Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 17. februar 2012

"Hva er det for en bok duuuuuu leser daaaaa....?"

Blir ofte litt lettere irritert når jeg får det spørsmålet. Av flere årsaker i grunn.. For det første, så er jeg på sett og vis litt i min egen verden ( mitt foretrukne lovlige rusmiddel), og føler meg avbrutt.. For det andre så hjelper det ikke å bare flippe opp permen og vise heller. For da kommer oppfølgingspørsmål, som jo driver en enda lenger vekk fra den paradisiske godfølelsen har har funnet.
Slike spørsmål som : hva handleeeer deeeen om daaaaa?Er den gooooood?

Og da blir jeg i grunnen enda mer gruff i humøret. Hva boka handler om er vel kanskje ikke alltid det vesentlige... Det er vel så mye om den er godt og spennende skrevet..Og om det er flotte beskrivelser og refleksjoner, om en gir innsikt i et miljø, eller en kultur/et samfunn, og om personene er komplekse, levende, kan identifiseres i seg selv eller andre, om det er et dilemma, eller en etisk/moralsk finurlighet å la tankene slange og tvinne seg rundt...om det er et språk dryppende av  herlig vokabular, og en hage av språkblomster

Og for å være ærlig så er de fleste historier lik en annen av samme type.. Så svaret mitt blir typ fjortis som ikke har nådd reflektivt modenhetsnivå og som svarer på hva Ibsens Dukkehjem egentlig handler om  : jo, om en dame som er gift med en mann, også er det jul, og hun har kjøpt gaver til barna , også har hun tatt opp et lån i hans navn, fordi han var veldig syk..( bekymret, rynke som utrykker sympati og empati), men det vet han ikke , og så.....

(Inntar selv lyttepositur, men det bobler i hodet av utålmodighet etter å stille spørsmålet en gang til for å få svaret jeg eeeeegentlig er ute etter )

For det finnes vel bare sååå mange tema i verden ; gutt møter jente, detektiv finner skurk, å overvinne seg selv og ikke gi opp, at å være tro mot seg selv alltid lønner seg..

så jeg liker ikke å svare på det med hva den handler om.Om den er bra? Tja... jeg er ganske struts på det viset..Liker det meste..
Så, jeg skulle ønske folk kunne slutte å spørre, eller i alle fall gi seg etter at jeg flipper  permen..

Og det skal jeg prøve å huske på når jeg passerer en lesehest dypt i sin egen verden og jeg bare døøøøør etter å vite om det er en kjenning eller noe nytt jeg ikke kan gå glipp av som skjuler seg i de skjulte sidene...

Klart jeg skal klare det.... Og griser flyr uten SAS,og Gamle-Erik bygger snøborg as we speak...






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar