg ble uteksaminert, men jeg tviler...

- Være hjertens tålmodig, selv om du kan bli angrepet både fysisk og verbalt.Ha minimalt med konsekvenser å benytte deg av for de som går over streken.Tål og tygg det i deg.

-Kunne vite hva som skal prioriteres, og her skjer alt på en gang, i en gruppe , ikke på 15 stille rolige elever, men opp til 40, med loppper i blod og uklar struktur og skjult agenda, da deres liv inneholder mer enn lysten til å lære..

-Kunne se det gode og det beste i alle, helt ned til den poden som enhver annen ville helst gitt en støvelfull.En som for øyeblikket ser deg som sin verste fiende, bare fordi du er der

-kunne balansen mellom å kreve og å ikke kreve, se individ, men samtidig alle.Vite når en skal slakke på tøyler og når du må stå på ditt. I storm og stille.



Jaja..dere som lar seg dåre av Gnist, håper dere blir med meg på laget,velkommen til å dele gleder og øyeblikk få unt .... men dere skal vite at det er ikke først og fremst formidlerevne og kunnskap det står på....... alltid...

Skulle vi slutte å klage sa du, Clemet?? Skremmer vi bort framtidige kolleger? Skal vi ikke fortelle om hvordan det er å praktisere sin kunst, vi som kjenner det på kroppen?
Gjerne det, men da får noen andre fortelle hvordan yrket vårt er da, og hva som kreves av oss i hverdagen.
Lurer på hvem det skulle være??

Lærer yrket er ikke kun for de skoleflinke lenger..


Velkommen skal du være til praksis-sjokk!
· · ·

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar