Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 28. januar 2012

Tilbake på kjøkkenet, førkje

Forsiden på Magasinet til Dagbladet provoserer meg i dag en smule, midt i saftigste lørdagskosen...
Mira Craig har nemlig endret sitt liv , etter eget ønske, i følge reklamen som har dura og gått på tv.

Hurra for det! Men for en neandertaler innpakning da gitt....
Nå er dette ikke den første artikkelen som har som budskap at en ikke finner seg selv som lykkelig kvinne før en gjør det tradisjonelle som kvinner nå skal gjøre : stifte familie, og stelle litt hjemme og legge det ville ambisiøse kjendislivet på hylla------
Hva var damenes lesestoff ellers..?  Hilary Clinton kan en si  mye om, men hun hadde vær så god å presentere familiehistoriens matoppskrifter , ellers var hun virkelig en mann med pupper i egne bukser... Og det ville jo bety.... skrekk og gru.. at det var en qvinde som styrte USA? Ikke rart han lekte seg på si......?


Og jeg er sikker  humørløs  og ottarsk fordomsfull ettersom jeg ikke har lest artikkelen ennå.. men reklamen  har jeg sett på tv titt og ofte. Den som brukte ordene "har skjerpa seg"
Teksten på forsiden kan jeg lese nå som jeg har utgaven i handa ( tradisjon er tradisjon, avis skal man ha i helgekost )og den lyder så : ( med stor fet rød skrift) Jeg trodde alle hatet meg.
Under i mindre ,svart : Mira Craig ( 29) torde ikke gå ut døra.men med baby, kjæreste og ny plate er selvtilliten tilbake.


ja...... hva skal man si?  Det kan jo umulig være plata som var utslagsgivende??  I og med at hun har gitt ut plater før, og det tydeligvis ikke har fungert tilfredstillende for å føle det godt med seg selv..
Bildet sier det meste...Mira har funnet sitt sanne jeg. Endelig lykkelig... i Stam- Mødre- Quindenes fotspor.. Hun er innviet.... foredlet..

Komboen bakverk, sommergardinblomstrete sommerkjole, og nostalgisk slufse a la 50 tallet setter bare glasuren på bakverket.Trutmunnen gjør resten.
Sexy little housy mama... Slutty, for the huzband...

Jeg skjønner kanskje ikke ironien? Campkitchen, humoren, at en leker seg med roller......?
Nei jeg gjør ikke det. 50 tallet var mye , men en tid med valgfrihet var det nok ikke...
Et horribelt tiår for individualitet og annerledeshet, men et tiår for studier av psyke og galskap..
naivitet , samhold, tradisjoner.... ( mariusgenser, helmelk og middag klokka 5)
Ja, det er 70 tallsmodellen som snakker. Eller rettere sagt 80 talls fjortisen. Som har forlest seg på historie og er litte bitte granne feminist..

Ja jeg er også bevandret i Piet Hein :

Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

Så ja, det kan hende Mira her leker med fordommer og symboler , og flørter med fortiden.
Men jeg er ganske sikker på at hun også banker det inn en gang til : en er ikke skikkelig kvinne før en  har dette på merittlista : er søt , småfrekk, og har realisert seg selv  både på kjøkkenet og på barneværelset

Nei,jeg vil ikke disse husmødreæren og mødrenes betydning her på kloden. Jeg vil ikke ydmyke og dukke de som behersker en kunst jeg selv ikke fikser  ; å stelle et hus med stil. Det er ikke det at det er mer verdig å være ute og finne seg selv enn i sitt egen lille bu. Både matlaging, dekor og barneoppdragelse er fine og viktige områder som alle bør kunne litt om...
Men ideen om at en virkelig kvinne  , for å være riktig kvinne så er det en viss rustning en skal dra på seg. og den  kommer fiks ferdig fra Forventningens   House of Mode for å si det så....
.... og det gjør at jeg ser rødt..... Valg , takk!



Lite originalt mama Craig.....Særs..
Deilig signal å sende, du.....  Gjør hva du vil, men vær konform.. Give them what they want...


Edit;http://www.abctv.no/tv/abctv/2012/01/04/rosa-jentelego-skaper-engasjement
jada, det begynner tidlig.. egen lego for jenter , som stimulerer til sosial lek ikke bygging. Jenter liker ikke å leke med star wars? Neimen så har lego heller ikke noe med star wars å gjøre.. ikke egentlig...

har nå lest artikkelen. Ikke noe oppsiktsvekkende i grunn... Ikke noe annet enn det en kan forvente... en finner seg selv om mor...  Jaget etter berømmelse gjorde henne syk og deprimert..Glad du er bedre Mira..
Men noe må se å åpne øya våre.....kjønnsnøytrale leker  har ikke virket? Nei, men det har ikke skadet noen heller....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar