Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







lørdag 29. juni 2013

Hamsuns Victoria filmen- skuffa

Lite gleder en norsklærer mer enn en norsk klassiker filmatisert. Det er en festkaramell det!
Det  rettferdigjør kjøpet, det å ta den med på jobb, plage elever med den, allernådigst låne den bort til kollegaer i filmbeit, og bidra til allmennkunnskapen,ja, idet hele tatt...

Så  Victoria hadde jeg visse forventninger til.
Har aldri lest hele romanen, men romanutdraget vi presenterer i 10.klasse pensum har... vel, festet seg litt.
Vi snakker om kvinnen som et fjern drømmevesen, om natursymbolikk, om kultur og kjønnsforskjeller, om antydninger.... og at det er en god historie.. Rett og slett.
Gutta flirer over at monobrow er søtt, og noen undres på at en kan være forelsket i ei jente på 9 , og det kan en jo som 12 åring?? I det hele tatt, dette måtte en jo ha med seg.

Så, på sjølvaste gressenkelørrdann  så skulle det skje.
kilde : filmweb.no

Jeg er ..... skuffet...
Storyen kjente jeg ikke, og den var helt grei, veldig Hamsun.... Sånn det måtte gå, liksom.

Castingen skal jeg heller ikke klage på.
Jakob Oftebro er en ..kjekk ung mann, og Iben Akerlie den  perfekte datter av slottet
.De kommer garantert til i god norsk filmtradisjon til å bli brukt opp og i mente i alt som har med kino og film å gjøre framover.Som seg hør og bør i vårt lille lands skuespillerstall.
Innhyra Skarsgård klager  jeg heller ikke på.. det funker.
Resten av rollebesetningen er er en kavalkade av gamle kjente . Petter Scherven får lov til å være bohem, røyke sigar og ha poetiske våkenetter, og det  er  han nok happy for .
Trond Brænna ( hans potetevner er jo legendariske) som forlegger, Fritjof Såheim får lov å være glad og gæærn, og  Terje Strømdal trett husvert.

Det funker.

Kostymene kjøper jeg også.  Liker junilyset. Veldig... tidsriktig

Men: så er det språk .
Johannes er jo møllersønn, i en tid og en miljø der en skal skille høy fra lav.
Og i uttalte er det jo forskjell på Møller som etternavn og som arbeidstittel.. Detalj, men ja.... grrr
Jeg hadde ikke ventet at Johannes skulle prate bredt, men at alle er like forfinet fra bohem til pensjonert lærer til godseier og herregårdsfrøken, det  blir ... teit.
Jeg har som sagt ikke lest boka, men det er mer adelsverdighet i møllerparet enn det  løsslupne selskapsmiljøet på slottet.. Ingen manerer.. Har herr godseier gitt helt opp? Selv om han trenger kapital for å redde familien?
Jeg føler vel ikke klasseforskjellen her, selv om samspillet mellom Johannes og Viktoria fungerer.

Location :
Jo, her har man hatt noen fine  junidager på folkemuseet, med kameracrew.
Skal ikke påberope meg å være lommekjent i Oslo, men her blir det overtydelig.  Veldig kulisse -preget.  Jeg tror ikke på plassen foran Nasjonalteateret, og utsiktet over gamle Kristiania fra Johannes' hybel... virker animert. Det er den sikkert også.

Og, utdraget fra norskboka er helt ubrukelig på filmen.
De har gjort Johannes' triumf på øen hvor han brilljerer med kunnskap om fugleegg, og blomster ovenfor bedremannsbarna til en lekestund mellom bare de to.

Poenget med vepsestikket på leppa, som er en stor greie i bokutdraget ( han har vært for lenge borte, naturen kjenner ham ikke igjen) faller i fisk ved at det ikke er et  merke på ham (  glemsom sminkør), og han heller ikke skjems for dette stikket. Det er jo med på å gjøre stemningen mellom dem rar. Det holder jo hele øyeblikket...

Så ja, jeg er skuffa..... Her trengs det en ny film i maskina for å glemme og fortrenge...

Æsj



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar