Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 15. juni 2013

30daychallenge, dag 4 Dagens bilde

Jada, de møtte meg utenfor blokka, jeg var på vei til Fretex med litt overflødig jordisk gods..
Trodde først de skulle på besøk, for pent pyntet var de..Eller at det var en visning på feltet. Men tre?
To menn og en dame. Mens jeg lastet poser på fela var jeg en smule skeptisk, og holdt et lite øye med dem..

-Og ganske riktig, damen oppsøkte meg, og med en hånd nedi en pose, med tyngde i, så skjønte jeg at de ikke akkurat skulle selge noe, men mer sanke - sanke sjeler.
Min allerede grumsete dystre sjel.
Vakttårnet med andre ord.

-Om jeg kjente til Jehovas vitner?
Oioioioi hvilken godteboks å fråtse i, jeg hadde slett ikke dårlig tid.. Hell no, let the fun begin!

Joda, jeg måtte jo erkjenne at som RLE lærer så visste jeg godt hva de stod for.

- hva jeg synes om det?
Jo, sa jeg.. ganske mye, Dere har skjønt det med millitærnekting, blodoverføringsspørsmålet var pent tenkt, men skivebom, og ideen om hvem som skulle til himmelen var helt feilslått..
De 144 000 som skal opprykkes, la jeg til , er de plukket ut ennå, eller er det fremdeles mulig å vinne en gullbillett?

Hun svarte ikke helt på det,men fulgte sitt manus og spurte om jeg hadde lest noe i Bibelen. Hun smilte konspiratorisk, for vi visste jo begge at RLE lærere gjør det.
Jada, sa jeg. Fin bok det! Eksempel til etterfølgelse på nesten hver eneste side!Fantastiske fortellinger, flott eventyrbok!

-Njaaa, de fulgte nå Bibelens ord, da.Guds sanne ord..
Javisst, sa jeg, akkurat som alle kristne gjør.

Nå dro hun på det, hun var ikke helt enig. Her  var det graderinger ute og gikk
Jo, sa jeg klart man gjør, ingen lever etter hele Biblelen, det er derfor det er så mange kirkesamfunn i verden. En tolker jo som en vil.

Damen var ikke enig, Hennes like fulgte hele boka.
Jaha? sa jeg. Hvorfor står vi her og prater, i stedet for å la mennene våre besørge pratingen?

-Vel, det var jo ikke så at Paulus mente at kvinner ikke skulle si som helst.
Nei, nettopp sa jeg. Det er jo derfor tolkningen har blitt at  er det møte så er det møte, og da skal ingen prate, heller ikke damene som ikke har før nylig fått lov å ha  noe med styre og stell å gjøre.

Hun var visst enig i det.Hun smilte i allefall begeistret.
Men sa jeg, dersom en skal følge Bibelen så kan en jo spørre hvorfor slaveriet er avskaffet? (Hun pustet litt på innpust nå). For i Mosebøkene så er det jo klart hvordan slaver skal erstattes , vi går jo med klær av blanda ull, så vi velger jo det vi vil gå for. ( ikke mine argumenter, men de er krongode)
Jesus avskaffa  jo ikke steining heller, overlot det til vår moral?

-Jammen, vi ser jo det store bildet, helheten, forsvarte hun seg meg..
( hvilket jo bare understreker mitt poeng.. En velger jo i  den kloke boken...)

Hun viftet med Vaktårnet og spurte om jeg likte temaet, fordommer.
( Løsningen er så velkjent atte : alle under Gud = frihet, likhet og paradisisk brorskap, for alle 144 000....)
Joda, sa jeg,  dere vet å velge fine temaer.og dere har fine bilder i blekka deres
Fine bilder, det likte hun. Men hun måtte rette litt på meg. Temaene deres var ikke fine, de var viktige!
Helt klart sa jeg. Men jeg liker ikke så godt løsningen. Særlig kom det fram  da dere skulle si noe om miljøproblemene.

Hun så litt uforstående på meg. Hadde hun ikke  lest eget trosgrunnlag?
Jo , sa jeg når Herrens komme er her, så  løser alt seg, under opprykkelsen. Så inntil da trenger vi ikke endre på noe. Skikkelig kristent og ansvarlig.

Damen kunne ikke helt svare på mitraljøseilden min, men det var ikke målet mitt heller. Dette var til min fornøyelse. Men hun ville nå gjerne at jeg tok imot et eksemplar .
Jada, takk skal du ha, sa jeg. Alltid kjekt med litt pensum.

Om hun kunne finne meg ved en senere anledning, og om jeg kunne si hvilken av leilighetene jeg bodde i ?

Du finner meg nok, sa jeg søtt.

(Velkommen inn skal hun være......Hun og Kendukkene hennes..)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar