Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







torsdag 6. juni 2013

Le Miz - the movie

Jeg vet da søren hvilken musikal som er den største og beste noen sinne laget, spilt og komponert, men  Le Miz er jaggu blant toppene...

Var så heldig da jeg hadde drama som valgfag på ungdomsskolen å ha en lærer som synes musikaler var noe vi burde kjenne til...
Glemmer aldri orgelbruset  fra Operafantomet... Jeg var stuck! 14 år, og fikk den rett inn i åra!

Og  fra da av var grunnlaget lagt for at Operafantomer, Miss Saigon,Sweeny Todd, West Side Story, Which Witch, Chess og dess like skulle bli som mine nærmeste venner.... ( glem Grease og sånn)

Så når Le Miz skal spilles inn som film, så er man jo klar..
Kom meg aldri på kino, og studielånsmåned er studielånsmåned, men hallo...

Så man setter seg ned, med forventinger høyere enn Eiffeltårnet....
http://www.imdb.com/title/tt1707386/

Hvordan ble dette? Har de ofret kjente fjes for talent, eller har de dyrket fram store navn som ikke leverer...? For det er skuffende det....

Har du noen gang sett ett mer tafatt fantom??
Sara Brightman - Banderas - the phantom of the opera

Han smyger, han hypnotiserer, han forfører..... helt til han åpner kjeften..
Pinlig...

og så har du motsatsen.. Tommy Kørberg er ingen bløtkake å se til, men visst fanden kan han tolke en sangtekst
Tommy K- anthem
Han kan forføre med den stemmen der... Aldrende fantom eller ei

Og en kødder ikke med mine darlings. og de bør heller ikke kødde med meg. Så , som sagt.. Hvordan ble dette?

For å ta det jeg forventet først.. Jepp, jeg tutet på alle  de vanlige stedene..

On my own
Little fall of rain
empty chairs

Og den siste sangen der Valjean dør... ( husker aldri hva den heter)
Det sprenger på, hver gang..

Her gir jeg blanke beng i spoilers, jeg regner frekt med at historien er kjent for alle

Settet er mesterlig.. Flotte effekter, jeg tror på selvmordet til Javert, det er voldsomt.Avslutningen med himmelriket er meget bra, og selvsagt hørte horene til på havna... Kostymene er en nytelse,og massescenene bare frydefulle
Musikken måtte de jo la seg styre av,så  det ble som en ville.. Duetter og fler-korede nummer er brilliant klippet.. Nytelse for øyet. Noen av sangene er kortet ned, og mye snakkesynging. Alt er lagt til rette for at dette skal bli penga verd..

men kan de bære historien?

Da snakker vi settingen, la oss skride inn..

Javert - Russel Crowe
Sukk, og rive seg i håret... Ja, han har the moves, og autoriteten til en innbitt mann av sin egen lov. Han er troverdig som skuespiler.Og ja, han kan synge.... Vuggeviser altså. Har Valjean mange av dem? Nope! Herlighet... Han er jo like myk uansett hvor  hard han skal være... Stemmen bærer rett og slett ikke når han synger om Guds dom og revolusjonen... Sorry... ( veldig veldig lei meg.. Dette gjorde vondt) Skal en føle sympati for at han vil og vil og ikke får det til??  Tabbe!

Valjean - Hugh Jackman
Han er et flott motstykke til Crowe/Javert. Han har heller ikke den store patosen i stemmen, men siden hans rolle er den nedtonede så fungerer det.... Han består liksom..Rollen mestres mesterlig.

Fantine - Anne Hathaway
Hun må ha vært sulten under innspillingen, hun ser virkelig lidende og avmagret ut..
Men hun kan synge, og blir enda mer vever, uskyldsvakker i en stadig verre verden.En knust Disneyprinsesse uten håp. I dreamed the dream skjærer i hjertet.. og når hun henter Valjean  opp til det hinsidige tenker jeg at det er flere som har tenkt som meg : om hver skal ha sin, så er de to meant to be.. de hadde elsket hverandre på jorden også  om hun hadde fått leve.. Bra gjort, Anne!!

Cosette barn - Isabelle Allen
Unga kan iallefall synge! Og hvordan har de klart å finne et barn som ligner så mye på den kjente logoen til musikalen??


Gavroche - Daniel Huttlestone
-Hva skulle de skyte han for? spurte mannen i et anfall av oppmerksomhet av en av mine filmer.
Det sier litt. Et lite West End vidunder!!

Cosette voksen - Amanda Seyfried
Cosette har for meg aldri hatt den store facinasjonen som rollefigur. Ja, hun er heltinnen, men....
Hva skal jeg si, hun er så stereotyp prinsesse av sin tid at hun blir uinteressant...
Blond, pen, snill, og like spennende som et blankt ark. Og siden jeg venter på den store rollen der hun viser meg hva hun virkelig kan... så venter jeg ennå..
jada, hun var noget talentbegavet i Red Ridinghood. ( men det var på grunn av manus) Og hun har spilt i Mamma Mia( skammens musikal, spør du meg.....) Men den syngestilen hun legger seg på her var til å le seg fillete av.
Hun vibrerer bokstavelig talt som en liten sangfugl. ( mine to sangfugler brast ut i triller når hun satte i gang...Hikst) Selvsagt elsker hun Marius? Små lerkefuglekorn kan jo ikke annet.. Hjelpe og trøste.
Så ja, hun består også...


Eponine - Samantha Banks
Den som spiller Eponine må kunne sin musikal-bibel and how to do.
Eponines sanger sørger for at hun ikke slipper unna med noe som helst. Det må bære, og det må bære godt....
Nok et West End funn. Kanskje ikke så kjent ( for oss uten peiling)... men et talent..
Eponine, min tvillingsjel når det gjelder å bygge slott og drømmer... Aldri min , alltid hans, og å sovne i hans armer, det holder... så nære, men aldri annet. enn en drøm ( jada jada... det holder nå!)
Hun leverer!!! Søt er hun også. Dumme dumme Marius!
( Skal snart  komme meg ut av minnene)

Verten/Thenardier - Sacha Baron Cohen
Her er jo historiens komiske element! Og han  lykkes godt. Tragiske figurer med stor sans for sin egen væren, det har han bevist før at han kan fylle skoene på..Både på film, men også i Sweeny Todd.
Filmen viser godt deres fall, fra fordervede vertshuseiere til veien ned i rennestenen.Kult!
Han er så morsom at det er greit han er slem..

hans fru -Mdm Thenardier - Helena Bonham Carter
Dama er så god til å spille snål, at jeg er redd den yngre garde  vil sette henne i Tim Burton båsen for evig og alltid og slenge kvigeklaven på med det samme.
Men det tåler hun kanskje?
Bellastix Le Strange, paibaker med sans for råvarer på to bein, og nå splitter pine gærn .. ja kjerring.
Men at dama spiller så kaldt på forførelse er nytt for meg.. Trodde hun var ulykkelig i ekteskapet,... Er ikke sikker lenger gitt.. Hun kan godt skråle og brøle litt mer, vulgær rollefigur hun har , uansett, så det ville bare gjøre det enda bedre

Marius - Eddie Redmayne
Klødde meg som gal i toppen til jeg måtte inn på imbd-fasiten.. Hvor hadde jeg sett ham før?
Jo, Pillars of the earth.. Praktserie
Marius er også en litt lett rolle. En skal være kjekk. Punktum
Han skal elske litt, og sørge litt, og utover det, så gjør han ikke så mye.
Så det er lett å caste en simpel fløtepus til Marius.
Men nei.... Kan en ikke tro ham i Empty chairs, så krev penga tilbake.
I dette tilfellet...? Han kan beholde dem.  og få pinkoden min.Herlig!!  Jeg tror ham, han har mistet alle vennene sine.. hva er det å glede seg over nå?Skyldfølelsen ligger tjukk i stemme og tåreflom..
Jeg er en fan!

Glad jeg kjøpte den.. Et must i hylla, og jeg har planer om å bruke den i pedøymed.. jaada..
Verd å se... Bare nødvendig å tilgi gamle Javert først..Eller de som mente Crowe kunne synge bra nok...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar