Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







søndag 26. mai 2013

Et kompliment...

Min mormors kusine , som med rette kan bære den ærefulle tittelen den eldre garde ga meg et kjempekompliment i dåpen til nevøen min i dag....

At jeg ble bare  mer og mer lik min mormor sånn utseendemessig.

Og det er bortimot noe av det peneste  noen kan si til meg....

Ikke at hun var spesielt pen, men snill, ja.. Men i mine øyne... var hun godheten sjøl.Og derfor svært pen.


Og hun lærte meg det meste av det som er verd å vite om sinnelag. Godhet. Raushet. Å ta vare på, respekt for det som lever.
Jeg var eneste barnebarn før syrran kom, og jeg solte meg i oppmerksomheten fra henne og morfar. For i grunnen var det der jeg vokste opp, i tillegg til hjemme.

Jeg gikk kun i "kortisbarnehage" som betyr kort-tids, og ikke at det var for kortiser- små barn. Ellers, så var jeg hos mormor og morfar..
Til dags dato hender det jeg drømmer om barndomshjemmet mitt, og at jeg må rømme derifra, og da er det til mormorhuset jeg skal...

Hun og morfar døde samme år, 1998, året jeg fullførte lærerskolen, med få måneders mellomrom. De to klarte seg bare ikke uten hverandre..Stygge slemme kreften

Minner:

-Det er desember, litt før jul, slutten av 70 tallet, jeg har ikke begynt på skolen. Det er tidlig morgen, snø på bakken, men gresset stikker opp  gjennom det hvite. Jeg er yr og gleder meg, for det venter frokost der inne, og ventende kjærlighet..
Pappa kjører på jobb, mens jeg får være med på dagens gjøremål. og vi diskuterer. Som jeg skulle være en voksen. Julestjerna er jo på vandring hele året,men 24 desember er den over Fredrikstad.. Mon hvor den er nå? Oslo kanskje? Det er ganske nært.. Hvor mange søndrær ( søndager) til?
Vi teller fingre... 3.
( min barnlige logikk kobler ikke det at min tante på farssiden feirer jul hos oss... skulle ikke de feire  når stjerna er der?)

- å ligge på jenterommet og lytte til biler og motorsykler. Egen lyd i dem når de kjører forbi mormorhuset..

-Gråsvart ute. Midt på dagen .Tordenvær. Men jeg sitter på gulvet og koser meg. Det er bare en svart og en hvit sky som slåss..

- Å bla i fotoalbum.. Mine, syrrans, de svarte og hvite gamle, det store hvite med bryllupsbildene med mamma og pappa på framsiden. Pappa , allerede da tynn på toppen, mamma  med krøller.. 1971.. to år før jeg kom til.. (Da var jeg ikke større enn en nabbeperle.. ( nok en gang barnelogikk)
I fotoalbumene er det masse jul, masse kaker og jubileum, og masse Eirin med bladbunken og en bok.Lost to the world..

-  Bilder av tante, som døde da hun var liten. Trist. Hun lignet mest på morfar., mamma på mormor .Mamma høyere, smilende..


-Bamse ( verdens sterkeste bjørn) og Pellefantblader. Mormor drev med LUS lenge før det var et begrep.. Jeg leser det nye bladet selv, så leser hun, og så leser jeg for henne.

- Vi "sykler" Legger oss på ryggen i stua, opp med beina, og tråkker i vei... så, må vi jo hjem igjen, og da sykler vi motsatt vei..

- Jeg har en barneparaply , lilla roser, gult håndtak. Leker Bestemor Skogmus der  jeg traver rundt i stua med veske. Men reven kan bare komme. Mormor er på kjøkkenet...

- mat.... vafler basert på fløte, og med 1cm smørkant, på toppen. Sjokoladekake i tre lag med nonstop, krokanis fyrstekake, bløtkake med krem "Beklager at jeg ikke har mer å by på" ( etter middag, med fløterand og opptinede bringebær)

-Kjøkkenskaper som er reparert med brun teip og strikk. Selvgjort er velgjort.

- Hardangersøm jeg skulle lært. Mormor lærer meg tålmodig å strikke. Og er ikke gjerrig på bomull til å fylle disse kosedyra jeg strikker. Ikke sånn knipen som mamma..Og alltid ros. Uansett. milevis fra idealet om "likepentpåbeggesider"

- Vi lager telefon ved å tømme en fyrstikkeske, dekorere med dreieskive og binder en fyrstikk til en snor som limes under lokket..  Makaløs dekning. Vi ringer tanter og onkler, og mamma og pappa på jobb. Enda bedre, stive permer fra kladdebøker. Vi tegner en vik, brygger, og farger hav og land. Tegner hus, båter, mennesker.... vi lager fantastiske historier... Papirflanellogram...

- Sveiserpølse ( servelat), punsjeknapper, sjokadepålegg, iskald melk, skolebrød fra Christensen.Nonstopkatten syrran insisterte på å få. Velbekomme.. sjølgode kjette....

-rundstykker, med rikelig smør og sukker..,mmmm

- Morfar tar meg med på sykkelen, jeg holder brødposen, vi skal til endene og mate. Dessverre får jeg  aldri med meg noen andunge hjem. Enda jeg lover å være veldig snill med den..
Innom Gressvik Båtforening . Kællane tar godt i mot meg, det er tåkete av røyking fra piper og sigaretter..Voksenprat

- Undulaten min Pontus i lengre  pensjon. Husker egentlig ikke hvorfor han var der, men morfar er lei seg når jeg henter ham hjem.

-Pannekaker tar aldri for lang tid... Morfar henger over skulderen hennes. Syrran og jeg spiser med sukker strødd på etterhvert  som de blir ferdige, Morfar engstelig for at "jentene" skal  få alt. "Grållen, er jo sulten, !!"
Må ha blitt hungersnød blant gråspurven når de gikk bort. Ikke før la vi gaffel og kniv ned, så var han ut av døra på vei opp til fuglebrettet med resten av pannekakene.

-Pitsa.... det var det det het.. og smuffe pastiller. Det hjalp ikke alt jeg sa det helt smurf..Pitsa er uansett grandiosa. Nymotens greier for morfar. Han vil heller ha loff med gauda på lørdagskvelden...

- Alle gangene jeg tok telefonen når hun ringte og hun trodde jeg var mamma. "Kommer jentene til helga?"
De første vi ringte når vi kom fra ferie ; alt vel. Vi er hjemme.

- Krangel med læreren min i første klasse! Jeg insisterer på at det skrives mig og sæpe, for det gjør mormor... Litt synd på læreren da... 7 åring som  argumenterer konsekvent utifra skriftreformen av 1917....

- Ungdomstid, med dagboka og radio og opptak på kassett. Oppgitt morfar. Alle "gaper" jo  sånn..Kan de ikke synge ordentlig.. Spellemannsprisen i 1988 er mer enn han kan tåle... "de hadde bjeller på buksene" freser han til mamma når hun kommer for å hente oss etter pass...

-Avtalen er at vi kan legge oss når vi vil. Men ikke lenge utpå kvelden er det visst tid å "knyte benhævven"  Ikke noe problem det, en tar med seg bladbunken til sengs.

- morfar sover middag, men nå skal han opp. Mormor dunker med en skje på røret under vasken. Det høres opp i annen etasje, og snart kommer morfar ned.

-Hvit Taunus. Som alltid stod tilgjengelig. Skulle jeg på musikkskolen, så stod morfar der og ventet... Klart jeg skulle kjøres hjem.
Da jeg tok lappen i 94 stod  gul bil til disposisjon, hvor morfar var med på tur. Han insisterte på at alt var i sin skjønneste orden, men faktum er at uansett hva speedometeret sa så var maxfart 60...samma det.. Karlshus, Hankø, Østsiden, og uhemma skryt om hvor pent jeg kjørte,,

- Jeg er "på pass" vinterferie, 15 år, 1989. Får telefon fra venninna mi om å møtes og bowle
.Mormor skeptisk. Får jeg lov til sånt av mamma? Kommer det gutter dit? Jeg får ikke ringe gutter, gutter skal ringe meg.. Gleder meg til å ta bussen, jeg!! Viktigere å prate om dem enn å møte dem akkurat nå.

- Mormor lærer meg om å holde æra si. Hun er ikke fnugget konkret, men siden jeg leser Romantikk, så skjønner jeg hva hun mener... og er enig..ære er viktig...

- Morfar har opplevd krigen. Hva han har gjort vet  jeg ikke ( angrer bittert på at en ikke spurte) men jeg har hørt om et gevær nedgravd i hagen som mormor ikke visste om før etter at freden kom.

- Mormor og morfar får håndverker på besøk, det skal bygges veranda.
En dag er snekkeren for sen, og etter at jeg gjengir for ham hva vi spøkte med ved frokostbordet sørger mormor for at jeg holder meg på kjøkkenet : Jasså, du måtte ligge litt ekstra på armen til kona i dag morges??
( må ha vært et mobydelig barn uten filter)

- En av naboene kommer innom for å gi mormor hjemmepermanent... fy som det stinker..

-Forventningen julaften når jeg venter på mormor og morfar... ingenting begynner før de kommer. Sitter på rommet  mitt og beundrer de mangefargede pærenne og glitteret på det lille juletreet.

- Avtale om lommepenger med mamma : bad , gang og trapp skal vaskes hver fredag...
Mormor saboterer. Jeg kommer hjem til grønnsåpelukt. Mamma lar seg alikevel ikke lure. Mormor glemmer nemlig et rør under vasken. Merkelig at det ikke blir vasket- annenhver uke ,når mormor er hos oss?

-  Klemmer, snillhet, respekt, samtaler som var jeg en voksen.
Fullt kræsj når mamma og pappa kommer for å hente meg og "hjemmereglene" gjelder igjen.

- Mormor svarer med telefonnummeret når hun tar telefonen. En vet jo aldri hvem det er som ringer..

- De fineste , dyreste gavene, de får en av mormor og morfar... Noen lapper for en G eller M, postanvisning til en nøden student.
Og alikevel. Det en trenger og får aller mest , er tid og respekt.

- Ligge i hammocken... Plast- trekk, hvite puter med noen bombestore roser. Jeg får lov å gynge dovent med ene foten i bakken.Luksus at ingen låser den funksjonen

-Monsterbringebær, og skumle munkelus som en ser når en løfter opp stener..Skriker, og får trøst... hver gang...

- Skal klippe gresset. Blir avbrutt tre ganger av mormor som ikke synes jeg skal overanstrenge meg.. Trenger jeg ikke pause snart??

-Do under trappa .Iskald. Deilig om sommeren, fæl om vinteren. Vaske håret i utslagsvasken på kjøkkenet. Forresten så går en ikke på do hos mormor. En går på "sirkus"

- Videregående.Jeg har vært på fisketur i Onsøy med en venninne og kjæresten hennes. Vi stopper innom med fangst. Morfar smatter og gleder seg.  Føles som jeg kommer med mer enn litt matauk etter begeistring å dømme.

- Ber om å bli sluppet av hos mormor siste dagen av russetiden. Utmerket måte å avslutte på..

- 17 mai frokost, med Christensenloff

- Mån'te væra sinna  for at I har vært  her, er avskjedhilsen

- Om søstra mi : ho småa ern'te helt god. ( litt mer umedgjørlig enn meg)
Rommet mitt, før det ble pussa opp. Syrran og mormor.  Hunden Emil i sofaen, Tuppen og Lillemorblader under senga, ymse postkort, deriblant Vøringsfossen, og et fin gipsoppheng med sukkertøypastell blå himmel, søte sveisterhus og St bernardshund med tønne...Det fineste rælet jeg eide Må være i 84- eller 85? Porselensdyrsamling


Å for noen vidunderlige mennesker de var.........
Og hvor savnet.. Hver gang noe var vrangt og vanskelig, det  var mormor jeg ville til..

1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.

    SvarSlett